View : 1195 Download: 0

전자민원서류 처리 효율화를 위한 시스템 설계

Title
전자민원서류 처리 효율화를 위한 시스템 설계
Authors
이수정
Issue Date
2004
Department/Major
정보과학대학원 정보보호학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
On the basis of internet and developing of printers, any kind of certificate could be forged very easily. Actually, it is impossible to detect private's illegal action in this bulky nation, it is more impossible whether the paper certificate is forged or not. Even worst, private information and electric data has been attacked and abused frequently and widely. To resolve this problem, the government is trying to make an online system to get the civil issues by internet and preventing the illegal action in advance like by putting the protective forging mark. Unfortunately, however, technology is developing so fast, and it could be easy to forge any certificate by one click. This thesis will guide various methods to solve these problems and supplement the system. Electric government acknowledges that the certificate could be copied and forged, on the contrast here displays a different system which could prevent from those kinds of fabrication. The system did not show the original copy of the certificate and hash function value makes it impossible what was the original. Therefore thesystem improves the administrative services and has lots of protections. Moreover, it makes possible to feedback between the user and supporter, so it gives a lot of convenience to the customer. In this thesis, to implement a strong of private informationsystem, protection from forgery, and improving the quality of services, the standard of current system of electric government and document will be researched and the One-Stop services will be studied;인터넷 및 각종 출력 장치들의 발달은 각종 증명서를 손쉽게 위조할 수 있는 바탕이 되고 있다. 국가가 비대해지고 개인의 불법 행위에 대한 모니터링이 불가능한 상황에서 종이 증명서의 위·변조 여부를 알아내는 방법은 점점 더 어려워지고 있다. 또한 전자화된 데이터에 대한 침해 사건도 빈번하게 발생하여 개인 정보에 대한 유출이 심각한 정도에 이르렀다. 이러한 문제점을 줄이기 위해 현재 정부에서는 주도적으로 민원문서 발급 시스템을 온라인화하고, 문서 자체에 위·변조 방지 마크를 넣어 발생 가능한 불법 행위들을 미연에 방지하고자 한다. 그러나, 하루가 다르게 문명의 이기들은 발전하고 있으며, 증명서 등이 버튼을 누르는 동작 하나만으로도 복사 및 위·변조가 가능하게 될 수도 있다. 본 논문에서는 이런 문제점들을 발급 절차 및 시스템의 보완을 통해 해결할 수 있는 방안을 마련하고자 한다. 전자정부에서 향후 발생할 수 있는 문서의 복사 가능 여부를 인정하고, 문서의 위·변조 여부의 판별에만 중점을 둔 것과 달리, 본 논문에서는 복사 및 위·변조가 불가능하도록 하여 전자정부라는 이름에 상응하는 시스템을 구현해보고자 한다. 따라서 본 논문에서 제시한 민원발급 및 증명 One-Stop 서비스는 원문을 숨기고, 해쉬값의 사용으로 원문에 대한 유추가 불가능하도록 하여, 행정 서비스의 질을 높이고, 개인 정보보호에 대한 이중 장치를 할 수 있게 된다. 또한 행정기관의 일방적 서비스에서 벗어나 이용자와 상호 소통을 함으로 해서, 고객 지향적 행정 서비스를 실현할 수 있다는 장점을 가지고 있다. 본 논문에서는 개인정보보호 강화 및 위·변조 방지, 대민 서비스의 질적 향상을 가능하게 하는 시스템을 구현하기 위해 현재 전자정부 및 전자문서 등의 표준화에 대해 알아보고, One-stop 서비스에 대해 연구해보고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
정보과학대학원 > 정보보호학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE