View : 710 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김남희-
dc.creator김남희-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:37Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:37Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034121-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201227-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034121-
dc.description.abstract장애인 대학입학 특별전형제도에 의한 장애학생 입학대학교와 입학자수가 점차 확대됨에 따라 장애인 고등교육에 대한 새로운 지평을 열어주는 계기가 되었다. 그러나 대학측의 장애학생 교육에 대한 인식부족과 지원체계 미흡으로 학교내 물리적 편의시설 및 행정적 지원서비스나 심리적 지원 등을 포괄하는 교내 복지환경이 실질적인 뒷받침을 해주지 못하고 있어 장애학생들이 힘겹게 대학생활을 하고 있는 실정이다. 이에 본 논문에서는 장애학생들이 교내 복지환경에 있어서 가장 우선적으로 개선 되어지길 원하는 욕구에 대해 조사하여 장애학생들에게 실질적으로 필요한 욕구를 해소하고 비장애인과 동등한 기회제공과 나아가 대학생활을 성공적으로 이끌기 위함이다. 본 논문의 대학장애학생을 위한 교내복지환경은 장애인들이 갖고 있는 신체적 handicap을 보완 ㆍ 보정하여 물리적 시설 및 행정적 지원서비스, 심리적 지원제도, 기타 지원제도 등을 비장애인들과 동등하게 이용할 수 있는 기능을 가지고 있어야 한다. 대학입학 특별전형에 있어 특수교육대상자는 늘어나고 있는 실정이지만 대학측의 장애학생에 대한 인식부족과 실질적인 지원체계 미흡으로 학교측이나 학생측에서도 장애인에 대한 편견이 일부 존재하고 있으며 관심 또한 현실적이지 못한 실정이다. 또한 이러한 학교측의 인식부족으로 물리적인 장애인 편의시설들이 있어도 사용상 적절치 못하며 형식적인 시설에 불과하다는 것이다. 또한 대학장애학생들이 학교생활에 있어 이러한 물리적인 어려움에 부딪치는 것 이외에 신체적 장애로 인한 교우관계의 심리적인 부담에 대한 지원체계에 대하여서는 전무한 실정이므로 장애인 대학생들의 학교생활이 부담스럽게 느껴질 수도 있다는 것이다. 이에 장애학생들에게 실질적으로 필요한 대학내의 복지환경 개선욕구를 파악하여 다음과 같은 결론을 유추할 수 있었다. 첫째, 물리적인 시설에 대해서는 이동을 위한 수단인 엘리베이터 설치 및 장애인 전용좌석 마련 등의 내용이 우선적으로 개선되어져야하고 행적적인 지원에 대해서는 강의의 이해를 위해 기타 도움을 주는 도우미 등의 지원이 무엇보다 필요하다. 둘째, 학교생활 중 교우관계에 대해서는 학교측의 기타 여러 지원제도 등이 잘 갖추어진다면 부담없이 교우관계를 할 수 있을 것이므로 도우미 지원 및 장애인식개선 프로그램 실시로 교우관계에 있어 부담감을 최소화할 수 있도록 도와야 할 것이다. 이러한 물리적 지원, 인적지원, 정보지원, 심리적 지원 등을 포괄하여 지원하는것이 장애학생지원 전담부서라고 본다. 이에 대학은 장애학생지원센타를 설치하여 철저하게 관리하고 대학교육평가에 확실한 가중치 부여로 현실적 조치에 영향을 미칠 수 있도록 해야할것이며 대학장애학생들의 복지환경에 대하여 규칙적인 감사 및 평가를 함으로써 강제성 있는 규제가 더욱 필요하다고 본다. 이와같이 본 연구는 대학장애학생들의 복지환경 개선욕구를 파악함으로써 장애학생들에게 있어 복지환경개선 내용의 우선순위도를 파악하여 학생들이 시급하게 원하는 것들을 위주로 우선 지원하여주고 각 대학이 장애학생에 대한 형식적인 지원을 탈피하고 장애학생들의 실정에 맞게 계속해서 적극 지원할 수 있도록 복지환경의 실질적인 개선방향에 대한 논의점을 제공하는데 연구의 의의를 가진다. ;According to the number increase of the disabled student entrance universities and students by the special selection system of the disable university entrance, it became a chance to open new first floor space for the disabled high grade education. But because the university are not sufficiently aware of the disabled student education and the supporting systems is insufficient, the campus welfare environment comprehensively including the physical convenient facilities and administrative supporting services or psychological support is not practically supported so that the disable students are having a difficult campus life. Therefore this thesis examines the desire of the disabled students for the priority to be improved in the campus welfare environment to solve the practically required desire to the disabled students and offer equal opportunity with normal persons and furthermore derive a successful campus life. The campus welfare environment for the disable students of this thesis should have functions to supplement and correct the physical handicap of the disable and for the disabled to equally use the physical facilities and administrative supporting services, psychological supporting systems and other supporting systems with normal person. In the special selection of the university entrance, due to the special educational subject is increasing but the university's insufficient awareness of the disable students and insufficient practical supporting system, the prejudice of the universities and the students toward the disabled partially exists and interest is also not realistic. In addition, due to this short awareness of the universities, even though there are physical convenient facilities for the disabled, it is not appropriate for use and just formal. And besides the physical difficulties of the disabled students in the campus life, the supporting systems for the psychological burden of relations with students caused by the physical obstacles are wholly lacking so that the campus life of the disabled students may feel the campus life difficult. As per this, after examining the improvement desire for the welfare environment of the universities practically required to the disabled students, the following results could be derived. First, as per the physical facilities first of the contents such as all the elevator installation and special seats for the disabled as a method for transfer should be improved and as per the administrative support helpers for the other assistance for the lecture understanding are required above all. Second, as per the relations with students out of the campus life because various well equipped supporting systems of the universities can help good relations with students without burden, through the helper support and awareness improving program execution for the disabled it should help minimize the burden of relation awareness for the assistance in relations with students. The comprehensive support such as the physical support, personnel support, information support and psychological support seems to be the special department of the disabled student support. Therefore the universities should influence the realistic measures through installation of the disabled student supporting center and complete management and secure aggravated value offer to the university educational evaluation and regulations are more required through regular audit and evaluation of the welfare environment for the disabled students. Like this, through the grasp of the improvement desire for the welfare environment of the disabled students of the universities and figuring out the contents of the priority of the environmental improvement to the disabled students, this study has a meaning to provide discussion on the practical improvement direction for the first support based on the urgently requested things by the students and positive support through breaking from the formal support for the disabled students.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제제기 = 1 B. 연구의 목적 및 내용 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 장애개념 및 장애유형별 정의 = 4 1. 장애개념 = 4 2. 장애유형별 정의 = 8 1). 지체장애 = 8 2). 시각장애 = 8 3). 청각장애 = 10 B. 장애인 접근권의 개념 = 11 C. 장애인 편의시설 = 12 1. 장애인 편의시설 확보의 당위성 = 12 2. 장애인 편의시설의 기능 = 13 3. 장애인 대학생을 위한 교육ㆍ편의시설 = 14 1). 미국의 장애인 대학생을 위한 교육ㆍ편의시설 = 14 2). 영국의 장애인 대학생을 위한 교육ㆍ편의시설 = 16 3). 우리나라의 장애인 대학생을 위한 교육ㆍ편의시설 = 17 Ⅲ. 연구 방법 = 19 A. 조사대상 = 19 B. 조사방법 = 19 1. 사전조사 = 19 2. 조사기간 = 20 3. 장애별 조사방법 = 20 C. 설문구성내용 = 20 D. 분석방법 = 21 Ⅳ. 연구결과 = 22 A. 조사대상자들의 일반적 특성 = 22 B. 편의시설관련 개선욕구 = 24 1. 강의실 이용에 대한 개선욕구 = 24 2. 도서관 이용에 대한 개선욕구 = 24 3. 식당이용에 대한 개선욕구 = 26 4. 화장실 이용에 대한 개선욕구 = 26 5. 주차장 이용에 대한 개선욕구 = 27 C. 교내 행정적 서비스에 대한 개선욕구 = 28 D. 장애인 대학생의 교우관계 = 31 1. 청각장애학생에 대한 질문 = 35 2. 시각장애학생에 대한 질문 = 36 3. 지체장애학생에 대한 질문 = 38 Ⅴ. 결론 및 제언 = 41 참고문헌 = 46 부록 = 49 ABSTRACT = 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent940262 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 사회복지대학원-
dc.title대학장애학생의 교내 복지 환경 개선욕구에 대한 욕구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 57 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major사회복지대학원 사회복지학과-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE