View : 483 Download: 0

전자교과서를 활용한 미술 수업이 학습에 미치는 영향

Title
전자교과서를 활용한 미술 수업이 학습에 미치는 영향
Authors
박수경
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
We are living in the age of informatization today. If education can be defined as activities and efforts to bring up talents with the ability to keep up with the social changes and adapt themselves to the information age, then there is nothing more important than education and its roles. The education paradigm must move forward so that it can keep up with the social changes too and thus provide students with the kind of knowledge and experiences necessary in a new environment. In these respects, the electronic textbook is an effective teaching-learning medium since it turns learning materials and teaching-learning information into the learnable type of electronic information, provides sound, voice, graphics, and moving images, and enables simultaneous information delivery and interactions. Accordingly, when this kind of electronic textbook is used in art lessons where diverse visual experiences are critical, there will be the maximum educational effects guaranteed in that it can provide a great amount of information in a short period of time, is effective in delivering the material, and motivates students. This study perceived the need for the application of the electronic textbook to the field and used an electronic textbook, which was under development by the Gyeonggi branch of the Society of Art Textbook and Education. The textbook was applied to the lessons of Design and Life section for the their graders at middle school. Then effects of the lessons were compared with those of the regular lessons to see if the teachers could afford more flexibility and the students could be more effective in learning. As the result, the lessons using the electronic textbook were much more effective than the regular lessons in terms of motivation of learning, understanding of the lessons, participation and interest. The results proved how effective and necessary the electronic textbook was in art lessons provided at secondary schools. In order for the electronic textbook to be introduced and made use of actively, the school must be advanced in terms of facility and equipment by having more computers for teaching and learning purposes and establishing the communicative networks. The teachers need to make ongoing efforts. In this way, students will be able to be provided with the kind of knowledge and environment that fits the new environment. Finally, it is expected that the research results will be made use of as useful and practical data in using electronic textbooks in education. ;우리는 오늘날 정보화 시대에 살고 있다. 교육이 사회변화에 발맞추어 정보화 시대에 적응할 수 있는 능력 있는 인재를 길러줄 수 있는 것이라고 정의할 때, 교육의 역할은 매우 중요하다고 할 수 있다. 따라서 교육의 패러다임도 사회변화에 발맞추어 학습자들에게 새로운 환경에 맞는 지식과 경험을 제공하도록 하는 발전적인 방향으로 도약해 나가야 한다. 이러한 관점에서 볼 때 전자교과서는 학습 자료뿐만 아니라 교수-학습 정보를 학습이 가능하도록 전자 정보화하여 제공하며 소리, 음성, 그래픽, 동영상 정보를 제공하고 정보의 동 시간대 전달과 양방향 상호작용을 가능하게 하기 때문에 효과적인 교수-학습 매체라 할 수 있다. 따라서 다양한 시각적 경험을 중요시하는 미술교과에서 전자교과서를 활용한 미술수업은 학생들에게 짧은 시간 안에 많은 정보를 줄 수 있고, 효과적으로 학습 내용을 전달하며, 학습자의 동기유발을 장려한다는 점에서 교육효과를 극대화시킬 수 있는 방안일 것이다. 특히 이론 중심의 수업으로 진행되는 <디자인과 생활> 단원은 소리, 음성, 그래픽, 동영상 등의 효과적인 참고자료를 제시해 줌으로써 학습의 이해도를 높일 수 있다는 장점으로 전자교과서의 활용이 적극 요구되어질 수 있는 단원이다. 또한 이 단원은 색채에 대한 기본 원리와 기능을 이해하고 일상생활에 직접 활용할 수 있는 배색이나 색채조절 등을 학습하여 학습자들이 색에 대한 감각을 풍부하게 함으로써 이를 표현활동에 활용할 수 있고, 이러한 학습을 통하여 미적 정서·미적 창조성·실생활을 아름답고 편리하게 꾸밀 수 있는 창조적 정신 능력·조형적 기초 능력을 신장시키고 실생활을 보다 아름답고 편리하며 풍요롭게 할 수 있는 안목과 능력을 기를 수 있기 때문에 이 단원을 중심으로 실험을 전개하였다. 이에 본 연구는 전자교과서 활용 교육의 필요성에 따라 경기도 미술교과교육연구회에서 개발중인 전자교과서를 활용하여 중학교 3학년 <디자인과 생활> 단원의 수업에 적용하였을 때, 그 효과가 기존의 미술교육의 운영에 비해 보다 유연한 교사의 지도와 학생들의 효율적 학습을 전개해 나갈 수 있는가 하는 점을 일반수업과 비교 검증하여 보았다. 그 결과 전자교과서를 활용한 수업이 학습 동기 유발, 수업에 대한 이해, 참여도, 흥미도 등에서 일반수업의 경우보다 상당히 효과적이라는 결론을 내릴 수 있었고, 본 연구를 통하여 중등학교 미술수업에서 전자교과서 활용 학습의 효과와 필요성을 입증할 수 있었다. 이러한 전자교과서를 수업에 적극적으로 도입하고 활용하기 위해서는 교육용 및 교사용 컴퓨터 보급과 통신망의 연결을 통한 네트워크 환경의 구축 등의 교단 선진화 사업과 함께 교사들의 지속적인 노력이 활발히 이루어져야 할 것이고, 이를 통해 학습자들에게 새로운 환경에 맞는 지식과 경험을 제공할 수 있어야 할 것이다. 이와 더불어 이 연구가 전자교과서 활용 교육에 있어서 실질적인 도움을 줄 수 있는 유용한 자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE