View : 860 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author최혜숙-
dc.creator최혜숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034669-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201032-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034669-
dc.description.abstract'미술'(美術, ART)이란 용어는 특정한 시기에 형성된 개념이다. 우리에게 미술이라는 용어는 일본을 통해 20세기 초에 수용되었다. 유럽에서는 19세기 중반 경 처음으로 '아트'란 용어가 사전적으로 정의되어왔다. 물론 이 용어가 등장하기 전부터 그림, 이미지를 지칭하는 단어들이 있어왔지만 그 개념, 의미는 사뭇 달랐다. 동양과 서양의 미술 역시 동일하다고 볼 수 없는 많은 차이를 보여왔다. 그러나 근대에 들어와 미술이란 서구의 개념이 정착되고 교육을 통해 체계화된 일종의 제도가 우리에게 수용되면서 이제 미술이란 것이 이해되고 받아들여지면서 미술교육과 감상, 미술 활동들이 이루어지게 되었다. 근대에 서구로부터 받아들인 이 미술이란 개념 이전에도 분명 우리에겐 이미지가 존재했었고 교육과 감상활동이 있어왔었다. 그러나 그것이 서구의 미술과 어떠한 변별성, 차이, 특성을 지니고 있으며 서구 근대미술의 수용에 따른 우리의 전통미술과의 관계의 설정 같은 상당히 복잡하고 까다로운 문제들에 대한 해명이 제대로 이루어지지 못한 상태에서 미술교육이 이루어지고 있다는 아쉬움이 있다. 결론적으로 미술이란 행위를 서구중심으로 이해하고 서구인의 관점과 문화 속에서 미술에 대한 학습이 진행되고 있다는 점이다. 그러나 우리가 받아들이고 학습 받는 서구미술 역시 서구인들의 역사와 문화, 자연적 조건 등에서 필연적으로 유래한 역사적 개념이란 사실을 잊어서는 안될 것이다. 서구는 근대화를 통해 세계를 지배하게 되고 나아가 막강한 영향력을 행사해 왔다. 미술 역시 서구중심으로 재편되어 온 것이 모든 비서구 국가, 한국의 사정이다. 따라서 이 곳에서 미술에 대한 바람직한 교육과 학습은 동양과 서양의 역사와 문화, 환경 속에서 이루어져온 미술의 차이를 선명히 아는 데서부터 비롯될 것이다. 그에 따라 동·서양 문화의 특성과 차이, 농경문화와 유목문화에 대한 이해, 그리고 그 같은 문화권에서의 미술의 등장과 각기 다른 기능과 역할을 이해해보고자 했다. 나아가 동양의 그림과 서양의 그림의 서로 다른 특성을 양식적인 측면에서도 살펴보고자 했다. 화면 구성이나 시선, 프레임 등의 차이는 결국 각기 다른 문화 속에서 사물과 세계를 바라보는 관점의 차이 아래 나온 것이지 그 어느 하나가 다른 것보다 우월하다거나 그렇지 못하다는 식으로 이해되어서는 곤란하다는 생각이다. 이렇게 미술이란 행위를 문화와 역사라는 틀에서 조망했을 때 비로소 동양화와 서양화의 차이가 선명해지고 이를 바탕으로 해서 한국의 진정한 근대미술, 현대미술에 대한 모색이 가능할 것이다. 우리 미술을 보는 우리의 관점과 그에 따른 미술교육의 틀이 필요해졌다. ;'The fine arts'the terminology which is the concept which is formed in the time which is specific. We recognized a term of art through Japan in the early 20th century. A term of art has been firstly defined in a dictionary at Europe in the mid-nineteenth century. Before a term of art was in common use, the words about image already existed. However, the concept and the significance of words resulted from image distinguished from a definition of art. A difference between Oriental art and European art has been exhibited. In modern times, the education, the appreciation and the act of art were accomplished on the basis of the fact that the European concept of art was comprehended and the systematic institution of art was received to us. In modern time from the West Europe there was the department of pedagogy appreciation activity even previously the concept which is this fine arts which it accepts the image to exist clearly in us and it came. However, Oriental art exhibit an originality, a difference and a characteristic comparing with European modern art. In recent, we feel the lack of art education that doesn't explain the complicated and complex problems such as the understanding of relationship between our traditional art and European modern art. Consequently, an art is comprehended through the European focus and an education of art is progressed by the viewpoint and the culture of European. However, we should keep in mind that European art is a historical concept resulting from the history, the culture and the environment of European. Europe dominated the world after modernization, and then employs a strong influence up to now. An art is also reorganized from Europe nations excepting from non-Europe nations containing Korea. Therefore, the desirable education and studying for art should arise from the understanding of the difference between European art and Oriental art resulting from history, culture and environment. The principal objectives of this paper is to report the characteristics and the differences between European culture and Oriental culture, the understanding of agricultural culture and nomadic culture, the appearance of art at same culture bloc, the function and the role of these arts. Furthermore, the characteristics of European painting and Oriental painting are investigated through a viewing angle of modality. Consequently, the construction of a picture and frame of a canvas result from a differences of outlook on the world and viewpoints for materialism. That is, I think that the difference of art should not be understood by culture supremacy. When art action is understood as the viewpoint of original culture and history, the difference between European painting and Oriental painting is clearly recognized. On the basis of above fact, the explanation for the modern art of Korea should be possible. The frame of the fine arts education which it follows with our viewpoint which sees our fine arts hereupon came to be necessary.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 방법 = 1 Ⅱ. 동·서양의 환경과 문화비교 = 3 A. 동양의 환경과 문화 = 4 B. 서양의 환경과 문화 = 11 Ⅲ. 동·서양의 자연관의 차이와 예술의 특징 = 17 A. 동양과 서양의 자연관의 차이 = 17 B. 동양과 서양의 예술관의 차이 = 20 C. 동·서양의 조형적 해석의 차이 : 선과 면 = 24 Ⅳ. 동양의 조선시대 그림(산수화)과 서양의 르네상스시대 그림(유화) 비교 = 30 A. 조선시대 산수화와 르네상스시대 회화 비교 = 31 B. 동·서양 회화의 구도 = 40 1. 동양화의 공간표현(삼원법) = 41 2. 서양화의 공간표현(원근법) = 50 C. 그림의 틀(frame) = 56 1. 동양의 프레임(frame) = 56 2. 서양의 프레임(frame) = 58 Ⅴ. 결론 = 64 참고문헌 = 68 ABSTRACT = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1592727 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title미술 감상 교육을 위한 동.서양 회화 비교 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageviii, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE