View : 571 Download: 0

남녀 중학생의 가정관리 의식과 태도에 관한 연구

Title
남녀 중학생의 가정관리 의식과 태도에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Consciousness and Attitude Toward the Home-Administrations of Junior-Highschool Students of Both Sexs
Authors
성숙현
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
남녀 중학생가정관리가사노동소비생활
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this research is to investigate the concepts & attitudes of middle school students regarding home economics. A variety of issues are included: their opinions on the management of household arrangements, financial initiatives in the family, division of household tasks, consumption pattern, family morale, and their attitude towards family budget control and household responsibilities. A questionnaire was used to obtain relevent data. A total of five hundred eighty eight 8th graders in Ulsan participated in this research. For the statistical analysis, frequency, percentage, X_(2), & ANOVA were conducted. The major findings are as follows.; 1. With regard to the management of household arrangements, both middle school boys and girls perform equally under an organized plan. However, on the whole, schoolgirls are more careful in planning their daily activities. 2. As for the financial initiatives in the family, it is shown that husband and wife will hopefully enjoy economic parthership. The most highly prized wife is a woman who performs a good housekeeping and pays a careful consideration to the health of her family members providing excellent family interactions. In addition, schoolgirls were more willing to be involved in household help. 3. As far as the division of household tasks is concerned, the data show that every family member should assume their assigned role. This atitude is more strongly expressed by schoolgirls than by schoolboys. 4. With respect to the consumption pattern, the quality of goods was the top priority in buying. The students, particularly girls, considered to be strongly supported the idea that any defects found after purchase should always be reported to ward off further mishap. They also showed a lack of concern about the need to participate in formal lectures which are intended to enhance their consumption pattern. 5. The filial duty, with respect to the family morale, is well examplified by their honest way of life. Students firmly believed in the innate value of s table friendship among family members. 6. The data suggest that, valuable information regarding brand new products were available to students either through T .V . or radio. It is also found that any old products were handed down to others who may need them. Their personal allowances were supplied by their parents whenever necessary and, unlike the United Stated, they didn't keep track o f their financial spending. Predictably, the specific date of the products was their biggest priority when buying any pre-packaged foods. 7. Regarding the household responsibilities, its most distressing aspect was their lack of planning. Most of them devoted a maximum of twenty minutes a day. Schoolgirls were found to devote more time than schoolboys engaging in their demestic tasks and, with higher frequency, they evaluated their help with household tasks. With regard to food, clothing, and shelter, schoolgirls played a more active role, except for shelter-related matters. Another finding that deserves special attention was that schoolchildren passively helped their parents with household tasks putting their study before any other activities. However, it should be noted that making their bed, cleaning their desks and house furniture, and going on errands .for their parents where considered basic and unavoidable household tasks. In conclusion, despite their general belief in the inborn value of home economics, schoolchildren revealed a lack of both practical and consistent consideration in expressing their opinions;본 연구는 현재 가족의 일원이며 장차 아버지, 어머니들이 될 남녀 중학생들을 대상으로 하여 가정관리에 대하여 어떠한 의식을 갖고 있으며 어떠한 태도를 가지고 있는가를 알아 보는 데 그 목적이 있다. 연구 문제로써 남녀 중학생들의 가정관리 계획, 가정관리 지도자, 가사노동 관리, 소비생활, 가족관계 관리에 대한 의식과 가정경제 관리, 가사노동에 대한 태도를 파악하기 위하여 질문지를 통한 조사를 하였다. 조사 대상은 울산시의 남녀 중학교 2학년 학생 588명이었으며 대체적인 의식과 태도를 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하고 변인별 차이는 x_(2)검증과 F검증을 하였다. 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 가정관리 계획에 대한 의식을 보면 가정관리에 있어서의 계획성이 높았으며, 여학생이 남학생보다 계획적인 생활 의식이 높게 나타났다. 2. 가정관리 지도자에 대한 의식을 보면 가정의 생활비 관리는 부부 공동 체제를 희망하며, 가정관리를 잘하여 가족이 명랑하고 건강하도록 하는 주부를 가장 훌륭한 주부로 의식하고 있었다. 또한 개인의 재질과 개성을 살리기 위해서라면 주부가 직업을 가지는 것이 바람직한 것으로 인식되고 있었으며 여학생이 남학생보다 가정관리에 대한 지도자적인 의식이 높게 나타났다. 3. 가사노동 관리에 대한 의식을 보면 가사노동은 일의 종류를 나누어 가족의 능력에 알맞게 분담해야 한다는 의식이 지배적이며 이러한 의식은 남학생보다 여학생이 높게 반응이 나타났다. 4. 소비생활에 대한 의식을 보면 물품 구입시의 중요성을 품질에 두었고, 불량 상품은 소비자 고발 센터에 고발하여 소비자의 권리를 찾아야 한다는 의식이 강하게 나타났으며 이러한 의식은 여학생이 남학생보다 높게 반응이 나타났다. 그리고 소비생활을 위한 소비자 교육은 반드시 받아야 한다는 의식이 부족했다. 5. 가족 관계 관리에 대한 의식을 보면 부모님에 대한 효도는 자기 자신이 건전하게 사는 것으로 나타났으며 가정관리를 위한 교육은 가정이나 학교에서 항상 받아야 한다는 반응을 보이고 있다. 이러한 의식은 여학생이 남학생보다 높게 나타났다. 그리고 가족 사이의 원만한 인간 관계를 중요시했다. 6. 가정경제 관리 태도에 대한 결과를 보면 새로운 상품에 대한 정보나 지식은 텔레비젼이나 라디오 방송을 통하여 얻고 있으며, 자신의 의복은 번갈아 고루 갈아 입는 것으로 나타났다. 자신에게 쓸모없는 물건은 필요한 사람에게 주는 것으로 나타났으며, 물건을 본 순간 마음에 들 때는 여유가 있으면 사고 물건 구입시 돈에 대한 준비는 여유있게 준비하고 있었다. 용돈은 필요할 때마다 부모님으로부터 받으며, 금전 출납부의 사용을 많이 하지 않았으며, 가공식품 선택에서는 제조 년 월을 가장 중요시하여 선택한다. 또한 체면을 위한 돈 사용도 가끔 하고 있으며 저축액에 대한 평가는 별로 하지 않는 것으로 나타났다. 그리고 금전 출납부 사용, 마음에 드는 물건 구입, 의복 착용 방법, 가공식품 선택, 저축액에 대한 평가에서 여학생이 남학생보다 높은 반응의 태도를 보였다. 7. 가사노동 태도에 대한 결과를 보면, 가사노동 처리에 대한 태도에서는 계획적인 면이 부족하며 가사노동에 참여하는 시간은 20분 이하가 대부분이다. 그리고 가사노동 결과에 대한 평가는 가끔하는 것으로 나타났다. 가사노동은 여학생이 남학생보다 참여 시간이 길며 가사노동 결과에 대한 평가를 자주 해보는 것으로 나타났다. 의·식·주·가족생활의 가사노동에서는 주생활을 제외한 부분에서 여학생이 남학생보다 더 높은 참여 태도를 보였으며 의·식·주·가족생활에서의 참여 태도는 때때로 하는 것에 높은 반응을 보였는데 이불 개기와 깔기, 그리고 책상 및 실내 가구의 정리, 부모님의 심부름하기에서만이 항상 하는 것에 높은 참여 태도가 나타났다. 이상에서 남녀 중학생의 가정관리에 대한 가치 의식은 높았으나 경제관리 태도에서 일괄성과 합리성이 부족하고, 가사노동은 때때로 참여하고 있는 실태였다. 따라서 행복한 가정을 이루기 위하여 필요한 가정관리의 영역별 가치관 확립과 그것을 위한 새로운 지식과 기술의 터득을 자아 주체성이 확립되는 시기에 이룩하기 위하여 그것에 적합한 남녀 중학생을 위한 가정관리 교육 내용이 검토되어야 하겠으며 보다 나은 가정관리를 위한 문제가 계속 연구되어야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE