View : 450 Download: 0

陶藝를 통한 現代舞踊의 律動的 Image 表現

Title
陶藝를 통한 現代舞踊의 律動的 Image 表現
Other Titles
(A) STUDY ON EXPRESSION OF RHYTHMICAL IMAGE IN MODERN DANCE THROUGH CERAMICS
Authors
김희선 .
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
도예현대무용율동적 Image도자문화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Modern dance is the new mode of dance accomplished by the pioneers who make every effort to emphasize the dancer's own personality and to express his interior feeling through the dance-bodily movement. Before the modern dance was only used for recreation or for stating some drama and the dancer's personality acted as the secondary factor, But in modern dance, the dancer wants to express his own world' freely, so that the impression of the expressed image be always fresh and intensive. On the other hand those, who accept the image of the dance, can reconstruct it following his own imagination and the reconstructed image can be reexpressed in another form of art. In this point of view we introduce the rhythmical characteristics of the modern dance into the ceramic sit and reconstruct the image through some pattern which makes it concrete. The results of this work are as follows: First, introducing the inventive manner of the modern dance into the ceramic art leads to find new possibility in this area. Second, in the way of using the colored body to study the pattern expressing the rhythmical image of the modern dancer we can come across with new materials, new techniques and new styles of expression. Lastly, with many experiments on the colored body, we can actually feel the necessity that the scientific research should also be realized in the art of ceramics.;現代무용은 오랜 무용의 역사속에서 무용가 자신의 개性을 강조하며 內面의 感情을 신체의 動作으로써 表現하고자 하는 先驅者의 노력에 의해 새롭게 나타난 무용형식이다. 現代무용以前의 무용이 娛樂的 요소나 劇的인 이야기 展開를 위한 무용으로서 무용가의 個性은 이차적인 要素로 작용한데 그쳤으나 現代무용은 언제나 무용가가 자신의 세계를 자유롭게 表現하고자 하였으므로 表現된 Image도 언제나 새롭고 강렬하게 鑑賞者에게 浮刻되었다. 따라서 鑑賞者는 主觀的인 자신의 想像力을 통해 무용에서 전달된 Image를 새로운 Image로 再構成하는 것이며 再構成된 자신의 Image가 다른 예술형식으로 表現될 때 그 Image는 새로운 예술을 再創造하는 제기가 될 수 있는 것이다. 이러한 시점에서 본 연구는 현대무용의 Image에서 나타난 律動的 특징을 도예에 도입하여,作品으로 具體化하기 위해 律動的 흐름(Trends)을 나타내는 紋樣을 위주로 그 Image를 再構成 하였다. 그리고 이와 같은 내용으로 作品을 제작한 결과 現代무용이갖는 創意的인 創作자세를 본 연구에 도입함으로써 앞으로의 陶磁藝術에 새로운 방향을 모색하는 계기가 되었고, 現代무용의 律動的 Image를 表現하기 위한 紋樣硏究에서 着色素地를 사용함으로써 새로운 소재, 기법, 표현양식을 접하게 되었으며, 着色素地의 發色에 대한 많은 실험을 경험함으로써 陶磁藝術에도 科學化가 실현되어야 할 필요성을 직접 체험 할 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE