View : 832 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이은영-
dc.creator이은영-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:08Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:08Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034515-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200539-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034515-
dc.description.abstract본 연구는 초등학생을 대상으로 심리극 집단상담을 실시하고 심리극 집단상담이 초등학교 아동의 공격성과 대인불안, 자기표현에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 이론적 배경과 선행연구를 근거로 설정된 가설은 다음과 같다. 첫째, 심리극 집단상담을 받은 아동들은 심리극 집단상담을 받지 않은 아동들보다 공격성이 감소할 것이다. 둘째, 심리극 집단상담을 받은 아동들은 심리극 집단상담을 받지 않은 아동들보다 대인불안이 감소할 것이다. 셋째, 심리극 집단상담을 받은 아동들은 심리극 집단상담을 받지 않은 아동들보다 자기표현능력이 향상될 것이다. 위의 연구 가설을 검증하기 위하여 서울시 소재의 W초등학교 6학년 아동을 대상으로 공격성 검사를 실시하여 그 중 평균(75.76점)이상을 받은 아동 62명을 대상으로 대인불안검사를 실시하여 높은 대인불안점수를 얻은 아동순으로 24명을 선정하였다. 이들을 실험집단에 12명(남 4명, 여 8명), 통제집단에 12명(남 6명, 여 6명)씩 배정하였으며, 실험집단에는 2003년 4월 24일부터 2003년 6월 26일까지 주 1회 60분씩 10주 동안 10회에 걸쳐 심리극 집단상담을 진행하였고, 통제집단은 담임선생님의 지도아래 한자교육을 받았다. 본 연구에 사용한 프로그램은 김희경·이정숙(1996), 권영민(1994), 고영인(2000)의 프로그램을 참고하여 초등학생들의 공격성과 대인불안 감소에 도움이 되고 자기표현능력에 도움이 되며 적용하기에 적합한 주제라고 생각되는 것을 추출하여 연구자가 재구성하였다. 사용된 측정도구는 Buss와 Durkee(1957)가 개발한 '적의성 검사(An Inventory for Assessing Different Kinds of Hostility)'와 황정규(1964)의 '공격욕구검사'를 참고로 하여 허일범(1997)이 제작한 공격성 검사도구와 김영술(1995)이 개발한 '대인불안 검사', Rakos & Schroederd의 자기표현 평정 척도를 변창진, 김성희(1980)가 재구성한 자기표현 척도를 사용하였다. 본 연구의 모든 통계 처리는 Window용 한글 SPSS10.0 version을 이용하여 이루어졌다. 이를 위하여 설정된 가설을 검증하기 위하여 통제집단과 실험집단에서 수집된 대인불안, 공격성, 자기표현의 사전검사 점수를 공변인(covariate)으로 하고 수정된 사후검사 점수에 대한 공분산분석(Analysis of Covariance: ANCOVA)을 실시하였다. 이상의 연구과정을 통하여 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 심리극 집단상담을 받은 아동들은 받지 않은 아동들보다 통계적으로 유의한 차이로 공격성이 감소되었다(p<0.001). 하위 영역 중에서는 신체공격성, 언어공격성과 흥분공격성, 부정공격성에서 실험 집단과 통제 집단 사이에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<0.05). 하지만 우회적 공격성에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째 심리극 집단상담을 받은 아동들은 받지 않은 아동들보다 통계적으로 유의미한 차이로 대인불안이 감소되었다(p<0.001). 일반적 대인불안, 집단에 대한 대인불안, 친구에 대한 대인불안, 이성에 대한 대인불안, 특정인에 대한 대인불안, 미지인에 대한 대인불안 모두에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 셋째 심리극 집단상담을 받은 아동들은 받지 않은 아동들보다 자기표현력에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<0.001). 하위 영역중에서는 음성을 통한 자기표현에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(P<0.05). 하지만 신체를 통한 자기표현, 말한 내용에서의 자기표현에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이상의 연구 결과는 적절히 표현되지 못한 내적 욕구로 인해 어려움을 겪는 아동들에게 자발성과 창조성을 토대로 심리극의 장에서 문제상황에 대한 감정정화와 통찰을 함으로 해서 공격성과 대인불안을 감소시키고 자기표현력을 향상시키는데 심리극이 도움이 됨을 시사한다. ;The purpose of this study was to investigate the effect of Psychodrama Group Counseling on the aggression, interpersonal anxiety and self-expression of a group of elementary school students. In order to achieve this purpose, the hypotheses based on theoretical background were set up as follow: 1. The psychodrama group counseling would result in a significant reduction in the aggressiveness of the elementary school students. 2. The psychodrama group counseling would result in a significant reduction in the interpersonal anxiety of the elementary school students. 3. The psychodrama group counseling would result in a improvement in the self-expression of the elementary school students. In order to test this hypothesis, an aggressiveness test was conducted on sixth graders at W elementary school in seoul. Among them, 67 children turned out to have higher aggressiveness scores than the medium score of the total group of children. Interpersonal anxiety and self-expression test were also conducted on them. 24 children were selected, who got higher interpersonal anxiety scores than the other children. The experimental group was consisted of twelve students(Four boys and eight girls) and control group was consisted of twelves students(six boys and six girls). The psychodrama group counseling was given to the experimental group in 10 session for 10 weeks from twenty-forth April 2003 to the twenty-sixth of June 2003. Each session is performed for 60 minutes. The control group was taught chinese by the teacher in charge. Pre-tests and post-tests were done to both group. A psychodrama program was prepared based on the program of Kim, Hee-Kyoung·Lee, Jung-Sook(1996), Kwun, Young-Min(2000). The measuring tool used in the study was Hue, Ll-Bum's aggressiveness scale, which is a revised version of Buss & Durkee(1957) and Hwang, Joung-Kue(1964). The Interpersonal anxiety scale adapted by Kim, Young-Sool and self-expression scale adapted by Byeon, Chang-Jin & Kim Seong-Hui(1980), which was developed by Rakos & Schroederd, were also used. The collected data were analyzed with the SPSS/WIN program. To verify that two group were homogeneous according to pretest scores, a t-test was done. To compare the post-test results between the two groups, a t-test was done. The results of this study were as follows: First, Aggressiveness of the children who participated in Psychodrama group counseling decreased significantly compared to children who hadn't experienced Psychodrama group counseling.(p<.05). Among below areas, there is a significant difference in children's aggressiveness about word, irritability, denial.(p<.05) But there isn't a significant difference in children's aggressiveness about body, roundabout way. Second, the interpersonal anxiety of the children who participated in Psychodrama group counseling decreased significantly compared to children who hadn't experienced Psychodrama group counseling.(p<.001). There is also a significant difference in all below areas of interpersonal anxiety. Third, the self-expression of the children who participated in Psychodrama group counseling increased significantly compared to children who hadn't experienced Psychodrama group counseling.(p<.001). Among below areas, there is a significant difference in children's self-expression in voice(p<.05). But there isn't a significant difference in children's self-expression in body, content of word. In short, it's suggested in this study that troubled children who fail to properly handle their own internal desire would be able to take a deep look at problem situation and calm down themselves if they take part in psychodrama in a voluntary and creative way. Therefore Psychodrama group counseling would help to the reduction of aggressiveness and interpersonal anxiety.-
dc.description.tableofcontents논문요약 = 7 Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구의 필요성 및 목적 = 1 2. 연구 문제 및 가설 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 1. 심리극(psychodrama) = 5 2. 공격성 = 15 3. 대인불안 = 21 4. 자기표현 = 25 Ⅲ. 연구방법 = 32 1. 연구대상 = 32 2. 프로그램 진행자 소개 = 32 3. 실험 설계 = 32 4. 연구절차 = 33 5. 측정도구 = 34 5. 심리극 프로그램의 구성 = 36 6. 자료분석 = 37 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 39 1. 심리극 집단 상담이 공격성에 미치는 효과 = 39 2. 심리극 집단상담이 대인 불안에 미치는 효과 = 41 3. 심리극 집단상담이 자기표현에 미치는 효과 = 43 Ⅴ. 결론 및 제언 = 45 참고문헌 = 50 부록 = 56 Abstract = 78-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1345344 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title심리극 집단상담이 초등학생의 공격성, 대인불안, 자기표현에 미치는 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageix, 79 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 상담심리전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE