View : 1108 Download: 0
텔레비젼 사극 '태조왕건'의 서사를 통해 본 남성적 가치와 현재적 해석에 대한 연구
- Title
- 텔레비젼 사극 '태조왕건'의 서사를 통해 본 남성적 가치와 현재적 해석에 대한 연구
- Other Titles
- (A) Study on the Masculinity and the Contemporary Interpretation of a Historical Drama 'The founder of dynasty Wang-gun'
- Authors
- 김윤희
- Issue Date
- 2002
- Department/Major
- 대학원 신문방송학과
- Keywords
- 사극; 태조왕건; 남성적 가치; 현재적 해석
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Abstract
- 본 논문은 플롯과 인물 분석을 통해 사극 속에 드러난 '남성적 가치'를 살펴보고, 그 속에 함축되어 있는 이데올로기를 분석하기 위한 것이다. 또한 신문 기사 분석을 통해서 드라마로 재현되어진 역사적 사실과 인물이 현재적으로 어떻게 해석되는지 살펴보고자 하였다.
이것은 사극이 현 시대 상황과 어떻게 관련되어 있는가를 알아보기 위한 것으로, 사극의 인기 현상을 시대 상황과 연결하여 보면서 역사적 사실이 어떻게 현재적 해석이 되어 사회적 맥락화가 이루어졌는지를 알아보는데 그 목적이 있다.
따라서 본 연구의 연구 문제는 다음과 같이 크게 세 부분으로 설정하였다.
1. 텔레비전 사극 '태조왕건'에 나타나는 서사 구조는 무엇인가?
1-1. 플롯은 어떻게 구성되어 있는가?
1-2. '태조왕건'에 등장하는 인물들의 유형과 역할은 어떠한가?
1-3. 인물들을 통해 남성적 가치를 어떻게 부각되는가?
2. 텔레비전 사극 '태조왕건'에서 함축하고 있는 이데올로기는 무엇인가?
3. '태조왕건' 속의 인물과 역사적 사실이 현 시대적 상황과 연관되어 어떻게 재해석 되는가?
이러한 연구 문제를 가지고 분석한 결과, 드러난 결론은 다음과 같다.
'태조왕건' 전체 이야기의 플롯 구조는 궁예의 죽음을 다루는 120회를 기준으로 하여 두 단계로 나누어 볼 수 있고, 세부 플롯은 에피소드式 이야기 전개로 이루어져 있는데, 이는 모두 58개의 에피소드로 되어 있다. 에피소드는 제1 중심 플롯과 2중 플롯 구조로 나눌 수 있으며, 극중에서 사벌주 성이나 신라 황궁이 등장하여 3중 플롯 구조를 이루며 새로운 사건의 진행을 돕는다.
이러한 에피소드에는 전쟁씬과 스펙타클 한 볼거리가 많이 등장하여 남성적 가치를 부각하는 역할을 한다. 또한 '태조 왕건'의 에피소드 전개 방식이 평면적이 아니고 입체적이기에 여기에 다양한 모습의 영웅이 등장하고, 그들의 모습은 남성적 가치를 통해 표현되어진다.
플롯 전개에 도움을 주는 사극에서의 나레이션은 다른 드라마와는 달리 사극에서만 가지는 특성이다. 나레이션은 줄거리 전달과 부연 설명, 역사적 사실의 진의를 제공하는 역할을 하는데, 이는 드라마 서사 전개에 도움을 준다. 또한 사건의 정리와 해석의 역할에서는 역사적 해석을 통해 현재적 해석을 가능하게 해주며, 또 다른 역할인 현재와의 연결에서도 현재적 상황과 대입해서 사극을 보게 한다.
그러므로 사극에서는 에피소드式 서사 구성으로 다양한 모습의 영웅이 등장하고 그들을 통해 남성적 가치가 표현되며, 나레이션은 서사진행을 도우며 현재적 해석을 하는 역할을 하는 것을 플롯 분석을 통해서 알 수 있다.
인물의 유형을 분석하는데는 프롭(Propp)의 분석 틀을 가지고 살펴보았는데, 이를 통해 주인공을 영웅화시키고 조력자들간의 관계에서 두드러지는 남성적 가치를 끄집어내었다.
또한 이항 대립을 통한 인물의 관계에서는 세 주인공을 중심으로 국가 간의 대립 관계를 살펴보았는데, '태조왕건'에서는 선과 악의 구분이 아닌 새로운 이항 대립의 관계를 이루었다. '태조왕건'은 이러한 단순 이분법적 구조에서 벗어나 더욱 치밀한 갈등 구조에 시청자들을 빠지게 했다.
'태조왕건'의 이항대립 구조는 서사의 대체적인 윤곽을 산출할 뿐만 아니라 구체적인 인물의 이미지들을 만들어낸다. 인물의 이미지들은 남성적 가치를 통해 형성되고, 삼국의 통일을 둘러싸고 벌어지는 세 주인공들의 대립 구도가 드라마의 갈등 구조를 확립하며, 이를 통해 사극 특유의 재미가 나오는 것이다.
또한 인물을 둘러싼 이분법이 서사 구조를 통해 이데올로기를 생산해 내고 있는 것이다. '태조왕건'에서 이항 대립을 통한 인물 유형의 척도는 남성적 가치로, 남성적 가치는 '태조왕건' 인기의 주요 요인이기도 하면서 이데올로기를 만들어내는 기재로 작용한다. 그리하여 '태조왕건'에서는 가족주의, 가부장제, 보수주의, 성공주의 등과 같은 이데올로기를 강화한다.
역사적 사실이나 인물의 재해석에 관련된 신문 기사는 두 가지 유형, 즉 현실에 대한 은유와 남성적 가치에 대한 해석으로 구분되어진다. 현재적 해석이 되어진 신문 기사에는 현 정치에 대한 적절한 은유를 통해 현실을 꼬집는 등 현실 비판이 이루어진다. 따라서 '현실에 대한 은유'는 시청자들에게 공감을 주어 대입식 시청을 하게 하고, 그로 인해 카타르시스를 제공하여 준다. 또한 역사적 인물을 현재와 연결시키는 작업이 정치인들과 기업인들에 의해 시도되어진다.
사극에서의 현재적 해석은 시청자들로 하여금 '현실 정치'를 떠올리게 하여 대입식 시청을 가능하게 한다. 사극에서 남성적 가치를 부각시키고, 또 다시 신문 기사를 통해 남성적 가치에 대한 해석을 하는 것은 이 시대의 진정한 남성상과 올바르고 이상적인 지도자 상을 강조하는 것이지만, 앞서 분석한 이데올로기를 더욱 공고히 하고 재생산하는 것이다.;This study is to observe 'masculinity' in a historical drama by analyzing plot and characters thereof, and analyze the social connotations of the drama. It is further intended to study historical fact and characters reenacted as a drama by means of analyzing newspaper articles.
It is the purpose of this study to research on how the historical drama relates to the context of the times and to see how the historical fact is interpreted contemporarily to make a social coherence by relating the popularity of the historical drama with the social context.
Therefore, the subjects of this study are as follows:
1. What is the narrative structure of a TV historical drama?
2. What kind of ideology does a TV historical drama imply?
3. How do the characters and historical facts in the historical drama associate with the contemporary context of the times and get reinterpreted?
For the above three subjects, in this study, 'The founder of dynasty Wang-gun(2000. 4. 1. -2002. 2. 24.)'(hereinafter, 'The founder of dynasty Wang-gun' is referred to 'Wang-gun'.) is selected as a subject of the analysis, whereby whole contents of drama have been investigated. In addition, 275 newspaper articles have been analyzed in order to investigate the current interpretation.
This study comes to the following conclusion.
'Wang-gun' is composed of several stories, which can be classified into 58 episodes. In the episode type of narrative structure, heroes with various images appear and their images are represented as the masculinity. Narration helps narrative progress(or development) as well as performs contemporary interpretation.
Propp's analysis frame-the hero, villain, donor, helper, the princess and her father, dispatcher, and the false hero- is used to examine types of the characters, by which the masculinity of the hero seen in the relation among helpers is brought into the surface.
The relationship of the characters through binary opposition is identified through the antagonism of the countries centering on 3 heroes. 'Wang-gun' is composed of the relation of new binary opposition not a division of good and devil. The structure of the binary opposition in 'Wang-gun' creates the concrete images of the characters as well as general figures of the story. The images of the characters are formed by the masculinity. Three heroes' antagonistic relationship shown in the process of unifying 3 countries establishes the struggle structure of this drama. Furthermore, dichotomy of the characters creates ideology through narrative structures.
'Wang-gun' highlights, the masculinity of men through public sphere. In the drama, women are excluded from the man-centered public sphere to become marginalized and cannot play a leading role in the main events. The description for women' images reflects the traditional patriarchal view, and therefore, women plays only a minor role in a men-centered historical drama.
The public sphere is the place to reproduce the socially and culturally ideal masculinity. At this point, the masculinity not only pli3yS an important sole fix the popularity of the historical drama but also serves to create new ideology.
'Wang-gun' implies ideologies such as family, patriarchy, conservatism arid success-orientation, and 'The harmony of family' is emphasized as most important fundamental value.
Patriarchy may not be hidden in the historical drama. This is because the historical drama is based upon hierarchical society where gender discrimination is extreme, and thereby the patriarchy can be easily revealed to expand gender discrimination ideology. This also makes the conservatism fixed.
'Wang-gun' shows the rise and fall of three heroes through masculinity: Wang-gun, (last winner), Koong-ye and Kyun-hyoun. The masculinity is very important in the Wang-gun, whereby success-oriented ideology is developed.
Newspaper articles regarding the interpretation of the historical facts and figures may be classified into two types: one is metaphor for the realities of life and the other is the interpretation with respect to the masculinity. The contemporary interpretation in the historical drama enables the TV audience to come to think of 'the actual politics', so that the historical drama may be replaced with the real politics. Accordingly, the contemporary interpretation of historical drama makes it possible for the general public to think of true leaders who can lead politics, economy and society like heroes in the historical drama.
- Fulltext
- Show the fulltext
- Appears in Collections:
- 일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML