View : 730 Download: 0

구상적 이미지(Image)에 의한 새로운 공간표현 연구

Title
구상적 이미지(Image)에 의한 새로운 공간표현 연구
Other Titles
(The) Study of Figurative Images and New Spatial Possibility
Authors
오원선
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
일상성상상력물성표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
건축 분야에서 비롯된 포스트모더니즘은 건축에 있어 모던 시대의 특징인 인간흔적의 말살과 순수기하학적 추상화 대신 인간적인 요구에 부응하는 방법론으로써 내용과 메세지(message)를 중개 할 수 있는 다양한 형식을 다시금 불러왔다. 예술사가인 하인리히 크로츠(Heinrich Klotz)의 견해에 따르면 포스트모더니즘은 과거라는 보수와 모더니즘이라는 개혁사이의 수정주의적 입장을 취한다는 것인데 모더니즘이 전통유산을 거부하고 인간성을 배제하며 새로움만을 추구한 것에 비해 포스트모더니즘이, 전통과의 연장선상에서, 모더니즘의 그러한 한계를 극복하고 초월하고자 하는 문화, 사회전반에 걸친 가장 최근의 경향이라는 점을 감안한다면 회화에서 보이는 전통의 회복, 과거로의 복귀경향은 시대조류에 부응하는 자연스러운 움직임이라 할 수 있다. 회화에 있어 새로운 정신을 주장하는 최근 작가들의 전통적 관심사로의 복귀는 첨단의 진보성을 품고 있다고 해도 본질적으로는 보수주의적 성격을 띤다. 이러한 분위기 아래 유사성만을 목적으로 하지 않는 구상은, 비록 '예술적 목적'을 위한 수단으로 지위격하 되기는 하였지만 결국은 직접적인 시각적 인상에 의해 화면안에 기본적인 공감대를 형성하는 작용과 함께 작가의 사회적 삶에서 비롯된 암시적 서술을 품고 있다. 본인에게 있어 재현적 이미지와 추상적 개념에서 비롯된 공간의 추구는 그 구상성과 추상성이 유추해 낼 수 있는 다각적인 가능성에 대한 관심에서 기인한다. '구상적 이미지에 의한 외부세계의 반영을 통하여 내면세계라는 추상적 공간을 창조해 보려는 노력으로, 본인은 조형 한계내의 정신성에 주목하여 양식적인 추구보다는 삶의 경험에서 비롯된 구상적 이미지들을 재구성하는 과정과 그 결과의 조형성에 대하여 연구하고자 하였다. 이에 미국의 뉴페인팅 (New-Painting)을 대표하는 작가로서, 차용한 이질적 소재를 한 화면에 병치시켜 일시적이고 잠재적인 어떤 질서를 만들어 내는데 주력한 데이비드 살르(David Salle: 1952~)와 사춘기 소년의 눈을 통해 이 시대의 정신과 의식의 고갈을 적나라하게 구상화한 에릭휘슬(Eric Fishl:1948~) 신구상 작가인 자끄모노리 (Jacques Monory: 1934~), 구상적 인물과 기하학적 공간을 결합시킨 레오나르도 크레모니니 (Leonardo Cremonini: 1925~)를 참고작가로 선정하여 본 연구에 도움을 주고자 하였다. 본 논문은 제작논문으로서의 성격을 가지고 내용적 연구, 방법적 연구, 본인작품 설명으로 이루어져 있다. Ⅱ장에서는 작품의 모티브(motif)가 되는 일상적 리얼리티(reality)가 화면속에 또 다른 현실로서 재구성 되어 의미의 가능성을 확산시키는 과정에 대하여 서술하면서 작품의 내용적인 면을 다루고자 한다. Ⅲ장에서는 본인 작품의 방법적인 고찰을 위하여 포스트모더니즘적 미학과 본인의 회화에 있어서 내용에 대한 순응적 태도를 고려하여 논의해 보고자 한다. 끝으로 본인의 작품을 제시, 분석함으로써 반성과 함께 앞으로의 방향을 모색하여 발전의 기회로 삼고자 한다.;Postmodernism, born in the domain of architecture, had revived various formalities to satiety the contents and messages responding the needs of human life. Therefore, Postmodernism is, in definition, totally different from the concept of Modernism which pursues a geometrical abstractionism and ignores any attempts to be humane and being mankinds. In Heinrich Klotz's, an art historian, opinion, the definition of Postmodernism remarks a revised position along the line between conservatism of pastime and reformation of Modernism. In spite of Modernism, which pursues new ways of expressions with ignorance of both cultural heritage and humanity, Postmodernism along the line with human heritages overcomes the limitation of Modernism. In such manner, Postmodernism, as a new trend, affects every corner of human life in culture and society. Therefore, keeping pace with the times, Postmodernism is naturally characterized as a new movement to revert ta pasttime and to recover tradition in the field of painting. Also, recent interests of young painters tend to be conservative even though their spirits are extremely progressive. Under this circumstance,'figurative' can be distinguishe from 'mimicking', in despite its down graded status as a means ta an artistic end. It ultimately means a function that creates a basic sympathy in a pictorial plane according ta direct visual impressions an connotes a suggestive depiction brought by social life. My pursuit of figurative images and spaces originated from abstract concepts is from my interest in the versatile possibility that 'figurative and 'abstract' can pull out. In terms of showing out wards expression by the figurative images and, furthermore, with regards to efforting to create abstractive spaces of inwards expressions, I focus the spiritual limitation of formation instead of conventionalized pursuit and study the process of recomposing the figurative images in real personal experience and in its formative outcomes. Therefore, 1 made an effort to find an answer in my works by selecting a few reference artists. Those are, David Salle (1952~), as an American New-Painting Artist, concentrated in creating a temporary and hidden rule with juxtaposing appropriated and heterogeneous element in a picture plane, Eric Fishl (1948- ) frankly informed the lack of spirit and conscience of the society through the eye of a boy at puberty, Jacques Monory (1934~ ), Nouvelle Figuration artist, and Leonardo Cremonini (1925- ) who combined figurative images with geometrical space. This thesis has the characteristic as product-thesis and consists of content research, method research, explanation of my own respectively. In the second chapter, I describe the process that a daily reality aa motif becomes reorganized as another reality in my painting and spread the possibility of its meaning. Then, I deal with the content of my works. In the third chapter, I compare the Postmodernism aesthetics to my accommodating attitude towards the content in painting. Last, after presenting, analyzing, and criticizing my paintings, attempt to recognize the future direction of my works and endeavor to develop them.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE