View : 641 Download: 0

일러스트레이션과 동양적인 선의 표현

Title
일러스트레이션과 동양적인 선의 표현
Other Titles
Illustration and the Expression with the Oriental Line : The Relation on Tool land line
Authors
田芙蓉
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
일러스트레이션도구생활미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Many people are living in a modern world of varying features. But what they long for essentially is to restore humanity while lost in their insatiable materialistic desires. As an illustrator I feel more comfortable expressing this matter of longing for restoration through natural expressions rather than mechanical and artificial ones. Like in any other fields of art, the visual expression is possible only when we recognize the actual condition correctly. Especially in the illustration which has a very close connection with the public since the relation between an illustrator and his public is presupposed. That is, an illustrator should try to have a more personal communication in visual expression. That's why I am going to study about the use of line, one of the ways to "express the age" more uniquely. In addition to that, I'm going to do an illustration believing that the line used by an illustrator can express with its own nature and changes generated from the method the illustratior adopted the soul of man and its happiness, serenity, excitement, authority, and anger, etc. And these can be delievered in a powerful way to the eyes of man. The main theme is the state of unhuman man having emotional anxiety and uncertainity in a mentaly sterile modern society. I expressed it distorted in order to reflect on the matter of humanity in this world. Expressing this through the intrinsic line sprung from natural emotion, and comparing the inhumane look to the intrinsic line can make the visual transference. In the second chapter of this paper, I'm going to show what the line is and its features, and by studying the mentality of line in oriental work, discover the endless' potentiality the line has, and finally show that by the artist's different methods of expression, the line's effect can differ. In chapter 3, since the nature of line can change by tools, at first I'm going to tell you about the general character of expressing tool and later, in detail, about the brush with which I did my work. After that I'm going to analyse in works of different artists the change of the line made with the tool and the artist. In chapter 4, you can see that I tried to illustrate visually the inhumane features of modern society using the natural lines resulting from my personal tools. By doing that, you can tell that the inhumane looking face of man gives warning to modern man through the human intrinsic line. Adopting the concept of the oriental line studied in chapters Ⅱ and Ⅲ, I'm going to analyse the strong "visual transference" resulting from "visual language" more effectively than language alone. In chapter 5, I'm going to show that it's evident that the line, a tool of expression in illustration can play an important role in personal communication. Hoping that other expressional tools can be good way of message transfer, I finish my paper here.;現代의 다양한 特徵속에 살아가고 있는 人間들이 窮極的으로 갈망하는 것은 지나친 物質的인 욕구로부터 상실했던 人間性을 회복하는 것임을 주지해 볼 때, 일러스트레이터로서 人間性 회복의 問題에 대한 表現에 있어 機械的이며 외향적인 表現보다 자연스럽고 人間美가 풍기는 精神的인 表現에 더 매력을 느낀다. 이런 現實속에서 어떤 藝術의 分野나 마찬가지겠지만 더욱이 대중사회와 밀접한 관계를 가지고 있는 일러스트레이션 立場에 있어서는 일러스트레이터와 대중과의 관계가 전제되는 것이여야 하기 때문에 현실 상황을 보다 確實하게 認識함으로써 만이 視覺表現이 이루어질 수 있다. 즉, 일러스트레이터는 視覺 表現하는데 있어서 보다 더 퍼스널한 커뮤니케이션을 할 수 있도록 追求해야 할 것이다. 따라서 本 硏究者는 일러스트레이션이 보다 더 自己表現의 獨創性을 가지고 '時代表現'을 할 술 있는 方法중 線의 사용에 대해 硏究하고자 하는데, 사용한 線이 일러스트레이터가 表現하는 方法에 따른 變化와, 線 그 自體의 속성과 物理的 特性의 結果에서 비롯되는 여러 意味들 즉, 행복, 고요, 흥분, 위엄, 분노 같은 人間의 심리를 表現할 수 있는 것이 人間의 視覺에 강한 傳達을 할 수 있다는 생각에서 實際 作品을 制作하려 한다. 作品 테마의 主要 性格인 메말라 가는 現代社會의 모습속에 情緖不安, 精神貧困等의 人間性을 喪失한 非人間的인 모습을 歪曲된 人間으로 表現하여 現代社會에 있어 人間性 問題를 再考察하고자 意圖하였다. 이를 위해 자연스러운 感情에서 創出한 線으로 表現함으로써, 非人間的 모습을 內的인 線으로 대조함으로 강한 視覺傳達을 얻을 수 있다고 생각한다. 따라서 本 硏究 Ⅱ章에서는 線이란 것이 어떤 것이며, 그 선이 나타내는 特性과 東洋의 線을 통하여 線이 갖는 精神性에 대해서 東洋 畵家들의 作品을 통해 硏究함으로써 선의 무한한 可能性과 潛在力을 발견하고, 또한 藝術家의 線의 表現, 方法에 따라 그 선의 效果가 무한히 變한다는 것에 대해서도 살펴 보려 한다. Ⅲ장에서는 앞장에서 언급한 선의 속성이 表現 道具에 의해서도 變化하기 때문에 表現 道具의 特性에 대하여 살펴 보면서 本 硏究의 作品制作에 사용한 道具인 모필의 특성에 대하여 重點的으로 살펴 보고, 表現 道具가 藝術家와 心手相伴하여 나타낸 線의 變化를 여러 畵家들의 實際 作品을 통하여 分析하려 한다. Ⅳ章의 作品制作에서는 本 硏究者가 나름대로 사용한 道具에 의해 나타난 自然스러운 線으로 現代社會의 非人間的 모습을 視覺的으로 照明해 봄으로써 非人間的인 얼굴 모습에서 現代人들에게 경고하고자 하는 메시지를 線으로 視覺 言語化하여 보다 강한 視覺傳達을 Ⅱ,Ⅲ章에서 硏究한 東洋的인 선의 槪念을 導入하여 表現制作 分析하려 한다. Ⅴ章에서는 結論的으로 本 硏究에서 追求한 일러스트레이션의 表現 手段인 線이 퍼스널한 커뮤니케이션의 役割을 적절히 遂行할 수 있는지에 관해 硏究結果를 통해 밝힐 것이며, 다른 表現 手段도 硏究를 통해 훌륭한 傳達 手段이 될 수 있기를 바라며 마치려 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE