View : 592 Download: 0

Joseph Beuys의 예술에 있어서 오브제의 상징성에 관한 연구

Title
Joseph Beuys의 예술에 있어서 오브제의 상징성에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Symbol of the Objects in the Art of Joseph Beuys
Authors
金容順
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
Joseph Beuys예술오브제상징성서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 요셉 보이스(Joseph Beuys 1921 ~ 1986)의 예술에 있어서 오브제의 상징에 관한 연구이다. 1961년부터 1974년 사이의 보이스의 오브제를 분석하므로서 그 오브제가 상징하는 의미를 파악하는데 본 논문의 목적이 있다. 본문 첫째 장은 보이스의 예술에 있어서 오브제가 상징하는 개념의 성립과정에 대하여 살펴보았다. 제 1절에서는 보이스의 오브제가 상징하는 개념의 형성배경을 그의 성장배경과 학문적 탐구, 그리고 작품활동의 측면에서 살펴보았다. 제 2절에서는 보이스의 오브제가 상징하는 개념에 대한 고찰로서 보이스의 조각이론을, 그 이론의 근거로 비유될 수 있는 「꿀벌사회의 熱性구조」와 거기서 얻어진 혼돈과 질서의 상징적 의미라는 입장에서 살펴보았다. 그리고 자신의 예술적 직관을 통하여 이러한 상징성을 체계화시켜 나가는 보이스의 작업 과정을 밝혀 보았으며, 보이스가 설정한 이상향에 대하여 독일 낭만주의자 노발리스와의 관계를 통하여 살펴보았다. 본문 둘째 장은 보이스의 예술에 있어서 오브제의 상징성에 대하여 살펴보고, 그의 오브제의 상징이 직접적으로 나타난 작품에 대하여 분석해 보았다. 그 결과 脂肪(Fat), 펠트(Felt), 전류기구 등, 에너지를 방출하는 오브제들은 건전한 혼돈으로서 인간 의식의 확대의 가능성을 상징하는 것이었고, 십자가와 반십자가는 정치, 경제를 포함한 모든 인간의 정신활동 영역에 있어서 나타나는 세계관의 극단적 대립을 제거한 건전한 미래를 상징하고, 동물들은 그의 초기 드로잉에서 나타나는 원시회귀적인 신화세계와의 관계를 유지하면서 인간이 잃어버린 세계와의 유대를 통한 새로운 미래를 상징하는 것이었다. 이와 같이 살펴본 결과, 결론적으로 보이스의 오브제가 상징하는 것은 건전한 미래 사회를 지향하는 예술의 새로운 방법론을 사회과학적 입장에서 체계화시킨 것이라 볼 수 있었다.;This thesis is for researching and comprehending the symbol of objects in the art of Joseph Beuys (1921-1986). The goal is to make understandable what the objects mean by the study of Beuy's objects from 1961 to 1974. In Chapter Ⅰ, there the procedure of organization of the concepts which the objects are symbolized in the art of Beuys. His growth background, academical research and sculptural activities are serving to describe how Beuys constitutes the symbolic concepts of objects in section 1. In section 2, also as a consideration of the concept of symbolic objects, I examine Beuys' theory of sculpture which compares to heat organism of been colony and its chaos and form, his devotion to work which is systematized symbolism through his artistic intuition, and the Arcadia relation that Beuys set up with Novalis, German romanticist. In Chapter Ⅱ, firstly symbolism of Beuys is considered and then his work in which objects symbolize are analized. I find that such objects as fat, felt, lamp-they are emitting energy-are symbols of the possibity of enlargement of human sense as healthy chaos, cross and devision of the cross are symbols of the healthy future which is abolished the ultimate polarities that contains all human spiritual activity areas as well as political, economic aspects, and animals are symbol of new future through the relation of the world which human beings lost and at the same time it keeps in connecting the primitive mythological world which he represented in his early drawing. Conclusedly, through these symbols Beuys have tried to systematize the new method in art which persue sound society in the future from a social scientific standpoint.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE