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TV視廳者의 Program 編成에 對한 反應分析 硏究

Title
TV視廳者의 Program 編成에 對한 反應分析 硏究
Other Titles
(An) analytical study on the viewers' responses to the TV Programs
Authors
吳順德
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
TV시청자Program 편성반응분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1. 硏究의 目的 및 問題 本 硏究에서는 3個 TV放送局의 Program編成에 對한 視聽者의 受容實態를 分析·考察하여 우리나라 TV의 成長度와 大衆生活에 미치는 影響을 究明함으로써 앞으로의 硏究에 基礎資料가 되고 實際 Program編成에 산 資料가 되고자 하는데 目的을 두었다. 그리고 TV硏究에 우리나라 처음으로 廣範圍하고도 客觀的인 統計的 分析方法을 試圖하였다는 것이 本 硏究의 意義이며 重要性이다. 本 硏究에서 밝혀 보고자 하는 問題들은 아래와 같다. (1) 視聽者의 TV視聽時間量은 어떻게 나타나고 있는가? (2) 3局 TV放送局에 對한 視聽者의 愛好度는 어떻게 나타나고 있는가? (3) 個個의 Program에 對한 視聽者의 嗜好度는 어떻게 나타나고 있는가? (4) TV放映時間量에 對한 視聽者들의 反應은 어떻게 나타나고 있는가? (5) TV가 家庭에 미치는 影響에 對한 視聽者의 反應은 어떤가? (6) TV가 視聽者의 敎養과 知識에 미치는 影響에 對한 視聽者의 反應은 어떤가? (7) TV가 子女敎育에 미치는 影響에 對한 視聽者의 反應은 어떤가? (8) TV가 子女의 情緖生活에 미치는 影響에 對한 視聽者의 反應은 어떤가? (9) TV의 報道機能에 對한 視聽者의 反應은 어떤가? (10) 視聽者는 TV를 他 媒體와 어떻게 比較하고 있는가? (11) TV廣告에 對한 視聽者의 反應은 어떤가? (12) TV廣告가 視聽者의 商品購入에 어떻게 反映되고 있는가? (13) TV廣告에 대한 視聽者의 要望은 무엇인가? (14) 外畵에 對한 視聽者의 反應은 어떤가? (15) 視聽者의 TV에 對한 가장 큰 不滿과 가장 切實한 要望은 무엇인가? 2. 方法 全國 14個 都市 16個 集團을 對象으로 質問紙法을 使用하였다. 31個 問項으로 되어 있는 質問紙 1,300部를 配布하여 1,041部를 回收하였고 거기서 나온 資料들을 카이自乘(x²)에 依해서 有意度檢證을 하고 類關係數(C)와 百分率(%)을 使用하였다. 3. 結果 (1) 平均 視聽時間量은 2時間 11分, 男子 2時間 6分, 女子 2時間 16分으로 나왔다. (2) TV放送局에 對한 愛好度는 Program視聽率과 正比例하나 公營局에 對한 敬遠은 나타나고 있다. (3) Program別 視聽率은 集中現象을 나타내고 있고 要因別 變化가 甚하며 뉴우스視聽率의 落差가 問題點이다. (4) TV放映時間은 現在의 時間量에 大體的으로 滿足하는 것으로 나타났으나 아침放映을 强力하게 要求하고 있다. (5) TV가 家庭에 미치는 影響에 對해서는 肯定的인 쪽으로 기울고 있으나 그렇게 큰 것은 아니다. (6) TV의 敎養과 知識에 미치는 影響에 對해서는 弱한 反應이기는 하지만 좋은 편으로 나타났다. (7) TV의 子女敎育에 미치는 影響에 對해서는 憂慮를 表明하고 있다. (8) TV가 子女의 情緖生活에 미치는 影響에 對해서는 좋은 反應으로 나타났다. (9) TV의 報道機能에 對해서는 매우 悲觀的이다. (10) 他 媒體와의 比較에서는 TV가 新聞에 훨씬 뒤지는 것으로 나왔다. (11) TV廣告는 다이얼을 돌려서 避하는 것이 支配的인 傾向이다. (12) TV廣告를 別로 意識하지 않고 視聽者는 商品을 對하고 있다. (13) TV廣告를 大幅 줄여주었으면 하는 것이 視聽者의 要望이다. (14) 外畵는 大體的으로 재미있게 보고 있으며 特히 學生이 熱誠的이다. (15) 코미디.드라머를 비롯한 娛樂Program의 低質.頹廢性, 廣告의 극성, 뉴우스.敎養.生活情報Program의 不實, 大衆生活과는 동떨어지게 華麗.奢侈한 TV畵面과 內容을 攻擊했고, 어린이 時間의 强化, 實質的인 主婦時間, 敎育Program企劃을 要望했다.;A. THE PURPOSE OF THE STUDY The present study is intended to analyze the viewers' responses to the programs of the three TV networks in Korea, in order to investigate the influence of television on aspects of family life and especially to find out some basic data in the field of TV research of our country, highlighting the features and feasibilities of content of the three television broadcasting. B. THE PROBLEMS For the purpose of the study, the following problems were investigated : 1. How much time do the audiences spend in TV viewing a day? 2. What are the viewers' responses to such issues as : the preference of the three TV networks, TV broadcasting time, the influence of television on the family life, cultural or informational function, child rearing, TV advertisement etc. 3. What kind of demand do the respondents have of the TV broadcasting station? C. METHOD 1. Subjects A total of 1041 families were randomly selected from 14 cities. 2. Instrument A questionaire, containing 31 question items, was prepared by the researcher. 3. Analysis of data The collected data were categorized into each variables, the differences between variables were confirmed by the method of X²and coefficients of contingency were calculated. D. FINDINGS 1. The average viewing time is 2.18 hours a day. Men view 2.10 hours a day, and wthmen 2.27. 2, The private managed TV is likely prefered to the government managed. The viewing time is in direct proportion to the preference for the TV station. 3. The quantity of what is viewed shows diversity according to the kind of program, 4. Generally the respondents show positive responses to the influence of television on the family life,emotion and education of the children, but they show negative responses to the informational function of television. 5. Comparing the priority of mess media, the respondents give more weight on the press (in particular, the newspaper) than television. 6. The respondents show indifference or distrust to the television advertising, They tends to switch over the channel, at the sight of TV advertisement, It seems that they have the oppinion that television advertising has not so important influence on consumption. 7, The respondents give the demanding proposals like these : - to decrease the commercial advertisements in arranging the program, - to increase the educational programm for the children. - to improve the recreation program (including TV drama, comedy, popular soug etc,) in quality.
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