View : 605 Download: 0

開化期의 基督敎가 新小說에 미친 影響

Title
開化期의 基督敎가 新小說에 미친 影響
Other Titles
(The) Analysis of the works which involve the christian nature in the following name concentrated on「Ko Mok Wha」and「Keum Sao Hoi Eu Rock」
Authors
崔愛桃.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
개화기신소설기독교
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 近代文學과 前代文學 사이의 매개체적 役割을 한 新小說 文學의 發生과 成果에 대한 총체적 認識을 基本 目的으로 한다. 19C末 20初라는 時代的 狀況이 傳統과 新文化의 衝突이라는 자체적 矛盾을 內包하고 있듯이, 新小說에 있어서도 傳統的 要素와 基督敎를 象徵으로 하는 西歐 近代文化와의 衝突은 명확히 노정된다. 따라서 新小說에 대한 硏究는 基督敎가 文化的 背景成立에 어떠한 客觀的 影響力을 주었는가, 그리고 新小說 주체층 ( 작가층 ) 은 이러한 外的 衝擊을 어떻게 수용하였는가라는 측면에 중점을 두고 행하여야 했다. 어느 時代에나 時代的 狀況의 규정성 ( determination ) 때문에 주체적 문화 수용에 있어서 나름대로의 時代的 한계가 存在하는 것이나, 이러한 時代的 制限을 주체적 자세에 입각하여 時代的 矛盾을 명확히 認識함으로써 초규정성 ( Over determination ) 을 獲得하는 것이 바로 主體的 자세에 입각한 能動的 文化受容인 것이다. 이와 같은 文化受容 形式에 대한 硏究를 하는데 있어 필요한 일차적인 認識은, 19C에 있어서 文化受容 主體의 對他勢力이 무엇인가이다. 이 對他勢力이 바로 本稿에서 中心 硏究課題로 삼는 基督敎를 中心으로 하는 西歐 近代市民 思想과 헤브라이적 휴머니즘인 것이다. 따라서 이러한 基督敎의 유입 과정에 대한 구체적 실증분석적 硏究는 우리의 文化受容 形態에 대한 基本的 形式을 제시해 줄 것이다. 이를 위해선 우선 基督敎的 휴머니즘이 가지는 普遍性과 特殊性에 대한 認識이 선행되어야 한다. 즉, 時代性을 克服하는 영원성이라는 宗敎的 측면과 시대적 制限내에 있는 社會的 측면에 대한 認識을 동시에 하여야지, 한말 당시인들의 文化受容 자세에 대한 비판과정에서 基督敎的 휴머니즘의 정수를 정확히 理解하고 이에 대한 오도를 막을 수 있는 것이다. 이러한 진보적 휴머니즘이 근대화 과정에 미친 肯定的, 否定的 양면성이 그대로 新小說 文學에 반영되어, 新小說의 否定的 한계와 肯定的 측면으로 작용되었다. 肯定的 측면으로는, 내용적 측면에서는 基督敎的 휴머니즘이 新小說의 사상적 범주를 近代的 時代狀況에 적합한 段階로까지 發展시켰다는 것이고, 社會的 측면에서는 基督敎의 開化敎育을 통하여 近代文學 주체계층 및 文學 수용, 분배구조를 확립시켰다는 것이요, 形式的 측면에 있어서는 한글을 재발견, 硏究, 보급, 확대시킴으로써 劃期的인 近代 산문형식을 창출하였다는 것이다. 이러한 肯定的 측면과 동시에 基督敎를 수용한 당시 開化期 知識人들의 內的 限界에 기인하여 主體的, 歷史的 現實에서 완전히 體系化된 狀態로 흡수하지 못한데에 결정적인 限界가 주어지는 것이다. 이와같은 肯定的, 否定的 측면을 분명히 드러내기 위하여 新小說 일반에 대한 硏究와 그중에서도 특히 基督敎的 휴머니즘을 강하게 나타내고 있는「枯木花」와 「禽獸會議錄」에 대한 比較硏究를 통하여 이를 구체적으로 실증하였다. 이러한 比較檢討를 통해 우리가 알고 있는 원론적 자세를 보다 구체적, 실증분석적으로 수용할 수 있는 것 같다. 이러한 硏究의 價値는 現在 모든 學問 分野에서 일어나고 있는 主體的 文化創造와 受容에 대한 硏究에 미력하나마 일조를 하고자 하는데 있다고 본다.;This study is basically for the purpose of the overall understanding of the origin and the achievement of the Korean New Novel which played a role as the medium between the classical and the modern literature in Korean. The New Novel showed the clear collision between the traditional elements and those of the western modern culture whose essence is Christianity. It was as like the contemporary situation in late 19 and early 20 century when the conflict between the tradition and the modern civilization was implied in itself. Therefore the studies on the New Novel had to be focused on the following two major subjects; Which objective effect did the Christainity have on the establishment of the cultural background? And how did the New Novelists in Korea accept that Kind of impact? In any time of history, there exists the contemporary limit in the cultural acceptance, in its own way, because of the determination under the circumstances, but the achievement of over- determination with clear recognition of the contradiction of that time is the very active cultural acceptance on the subjective attitude. The first necessary understanding of such a study on the formation of cultural acceptance is that of the exclusive forces among the subjectives in 19C. This exclusive force, exactly the main subject in this study is modern western citizenship and Hebrew humanism whose core is the Christianity. Therefore the specific and analyatic study on the process of inflow of Christianity will suggest the fundamental formation of our typical cultural acceptance. For this purpose, we should realize (recognize) the generality and particularity of Christian Humanism more than anything else. Namely the recognition on both of the religious and social aspects; the eternity to overcome the restriction of the time should be done. By doing this, We can clearly understand the real essence of Christian Humanism and avoid going astray in the course of criticizing the attitude which those people at that time showed when they accepted two western culture. This kind of duality on the positive side and negative side that Christian Humanism influenced strongly on the modenization of our country was literally reflected into the New Novel literature and had a certain effect on both a negative and a positive way. On the positive side, Christian Humanism developed the thought range of the New Novel to the extent suitable for the situation of modern ages, through the educational civilization of Christianism the subjective class of modern literature and the structure of literature acceptance were strongly established on the social side, and in rediscovering, studying, popularizing Han-guel and a outstanding form of prose could be produced in real side. In comparision with this positive side, the dicisive limit can lie in the fact that in the civilizing period(= at that time) the interllectuals Loha accepted Christianism could not absorb it in the fully acknowledged condition because of their inner limit (= restriction). In order to express these positive and negative sides clearly, I proved these things concretely through the general study on the New Novel and espedally I focused a great attention on the following books as "Ko Mok Wha" and "Keum Soo Hoi Eu Rock" containing the Christian Humanism sharply in the comparative method of experimental analysis and study. I'd like to say that the value of this study can be a little helpful to the subjective creation and acceptance of culture which is now prosperous in all sciences. Through those Kinds of comparison and examination we can accept on theoretical attitude more concretely, positively and analytically, I think.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE