- Title
- 公益廣告 캠페인에 關한 硏究
- Other Titles
- (A) Study on the Public Service Advertising Campaign
- Authors
- 李采根
- Issue Date
- 1986
- Department/Major
- 대학원 생활미술학과
- Keywords
- 공익광고; 캠페인; 광고문안; 생활미술
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Abstract
- In modern society, machine civilization brought the rapid changes into our social environment but our spritual culture didn't correspond to them. And many social problems were raised from that. So, the persuasion technique of advertising was introduced as a means to solve those problems and to accomplish social welfare. Public Service Advertising is growing in all part of the world.
The first Public Service Advertising in our country, "rich tomorrow by saving", was broadcasted in Dec., 1981. Although the history of our Public Service Advertising is short, it is meaningful at the point of Advertising for public good, and it contributes to the improvement of receiver's recognition about the contents and quality of advertising, and the purification of our advertising conditions. Considering our Public Service Advertising which don't arrive at the stage of maturity, we can find the problems that were caused by the subject selection and expression technique of advertising, with the problems by the structure and management of Public Service Advertising organization.
The purpose of this study is to improve the problems from the subject selection and expression technique of Public Service Advertising, through a actual production process of it.
In the second chapter, the above problems in existing Public Service Advertising are studied, and it is found that the most essential subject and expression technique in our country is to give people the community consciousness through the establishment of right view of value and the retrieval of human nature.
In the third chapter, "home education" is selected as a subject because home affects the establishment of human nature and the right children education is a previous condition for the good society development. And the target of home education, advertising concept, is drawn from the process of home education problems analysis, groping a new direction.
In the forth chapter, the strategy of expression is established and the copy of advertising is written, based on the above advertising concept. The purpose of advertising is that parents, who are responsible for children education, recognize the problems of home education and do their best to make the good condition of education.
The copy of it is analyzed, emphasizing the copy expression that can change the consciousness and action by sympathy.
In the fifth chapter, it is found that the study on expression technique which can change the consciousness and action by high level sympathy is essential and the basic and urgent problem is selected as a advertising subject, in order to realize the true value of Public Service Advertising such as the pursuit of welfare and public good through the cooperation of social members, and the good society development.;現代 機械文明으로 인하여 야기된 급격한 社會環境의 변동과 條件에 價値基準이 總合하지 못함으로서, 야기되는 諸般社會問題를 해결하고, 社會福祉를 이룩하려는 노력이 廣告의 설득기법을 해결수단의 하나로서 導入하게 하였고, 공익광고가 세계도처에서 눈에 띄게 성장하고 있다.
1981年 12月, '貯蓄으로 풍요한 내일을'이라는 主題를 가지고 본격적으로 展開된 우리나라의 公益廣告는 얼마되지 않은 역사에 비추어, 공익을 위한 廣告라는 側面에서도 뜻깊은 일이지만, 廣告의 내용과 질에 대한 수용자의 認識을 改善하고 한국광고의 풍토를 정화하는데도 기여하고 있다. 그러나 아직 성숙단계에 접어들지 못한 公益廣告를 돌이켜 본다면, 公益廣告 기구자체의 조직과 운영상의 問題點과 더불어 광고의 주제선정과 표현방법의 問題點을 안고 있다고 하겠다.
本 硏究는 實際的인 廣告制作過程을 통하여 公益廣告의 主題選定과 表現方法의 問題點을 개선하기 위한 시도라고 할 수 있다.
따라서, 우선 Ⅱ장에서는 기존 공익광고의 주제선정과 表現方法上의 問題點을 살펴보고, 무엇보다도 國民들의 올바른 價値觀 確立, 人間性회복을 통한 연대의식과 공동체의식을 형성시킬 수 있는 주제와 표현기법이 현재, 우리나라 公益廣告의 實際的인 관건임을 알게 되었다.
Ⅲ장에서는 人間形成이라는 관점에서 가장 큰 影響을 미치고 있는 가정에서의 올바른 子女敎育이 社會發展의 기본조건임을 把握하고 '家庭敎育'을 廣告의 주제로 선정하였다. 또한 現代 우리나라의 가정교육이 안고 있는 問題點을 分析하고 나아갈 방향을 摸索하는 과정에서 가정교육의 座標 즉, 廣告 컨셉트를 추출해 낼 수 있었다.
Ⅳ장에서는 앞의 廣告 컨셉트를 토대로 表現戰略을 세워 광고문안을 作成하였다. 子女敎育의 擔當者인 부모들이 家庭敎育의 問題點을 깨닫고, 건전한 교육풍토 조성에 적극적으로 노력하게 하는데 廣告의 目的을 두고, 공감대를 형성하여, 意識과 行爲의 變化를 유도할 수 있는 문안표현에, 중점을 두어 作成, 分析해 보았다.
Ⅴ장의 결론에서는 社會構成員의 協力을 통한 공공의 利益과 福祉追究, 健全한 社會發展이라는 공익광고의 참된 價値가 實現되기 위해서는 그 社會가 안고 있는 根本的이고도 시급한 문제를 광고의 주제로 선정하고, 次元높은 공감대를 형성, 의식과 행위의 면화를 誘導할 수 있는 表現技法에 대한 努力이 必須的임을 다시한번 强調하고 硏究를 마무리 지었다.
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- 일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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