View : 493 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author洪性淑-
dc.creator洪性淑-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:08Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:08Z-
dc.date.issued1978-
dc.identifier.otherOAK-000000031443-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199912-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031443-
dc.description.abstractThis study is an attempt to find out the practical usage of Human Potential Seminars to University students as an instrument for Group Counseling. Consquently the following problems were established as the purposes of the study. 1. The following effects can be found as the result of H.P.S. 1) The changes of self-actualization. 2) The changes of the estimate scale of interpersonal relations. 3) The extent that received help, and the contents that received help as a result of H.P.S 2. On the whole field of H.P.S. the response contents of the members can be found. 1) The expected contents within the group. 2) The participating attitude of the members within the group. 3) In the aspect of the contents and the effective method of H.P.S., the points that were considered good and the points that were to be improved are suggested. 4) The points that were felt after the H.P.S. experiences were stated. 5) The response contents of the members on applying H.P.S. to the group of university students in the further were suggested. For these purposes, H.P.S. has been carried out 17 sessions to the subjects of 13 women university students(sophor-mores and juniors). Personal Orientation Investory and the examination of estimate scale of personal relations are carried out before and after the counseling, and after the counseling, the response contents on the total field of H.P.S. is inquired as a questionnaire method. In consequence, the conclusion was produced as follows. 1. Through the H.P.S. experiences, self-actualization is improved, and especially a significant improvement was attained in the aspect as follows : self-regard, self-actualizing values and existentiality. 2. Through the H.P.S. experiences, the estimate scale of interpersonal relations showed the positive changes. 3. Through the H.P.S. experiences, the field of 4 objects of H.P.S. was all improved. Especially, it was reported that great help was received in the aspect of an empathetic regard for others and self-affirmation. 4. In the aspect of the contents of H.P.S., the point that was good made the object of life quite clear through self-affirmation and was systematic and interesting. 5. In the aspect of the affective method of H.P.S., the point that was good was led for the leader to be able to talk with the students in the same position. 6. In the aspect of the contents of H.P.S., the point that is to be improved is that the contents of H.P.S. should be modified to the Korean university students. 7. In the aspect of the effective method of H.P.S., the sufficient time of counseling should be alloted.;本 硏究는 大學生 集團에 H.P.S(Human Potential Seminars)를 活用하기 위한 試圍的인 硏究로서 H.P.S.의 效果와 H.P.S.에 대한 구성원의 反應內容을 알아보는 것이 目的이다. 따라서 本 硏究의 問題는 다음과 같다. 1. H.P.S.의 結果로 다음의 效果를 알아본다. l) 自我實現水準의 變化 2) 對人關係評價尺度水準의 變化 3) H.P.S. 結果로 도움받은 程度 및 도움받은 內容 2. H.P.S. 全般에 대학 구성원의 反應內容을 알아본다. 1) 集團에의 기대내용 2) 集團에서의 구성원의 參與態度 3) H.P.S의 內容과 實施方法 面에서 좋았던 점과 改善했으면 하는 점 4) 전체 경험 후 느낀 점 5) 앞으로 대학생 집단에 H.P.S.를 活用하는 것에 대한 구성원의 反應內容 이를 위해 女大生(2·3학년) 13名을 대상으로 2學年 16回, 3학년 18回 H.P.S.를 실시하였다. 相談前·後에 自我實現檢査와 對人關係評價尺度檢査를 실시하고, 相談後에는 H.P.S.全般에 대한 反應內容을 질문지로 알아보았다. 그 結果 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. H.P.S.經驗을 통해서 自我實現水準이 증진되었으며 특히 自己定性, 自我實現性, 實存性에서 意味있는 증가를 보였다. 2. H.P.S.의 경험을 통해서 對人關係評價尺度水準이 肯定的인 變化를 보였다. 3. H.P.S.의 경험을 통해서 H.P.S.의 4가지 目標의 영역이 모두 증진되었으며 특히 他人에 대한 理解와 自已肯定의 面에서 도움을 받았다. 4. H.P.S.의 內容面에서 좋은 점은 자기를 肯定하게 하고 삶의 目標를 뚜렷하게 해 준다는 점과, 組織的이고 興味롭다는 점이다. 5. H.P.S.의 實施方法面에서 좋았던 점은 자유로운 분위기에서 지도자와 학생이 같은 위치에서 대화할 수 있도록 이끌어진 점이다 6. H.P.S.의 內容面에서 改善되었으면 하는 점은 한국의 文化 水準에 맞는 내용으로 수정되었으면 하는 것이다. 7. H.P.S.의 實施方法面에서 改善되었으면 하는 점은 時間이 좀 더 여유있게 配定되었으면 하는 것이다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 緖論 = 1 Ⅱ. 理論的 背景 = 4 A. 집단상담의 一般的 性格 = 4 B. 人本主義的 인간관 = 9 C. Human Resource Group = 11 D. H.P.S.(Human Potential Seminars) = 13 Ⅲ. 硏究目的 및 問題 = 24 A. 硏究目的 = 24 B. 硏究問題 = 24 Ⅳ. 硏究方法 및 節次 = 26 A. 대상 = 26 B. 道具 = 26 C. 집단상담의 節次 = 31 D. 자료처리 = 31 Ⅴ. 結果 및 해석 = 33 A. H. P. S. 의 효과 = 33 B. H. P. S. 全般에 대한 구성원의 반응내용 = 43 Ⅵ. 結論 = 54 參考文獻 = 56 ABSTRACT = 60 附錄 = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2044239 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject인간-
dc.subject잠재력-
dc.subject집단상담방법-
dc.title人間潛在力을 開發하는 集團相談方法의 效果에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the effectiveness of a group counseling approach for developing human potential-
dc.format.page72 p. : 表.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육심리분야-
dc.date.awarded1978. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE