View : 459 Download: 0

山의 視覺的 表象에 관한 硏究

Title
山의 視覺的 表象에 관한 硏究
Other Titles
(A) STUDY OF THE VISUAL IMAGE OF MOUNTAIN
Authors
崔銀卿.
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
시각적표상자연조형성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
人間이 존재하는 自然의 深層에는 스스로 形象을 生成하고 消滅하는 힘과 變化가 있어 오늘날까지의 많은 藝術作品들이 自然本來가 지니고 있는 형상과 그 속에 감추어진 秩序를 무한한 自然의 형상으로 포착하여 自然의 對象 속에 내재된 生命力을 찾아 表現하여 왔다. 그러므로 自然 그 自體의 表象이며 藝術에 있어 영원한 對象으로 존재하는 山을 視覺的 側面에서 造形的으로 分析할 必要가 있다고 본다. 本 硏究의 目的은 自然의 형상중에서 山의 形態를 幾何學的 形態에 導入하여 直線·曲線形의 독특한 mass가 연쇄적으로 反復連結되는 형상을 變形하여 表象化하는데 있다. 本 硏究의 內容은 自然과 人間, 自然과 藝術과의 관계에 대한 理論을 展開하고 平面과 立體作品을 통해 표현된 山을 조형적으로 分析하고 직선과 곡선형 구조의 조형성에 대해 檢討하였다. 作品制作은 山의 형태를 視覺的인 側面에서 직선과 곡선구조의 幾何學的 基本形態로 還元시켜 單純化된 과정을 통해 有機的으로 山을 形象化하고 造形的으로 分析하였다. 本 硏究의 方法은 文獻硏究와 參考作品을 기본도구로 제시하고 作品 制作 및 分析을 倂行하였다. 本 硏究의 結果는 다음과 같다. 첫째, 山의 image를 主觀에 따라 變形하여 表現하는 과정에서 그 形態가 直線과 曲線形構造로 表現되었다. 둘째, 幾何學的 直線과 有機的 曲線의 부드러운 형태사이의 相互作用이 相互對立이 아닌 視覺的 安配를 이루므로써 질서있는 空間을 형성하여 형태에 彈力性과 緊張感을 조성하여 다양한 變化를 誘發시킨다. 세째, 직선과 곡선의 相互作用으로 이루어 낸 형태의 外廓線은 視覺의 흐름에 대해 方向을 부여하고 時間的 間隔을 만들어 낸 형상의 動的인 外廓線들은 律動的 秩序에 대한 접근으로 rthythm의 動的인 次元으로 끌어들였다. 네째, 量塊를 일정한 比例나 方向으로 分離시켜 配置함으로써 자체내의 實際空間이 流出되며 그로 인한 또 다른 遇然的인 空間을 形成하여 擴散된 空間感을 誘導한다.;In the depth of nature, in which man exists, there are force and change to produce its form for itself and destroy it. Until now many artists have tried to seize original form and hidden order of nature, and express the immanent vitality within natural objects. Therefore I think it can be useful to anaylize the mountain optically that is the eternal object in art. The purpose of this study is to introduce the shape of mountain among many forms of nature, which is composed of a series of repetatively relating volume of linear and circular form, into geometrical shape, transform it to space and mass, and symbolize it. In content of this study is to develop a theory of relation between nature and art, analyze plastically the mountain expressed through plane and cubic works of art, and examine the plasticity of a strait line and a curved line structure. Work-making was the process that was to reduce the shape of mountain to the basic geometrical shapes of a strait line and a curved line structure in the aspect of optical angle, figure the mountain organically, and analize it plastically. The method of this study is to show ducument-research and referential works of art as basic instruments, along with work-making and work-analysis. The result of this study can be synthesized as followings: First, the shape of mountain is represented by a strait line and a curved line structure in the process of transforming and expressing the image of it subjectively. Second, the interrelationship between the suave shape of geometrical strait line and the organic curved line forms not a optical oppositon but a optical arrangement, and produces a ordered space. When they are coorperated it provides shape with flexibility and intensity and causes multiple changes. Third, the contour of shape produced by carefully planed interrelationship between a strait line and a curved line directs the stream of optical angle. While the dynamic contour of form produced by time distance draws it to the dynamic dimension of rhythm through the approaches to the rythmical order. Fourth, the separated arrangement of masses in accordance with regular proportion and direction makes virtual space in itself. It also forms the different relation between virtual space and exterior space, which shapes another accidental space and leads expanded sense of space.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE