View : 414 Download: 0

빛과 어둠 - 드러냄과 감추어짐의 표현

Title
빛과 어둠 - 드러냄과 감추어짐의 표현
Authors
배은경
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 미술학부한국화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인간은 사물에 대한 지각이 트였을 때부터 어둠에 대해 두려움을 느낀다. 이 지각은 시각의 작용에 의한 것이다. 무엇을 눈으로 보고 익숙하여져서 친밀감을 느낄 때, 그때부터 시각에 의한 知의 과정이 시작되는 것이다. 시각의 측면에서, 무엇을 보고 친밀감을 느끼기 시작한다는 것은 빛-밝음에의 친밀, 밝음에의 앎으로 환원 된다. 인간이 빛에 익숙해지고, 그 밝음 속에서 무엇을 보고 안다는 사실에 익숙해지면, 보지 못하여 모른다는 사실에 두려움을 느낀다. 본인이 주목한 밤의 어둠이라는 것은 이러한 의미의 두려움으로의 표현이 라기보다는 실체를 감추는 역할의 어둠이다. 감추어진 풍경은 그 안에서 상상력을 더해서 감성을 일으키는 역할을 한다고 생각한다. 예술은 작가의 조형언어이면서, 말로 표현하기 힘든 감성적인 면을 함축하고 있다고 생각한다. 자신만의 조형언어로 재창조하는 문제에 있어서 본인이 표현하고자 하는 주제는 인간 내면에 있는 본질적인 감성이다. 그림을 통해 감성을 드러냄으로써 자신 안의 감성을 분석해 볼 수 있고, 또 내면에 존재하는 감성을 불러일으켜 그 가치를 환기시킬 수 있다. 그것은 고독이나 공포일 수도, 슬픔이나 희망일 수도 있다. 현대사회에서 인간은 바쁘게 돌아가는 현실에 맞춰 무수히 많은 사건과 사람, 이미지와 정보 속에 살아가기에 삶의 여유 속에 자신의 내면을 들여다 볼 기회가 많지 않다. 본인은 이러한 상황을 밤풍경을 통해 본인의 내면을 투영시켜 표현하였다. 본인은 도시의 밤풍경을 소재로 삼았는데 낮과 밤에 보이는 도시풍경은 매우 다르게 나타난다. 많은 현대인들의 생활터전인 도시의 낮에 드러난 풍경은 빌딩들과 사람들, 차와 거리들 속에서 개개인의 삶뿐 아니라 문명이 자라온 역사적 배경도 드러나게 되는 반면, 자연의 빛, 즉 태양이 사라진 밤의 도시는 인공의 빛과 조명들에 따라 드러나고 감춰진 공간들이 우리의 상상력을 일으킨다. 이러한 상상력을 바탕으로 외적으로는 보이는 풍경을 객관적 대상이 아닌 자아의 감성과 교감을 이루는 주관적인 대상으로 보고, 인공조명의 빛들과 그것에 의해 노출된 도시의 이미지를 본인의 느낌으로 여과하여 나타내고자 하였다. 본 논문의 이론적인 연구에서는 먼저 밤의 주요소인 어둠이 가질 수 있는 의미를 일반적 의미와 예술에서 보여지는 상징적 의미로 나누어 살펴보고, 밤에 보이는 불빛을 빛의 일반적 의미와 상징적인 측면에서 연구해보았다. 이어서 밤이라는 배경 아래 인간에게 나타날 수 있는 정서를 심리학적인 측면에서 알아본 후, 본인 작품에서 나타난 '밤'의 의미를 도출해보고자 했다. 또한 작품에 나타난 '도시'라는 소재를 현대도시에서 갖는 현대인의 내면정서와 도시풍경에서 느낄 수 있는 어두움의 의미로 나누어 살펴보고 본인의 작품 안에서 어떠한 관련성을 지니는지 알아보았다. 앞에서 제시한 이론적 연구를 바탕으로, 본인이 작품에서 표현하고자 한 밤과 도시풍경의 의미를 낯익음과 낯설음의 이중적 측면에서 분석해보았다. 방법적 연구에 있어서는 밤의 어둠에 의해 감춰진 풍경을 본인 내면의 풍경으로써 어떻게 표현하고자 했는지 살펴보고 채색화의 표현적 연구를 통하여 화면 속에서 빛과 어둠의 대비를 효과적으로 표현할 수 있는 방법을 모색하였다. 작품을 표현한 방법은 먼저 아교농도를 달리하여 포수를 해주고 검은색을 엷게 칠하여 바탕을 만든 다음, 그 위에 밤풍경을 밝은 부분은 밝게, 어두운 부분은 더 어둡게 칠하여 표현하고, 다시 검은색으로 엷게 혹은 진하게 덮어 어둠을 표현 하였다. 채색하는 과정에서 색의 변화와 중첩의 효과를 통해 화면의 깊이감을 주었으며, 중첩의 밀도를 다르게 하여 변화를 주고자 하였다. 이어서 각 작품을 제시, 분석함으로써 작품을 통해 본인이 나타내고자 한 정서적 측면의 성과와 문제점을 함께 점검하고자 한다. 더 나아가 본고를 통해 그 동안의 작업들을 정리하며 돌아보는 계기로 삼는 동시에 이론적, 방법적 연구와 작품을 분석해봄으로써 더 폭넓은 시각으로 작품을 바라보고 앞으로 나아갈 작업의 방향을 새롭게 모색해 보고자 한다. ;Human beings become afraid of darkness ever since we were aware of The awareness is caused from sight. After we see things and become familiar with them, the process of knowledge starts. In terms of sight, the fact that we see and get familiar with things turns into the familiarity and knowledge of light and brightness. When human beings get familiar with light and the fact that they can see with the help of the light, we become afraid of the possibility of not seeing things. The darkness in which I am interested is not the expression of fear but the role of the darkness to hide the existence. It is considered that hidden scenery has a role to add imagination and emotions in paintings. It is thought that art is my molding language and implicates what could be difficult to be expressed. The theme that I try to present is the fundamental emotion in human beings which is how to recreate realities in my own molding language. It is possible that the hidden human emotion can be arisen as well as analyzed through expressing emotion in paintings. It can be solitude, fear, sadness, or hope. It is not often for us to have many opportunities to examine our inner self in latitude of life since human beings are too busy to manage all relationships and digest information and images in busy modern society. I express the situation in night scenery based on the interaction with my inner-self. I choose night scenery of a city, which is highly differs from day and night. We can see buildings, people, cars, and roads in day time scenery of a city which is ground of life for many people in modern era. It also shows historical backgrounds of civilization. However, after the natural light, artificial light and illumination wake up imagination. Based on the imagination, the author does not consider scenery as objective target, but object which share sympathy and emotion with human beings. I also try to present artificial illumination and the image of city which was revealed by the lighting through filtration with emotion. In the literature review, I examine the meaning of darkness which is the main characteristics of night in terms of general sense and symbolic sense of it. In addition, I analyze lighting at night in terms of general sense and symbolic sense. I also inspect human beings' emotion at night in psychological aspect and try to express the meaning of night in my art work. Moreover, the meaning of the theme, city in the work is divided into modern people's emotion and the meaning of darkness in city. I also try to find the relationship between them in my art work. Based on the aforementioned literature review, I try to analyze both familiarity and unfamiliarity of night and city scenery in the art work. In the method section, I try to find out ways to express scenery which is hidden in the darkness at night as scenery inside of myself. Based on the expressional study of painting, I try to search for ways to express contrast of darkness and light efficiently on the painting. Firstly, by changing thickness of glue, I spread glutinous water on my paper evenly. Secondly, I painted black on the paper. Thirdly, I painted less dark side as well as darker side again with black color. In the process of coloring, I tried to add variation in terms of depth in the painting while I paid attention to gradation of color and reiteration effect. Finally, I tried to examine the result and problems of emotional aspect by presenting and analyzing other works that I tried to express. Furthermore, I try to figure out new ways for my art works and have broad perspective on the art works as I consider this paper as an opportunity to analyze previous literature and methods.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE