View : 583 Download: 0

무용수업 참여에 영향을 미치는 교사의 인성특성에 관한 연구

Title
무용수업 참여에 영향을 미치는 교사의 인성특성에 관한 연구
Authors
정혜윤
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
교사와 학생의 교수-학습에 있어서 학생들의 학습활동참여에 많은 영향을 미치는 것은 교사의 수업기술, 교수방법, 이론적 지식의 전수보다 교사의 개인적·정의적 자질인 인성특성이다. 특히, 무용실에서 교사와 학생은 표현적 도구인 신체활동을 통해 학생과 개인적으로 끊임없이 상호작용하기 때문에 무용교사의 개인적 자질인 인성특성은 학생들의 무용에 대한 태도나 수업활동참여에 많은 영향을 미칠 것으로 생각된다. 이에 본 연구는 학생들의 수업참여에 영향을 미칠 것으로 생각되는 교사의 개인적 자질인 인성특성에 초점을 맞추어 일반 중·고등학교 학생들과 전문인을 양성하는 예술 중·고등학교 학생들을 대상으로 요인별 차이를 알아봄으로써 수업대상에 따른 효율적인 무용수업 지도와 교사자질의 개선에 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 현재 서울과 부산에 소재하고 있는 일반 중·고등학교 각 2개교와 예술 중·고등학교 각 2개교로 총 8개교를 선정하여 각 학교별로 60명씩 무선표집하여 총 480부의 설문지를 배부하였고 응답이 부실한 설문지를 제외한 424부를 결과처리에 사용하였다. 설문지는 박용헌(1989)이 제작한 교사의 인성을 알아보기 위한 평정척도를 참고하여 이중 10개의 요인을 선정하였고 이기복(1995), 이봉상(2000), 권영숙(2002)의 설문지를 본 연구자가 연구에 맞게 수정·보완하여 재작성하였다. 설문지의 구성은 무용교사의 인성특성 10개 요인에 대해 각 요인마다 2문항씩 20문항과 순위를 선정하는 1문항으로 총 21문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 부호화(Coding)한 후 SPSS 통계프로그램을 이용하여 전산처리하였으며 연구의 목적을 검증하기 위해 서술통계분석, 평균비교분석, 평균차이분석(t-test)을 실시하였고 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 무용교사의 인성특성 요인별 전체 순위는 전체 조사대상학교를 기준으로 했을 때 지도성(4.2311점)이 가장 높았고, 다음으로 열의(4.1686점)였다. 하지만 일반중고를 기준으로 했을 때는 유모어(4.1319점)가 가장 높았고 예술중고를 기준으로 했을 때는 열의(4.3798점)가 가장 높았다. 둘째, 교사의 인성특성을 일반학교와 예술학교로 비교하였을 때 일반학교 학생들은 예술학교 학생들에 비해 교사의 인성특성 중 외모가 가장 중요하다고 하였고 예술학교 학생들은 일반학교 학생들에 비해 교사의 인성특성 중 공정성, 지도성, 융통성, 창의성, 수용성, 열의가 중요하다고 하였다. 일반학교와 예술학교의 비교 속에서 여중과 예중을 비교해 본 결과 여중이 예중보다 중요하게 생각하는 교사의 인성특성은 없었고 예중은 여중보다 지도성, 융통성, 창의성, 수용성, 도덕성, 열의, 유모어가 중요하다고 하였다. 여고와 예고를 비교해본 결과 여고는 예고보다 신뢰성, 도덕성, 외모, 유모어가 중요하다고 하였고 예고는 여고보다 열의가 중요하다고 하였다. 셋째, 수업참여에 영향을 미치는 교사의 인성특성이 학년연령에 따라 어떻게 다른지 알아보기 위해 중학교와 고등학교를 비교해본 결과 중학생이 고등학생보다 중요하게 생각하는 교사의 인성특성은 없었고, 고등학생이 중학생보다 중요하게 생각하는 교사의 인성특성은 공정성, 지도성, 신뢰성, 창의성, 수용성, 열의, 유모어였다. 중학교와 고등학교의 비교 속에서 여중과 여고를 비교해본 결과 여중이 여고보다 중요하게 생각하는 교사의 인성특성은 없었고 여고가 여중보다 중요하게 생각하는 교사의 인성특성은 공정성, 지도성, 융통성, 신뢰성, 창의성, 수용성, 도덕성, 열의, 외모, 유모어로 교사의 10가지 인성특성 전부였다. 예중과 예고를 비교해본 결과 예중이 예고보다 중요하게 생각하는 교사의 인성특성은 도덕성이었고 예고가 예중보다 중요하게 생각하는 교사의 인성특성은 공정성이었다. ;Dancing teachers' personal characteristics influence class participation of students much more than technical teaching methods or transfer of theoretical knowledge. Especially, because dancing class is largely based on mutual interaction between a teacher and students such as physical activity which is one of the most important expression instrument in dancing class, a teacher's personality might influence attitude of students and class participation relatively more than in other classes. This study investigates whether there is any difference of important personal characteristics of teachers that is influencing dancing class students' participation between schools of arts which is oriented to educate those who will be dancing experts and multilateral schools. I hope this study suggest information about efficient teaching methods and improvement of quality of dancing teachers. This study selects eight schools (2 middle schools of arts, 2 high schools of arts, 2 multilateral middle schools, and 2 multilateral high schools) for data collection. I collect 480 subjects' responses in total, and finally use 424 responses for the analysis. Ten characteristic about teacher's personality which are based on the research of Park(1989) is used for data collection. And, based on this ten characteristics and other previous researches (Lee 1995; Lee 2000; Kwon 2002) I make a survey containing 21 questions in total through modifing some questions for the purpose of my research objectives. Each characteristic is measured by similar two questions (20 questions in this part), and, one question is about priority order of each characteristics that students think most important in their dancing class. I use SPSS program for data analysis such as descriptive analysis, mean comparison test and t-test. The results are as follows. First, when analyzing sample including both schools of arts and multilateral schools students in total, I find that technical guidance is the most important factor that is influencing students' class participation attitude. And enthusiastic guidance is second important characteristic. On the other hand, moral sense of teacher, and personal appearance of teacher are the least important factor influencing students' class participation attitude. However, when analyzing only multilateral school sample, I find that sense of humor is the most important factor, whereas enthusiastic guidance is the most important factor that is influencing students' class participation attitude when analyzing only school of arts sample. Second, when comparing school of arts with multilateral school, I find that multilateral school students consider personal appearance of teacher more importantly than school of arts students, whereas school of arts students consider fairness, technical guidance, flexibility, creativeness, adoptability, enthusiastic guidance of teacher more importantly than multilateral school students. In addition, when comparing middle school of arts with multilateral middle school, I find that middle school of arts students consider technical guidance, flexibility, creativeness, adoptability, moral sense, enthusiastic guidance, sense of humor of teacher more importantly than multilateral middle school students. And when comparing high school of arts with multilateral high school, I find that multilateral high school students consider reliability, moral sense, personal appearance, sense of humor more importantly than high school of arts students whereas high school of arts students consider enthusiastic guidance more importantly than multilareral high school students. Third, for the purpose of investigating whether there is any difference between ages, I divide the sample into middle school student group and high school student group. I find that high school students consider fairness, technical guidance, reliability, creativeness, adoptability, enthusiastic guidance, sense of humor more importantly than middle school students. And when comparing multilateral middle school students with multilateral high school students, I find that multilateral high school students consider all of ten personal characteristics of dancing teacher more importantly than multilateral middle school students. Finally, when comparing middle school of arts with high school of arts, I find that middle school of arts students consider moral sense more importantly than high school of arts students, whereas high school of arts students consider fairness more importantly than middle school of arts students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE