View : 740 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author장호진-
dc.creator장호진-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:22Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:22Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000023524-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199097-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023524-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to explore some effective programs for improving middle school students' writing ability. To accomplish this aim, issues have been set up in this study to discuss as follows; First, search for efficient training programs of paragraph wring. Second, exploration of programs using proverbs to grant interest and motivation upon students' paragraph writing. Third, Investigation of effective programs of sentence writing and learning through non-literal analysis. In the first chapter, the purpose, subject and method of this study and precedent studies are clarified and reviewed. In the second chapter, writing education in the 6th Curriculum is arranged. It is demonstrated that changes in writing education have been shifted from result-oriented model to curriculum-oriented one. And next the actual conditions of writing education for the middle school student being dealt with in the 6th Curriculum are presented. Supposing some unexpected problems could happen in the scenes of education, the author investigated present problems of writing education through research with a questionnaire. In the third chapter, it is revealed that, in improving students' writing ability, paragraph and sentence training programs are effective. It has been shown that in paragraph training proverbs using is an effective way of raising students' interest, while in sentence training learning through non-literal analysis is desirable for students. In the fourth conclusion and proposition part, details of study are summarized and pigeonholed, and beside that, author's proposition included that further studies of making more effective letters containing various paragraphs to make students express complicated, logical thoughts in order. This study started from the viewpoint that the reason middle school student feel difficulty in writing is they can not properly express their thought. Therefore, to extend their writing ability, their thoughts should be concertized, sentence training must be concentrated upon as a quantitative unit of wring and sentence learning should be intensified through non-literal analysis.;이 논문은 중학생을 대상으로 쓰기 능력의 향상 방안을 연구하는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구의 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 문단 쓰기 연습의 효율적 방안을 연구한다 둘째, 문단 쓰기 연습에서 흥미와 동기를 부여하기 위한 속담의 사용 방안에 대해서 연구한다. 셋째, 문장 쓰기 연습과 비문 분석 학습의 효율적인 방안을 연구한다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 과제 및 방법, 그리고 선행 연구를 검토하였다. Ⅱ장에서는 6차 교육과정에서의 쓰기 교육을 정리해 보았다. 쓰기 교육의 변화는 결과 중심 모형에서 과정 중심 모형으로 옮겨진 것을 살폈고, 현재의 제6차 교육과정에서 다루어진 중학생의 쓰기 교육 현황을 정리했다. 그러나 제6차 교육과정 운영을 준비하는 과정에서는 생각지 못한 문제점이 지금의 교육 현장에 발생하리라 보고, 설문 조사로써 쓰기 교육의 문제점을 살펴 보았다. Ⅲ장에서는 학생들의 설문 조사에서 나타난 쓰기의 어려움을 사고의 구체적 표현인 문단 및 문장 쓰기로 정리하고, 이것을 어떻게 하면 효과적으로 교수-학습할 수 있는가를 교육 현장에서 활용가능한 예문을 구상하여 실험 연구를 하였다. Ⅳ장에서는 앞서 살펴본 쓰기 능력 향상의 방법으로 문단 쓰기 학습과 문장 쓰기 학습이 효과적임을 밝혔다. 하나의 문단 쓰기 학습을 하는데, 여기에 학생들의 흥미를 유발하기 위하여 속담을 이용하였으며, 문장 쓰기 학습에서는 비문(非文) 분석을 통한 학습이 바람직한 방법임이 드러났다. 이것은 실험반과 비교반에서의 쓰기 능력 차이로써 검증하였고, 현격한 차이가 있는 것으로 나타났다. Ⅴ장 결론 및 제언에서는 연구 내용을 요약·정리하고, 아울러 복잡하고 논리적인 사고를 충분히 표현할 수 있는 여러 문단으로 글을 효과적으로 만드는 작업 연구가 후속되어야 할 것을 제안하였다. 본 연구는 중학생들이 쓰기를 어려워하는 것은 사고를 제대로 표현하지 못하는 데에 있다는 문제점에서 출발하였다. 여기서 쓰기 능력 신장을 위해서는 사고를 우선 구체화하여야 하며, 쓰기의 양적 단위로 하나의 문단 쓰기 학습을 집중 지도하고, 비문(非文) 분석을 통한 문장 학습을 강화해야 할 것을 밝히는 데 그 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적과 과제 = 1 B. 연구의 방법 = 3 C. 선행 연구 검토 = 5 Ⅱ. 제6차 교육과정에서의 쓰기 교육 = 8 A. 쓰기 교육의 변화 = 8 1. 결과 중심 모형 = 10 2. 과정 중심 모형 = 11 B. 중학생의 쓰기 교육 현황 = 17 1. 쓰기의 내용 체계 = 19 2. 교과서 쓰기 영역의 짜임 = 20 3. 쓰기 교육의 지도 방법 = 21 C. 쓰기 교육의 문제점 = 24 1. 교사의 쓰기 지도 실태 = 24 2. 학생들의 쓰기 학습 의견 = 29 3. 문제점의 분석 = 34 Ⅲ. 쓰기 능력 향상을 위한 효과적인 지도방안 = 36 A. 사고 표현으로서의 쓰기 교육 = 36 1. 사고와 표현 = 36 2. 의사 소통의 쓰기 교육 = 37 B. 쓰기 능력 향상을 위한 효과적인 지도 연구의 실제 = 40 1. 연구의 검토 및 단계 = 40 2. 연구의 실제 = 42 Ⅳ. 연구의 경과와 평가 및 해석 = 64 A. 연구의 경과 = 64 1. 문단쓰기의 경과 = 66 2. 문장쓰기의 경과 = 70 B. 연구의 평가 및 해석 = 72 1. 평가 기준 = 72 2. 검증의 결과 = 73 Ⅴ. 결론 및 제언 = 77 A. 결론 = 77 B. 제언 = 78 참고문헌 = 80 부록 1. 설문지 (교사용) = 84 부록 2. 설문지 (학생용) = 88 부록 3. 속담소개 = 93 부록 4. 평가검사지 = 96 ABSTRACT = 101-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3359568 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject쓰기-
dc.subject능력-
dc.subject교수학습-
dc.subject중학교-
dc.subject학생-
dc.title쓰기 능력 향상을 위한 효과적인 교수학습 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중학교 학생을 대상으로-
dc.title.translatedstudy of effective programs of instruction for extending students' writing ability : main around the students of the middle school-
dc.format.pagevii, 103p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 국어교육전공-
dc.date.awarded1998. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE