View : 718 Download: 0

4歲∼7歲 兒童의 數槪念發達에 關한 硏究

Title
4歲∼7歲 兒童의 數槪念發達에 關한 硏究
Other Titles
(The) Study on the development of number concept in children from age 4 to 7
Authors
金香子
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
4세7세아동수개념발달
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 취학전 아동들의 수개념 지도를 효과적으로 하는데 목적을 두고 그 전제조건이 되는 수개념 발달을 올바르게 파악하고저 했다. 본 연구의 조사대상은 만4세부터 만7세까지의 아동을 남녀별로 각각 10명씩 무선표집 하여 선정하였다. 조사방법은 J. Piaget의 수개념에 관한 실험을 참고로 하여 양의 보존개념, 일대 일 대응개념, 집합의 대·소 비교개념, 순서수의 대응개념을 개별적으로 조사하였다. 따라서 본 연구에서 밝히고자 하는 문제는 다음과 같다. 1. 한국아동들에게는 수개념에 관한 피아제(J. Piaget)의 과제가 연령별로 어떻게 성취되어 가며, J. Piaget가 제시한 결과와 비교해 어떠한 차이가 있는 것인가? 2. 수개념발달에서 성별에 따른 차이가 있을 것인가? 3. 기수개념의 바탕이 되는 집합사이의 대응관념과 순서수 개념의 기초가 되는 순서수 대응관념은 어느 것이 먼저 발달 할 것인가 혹은 동시에 발달할 것인가? 4. 수개념의 발달에 관한 J. Piaget의 과제의 발달사이에 실제로 그가 주장하듯이 밀접한 관계가 있을 것인가? 본 연구결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 한국 아동들도 J. Piaget가 기술하고 있는 스위스 아동과 같이 수개념 발달에서 동일한 연령을 보여 줄 것이다. 2. 수개념 발달에서 성별에 따른 차이가 없었다. 3. 집합사이의일대 일 대응개념의 이해가 순서대응 개념의 이해보다 용이한 것으로 나타났다. 따라서 기수화와 순서수화가 상호관련성을 갖는 단일한 발달과정을 이룬다는 피아제(J. Piaget)의 주장은 뒷받침 되지 못했다. 4. 여속양의 보존개념과 일대 일 대응개념에 대한 발달과 연속양의 보존개념과 순서대응개념에 대한 발달 그리고 일대 일 대응개념과 순서수 대응개념에 대한 발달을 제외하고는 각과제의 발달사이에 피아제가 주장하듯이 밀접한 관계가 있음이 나타났다.;This study aimed to research the development of number concept of the children and suggest the effective way of teaching them the number concept. The object of the research of this tudy was 10 boys and 10 girls that was chosen by random sampling method. The study was made based on the experiment of the number concept of J. Piaget. So it was made into the conservation concept of quantity, one to one correspondance concept, comparison concept of sets, ordinal number concept and procedure conception individually. The min theme of this study was as followed; 1. In case of the preschool children in Korea, how does the number concept of Piagetts tasks develope as they grow, and in comparison with the results presented by Piaget, what kind of difference does it exist? 2. Is there any sex difference in the development of number concept? 3. Which develope easier between correspondance concept among the sets based on cordinal number and ordinal number correspondence concept based on ordinal number concept? or do they develope at the same time? 4. Among all the tasks of Piaget concerning about number concept, is there any real relationships as he asserted? The results of this study were as followed; 1. The Korea children kept up with the Swiss children that was researched by Piaget in the development of number concept. 2. There wps no sex difference in the development of number concept. 3. It was easier to understand the one to one correspondence concept among the sets than to understand ordinal number correspondance concept. Therefore the theory of Piaget that there were some cardination and ordination is not affirmed in my study. 4. It was found that there is some close relationship between ach tasks of Piaget as he asserted, except the relation of development between the conservation concept of continuous quantity and the one to one correspondance-concept, and the relation of development between the conservation concept of continuous quantity and the ordinal numbercorrespondance concept, and the relation of derelopment between one to one eorrespondance concept and ordinal number correspondance concept.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE