View : 650 Download: 0

청소년들의 인라인스케이트 참여정도와 참여동기 및 참여만족도에 관한 연구

Title
청소년들의 인라인스케이트 참여정도와 참여동기 및 참여만족도에 관한 연구
Authors
손희주
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 증가하는 청소년들의 인라인스케이트 참여자들에 대한 다양한 욕구 및 수준에 부응하여 인라인스케이트가 보다 활성화될 수 있는 기초자료를 제공하기 위하여 청소년들의 인라인스케이트 참여정도 및 참여동기, 참여만족도의 관계를 구명하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 서울시 소재 중학교에 재학중인 인라인스케이트에 적어도 1회 이상 참여한 14세에서 16세에 해당하는 청소년을 모집단으로 설정하였다. 서울에 있는 모든 중학교를 대상으로 5개교를 자의적으로 선발하여 400명을 표집하였다. 연구대상 400명에게 설문지를 배포한 결과 응답한 인원은 총 350명이며, 회수율은 87.5%였다. 그러나 회수된 자료 중에서 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나 조사내용 중 일부가 누락된 22명의 자료는 연구자의 판단하에 제외시켰다. 그러므로 실제 분석에서는 남자 172명과 여자156명, 총 328명을 유효 표본으로 사용하였다. 자료분석은 SPSSWIN 11.0 프로그램을 이용하여 t-test, 교차분석, 일원변량분석(one way ANOVA), 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 이상의 연구방법 및 자료분석결과를 기초로 하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 인라인스케이트 참여청소년들의 일반적 특성에 따른 참여정도, 참여동기, 참여만족도의 차이는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 전체 참여동기요인과 참여만족도 요인을 분석해 본 결과 휴식적 동기요인과 휴식적 만족도가 가장 높게 나타났다. 둘째, 청소년의 인라인스케이트 참여동기는 지적요인의 경우 심리적, 사회적, 교육적, 휴식적 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회적 요인의 경우 참여만족도에 큰 영향을 미치지 않았으며 인지효능요인은 심리적, 신체적, 환경적, 사회적, 교육적, 휴식적 만족도 모두에 영향을 미쳤으며, 휴식적 요인도 심리적, 신체적, 환경적, 사회적, 교육적, 휴식적 만족도 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 청소년기는 스포츠활동이 가장 필요한 시기로서 규칙적이고 적극적이며 자발적인 체육활동 참가는 신체 및 정신의 발달 그리고 사회성의 발달 등 전인적 인간완성에 중요한 영향을 미치게 되므로 인라인스케이트 참여청소년들에게 참여만족도를 높이기 위한 보다 높은 질의 서비스가 필요하며, 보다 더 안전하게 흥미롭게 학생들이 배울 수 있도록 전문지도자의 육성 및 배치가 보다 시급하며, 개인적인 참여를 유도하기 보다는 행정당국 또는 지역사회에서 적극적인 지원을 통한 동호회 활동을 적극 장려함과 동시에 활성화 시켜야 할 것으로 사료된다. ;In accordance with the various desires and skill levels of an increasing number of inline skating participants, this research aims to investigate the relationships among participation satisfaction, participation motivation and degree of the participation according to inline Skating for participation of adolescent in order to provide fundamental data which might encourage inline skating. Accordingly, to achieve these goals, this study was to investigate the relationship between participation motivation and participation satisfaction of the young people who have ever experienced the inline skating, and they are as follows. 1. Is there any relationship among inline skating participantion extent(term, frequency, intensity) and satisfaction(psychological, physical, environmental, social, educational, rest), inline skating participation motivation(intellectual, social, educational, rest) in according to disparity of age and sex distinction ? 2. Is there any relationship between inline skating participation motivation(intellectual, social, educational, rest)? The collect data through a questionnaire designed for this study are based on self-administration method, and the inventory was administered to 328 young people who live within Seoul area, and have ever experienced the inline skating before. In analyzing the data, the SPSSWIN 11.0 program was used for the t-test, crosstabulation, One way ANOVA and multiple regression analysis. Following results were obtained through the above research methods and data analyses. Based upon the results of analysis, the following conclusions are induced. 1. There were not significantly different among inline skating participantion extent(term, frequency, intensity) and satisfaction(psychological, physical, environmental, social, educational, rest), inline skating participation motivation(intellectual, social, educational, rest) in according to disparity of age and sex distinction. 2. Among the participation motivations, intellectual motivation influeneced psychological, social, educational and rest satisfaction. Social motivation did not differ significantly. Rest motivation influeneced psychological, physical, environmental, social, educational and rest satisfaction. To sum up, to continually improve exercising ability, professional instructors need to be trained so that people can obtain guidance easily. addition, it is important to promote group activities through active support of the administrative office as well as the local community, rather than individual promotion.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE