Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 박선영 | - |
dc.creator | 박선영 | - |
dc.date.accessioned | 2016-08-26T10:08:45Z | - |
dc.date.available | 2016-08-26T10:08:45Z | - |
dc.date.issued | 1993 | - |
dc.identifier.other | OAK-000000026160 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198952 | - |
dc.identifier.uri | http://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026160 | - |
dc.description.abstract | As has been widely recognized, the significance and seriousness of various problems concerning human life can not be overemphasized. And it is also generally admitted that the problem of stress, which once taken a serious turn for the worse, sometimes results in chronic disease. This study was conducted to understand the stress of university student and to examine the effecs of cognitive appraisal and coping behavior on adaptational status. Undergraduate female students of 216 were completed three types of questionnaires: The way of coping cheklist, Ewah Diagnostic Test of Defense Mechanism, and SCL-90-R. The data has been analized by using Frequency analysis, T-test, Pearson product-moment correlation, Multiple regression. Analysis results are as following. 1. The types of stress which were reported by university students were in the order of interpersonal relationship(24.1%), studies problem(20.8%), intersexual friendship and course to advance.(9.7%) The groups of Junior and Senior Student reported more stress in course to advance than those of freshman and sophomore. 2. Significant relationship was found between cognitive appraisal and adaptational status. According to the pearson correlation, controllability, and openness were negatively associated with somatization symptom, depression, anxiety and global severity index. Whereas perceived stress level was positively associated with them. 3. There was significant difference between coping behavior groups. The groups of problem-focused coping and mature defense mechanism showed higher score on somatization, depression, anxiety and global severity index. 4. Stepwise regression was used to evaluated the contribution of cognitive appraisal and coping way, Perceived stress level, controllability and defense mechanism explained total variance of somatization symptom, depression, anxiety and global severity index significantly. The result showed that the higher perceived controllability and openness, the more effective coping behavior and defense mechanism, the lower perceived stress level had positive influence on adaptational status.;본 연구는 서울에 있는 E여자대학교 대학생 216명을 대상으로 대학생들이 경험하는 스트레스 유형을 살펴보고 스트레스와 적응간의 관계에 있어서 매개 변인으로 작용하는 인지적 평가와 대처행동이 적응에 미치는 영향을 알아보고 이를 토대로 보다 나은 개인적 적응을 돕는데 연구의 목적이 있다. 사용된 검사 도구는 인지적 평가도구로서 통제성, 개방성, 지각된 스트레스 수준을 5점 척도상에 평점하게 하였고 만성적인가 일시적인가를 평가하도록 하였다. 대처행동을 측정하기 위해서는 대처방식 척도 (김정희, 이장호, 1980)와 이화 방어기제 검사(김재은, 이근후, 박영숙, 1991)를 사용하였고, 전반적인 적응 수준을 알아보기 위해서는 간이 정신진단검사(SCL-90-R;김광일, 김재환, 원호택, 1984)를 사용하였다. 자료는 SPSS PC+를 사용하여 빈도 분석, T-검증, Pearson적률 상관계수와 중다회귀분석으로 처리하였다. 본 연구에서 나온 결과는 다음과 같다. 1. 우리나라 대학생들이 경험하는 스트레스의 종류는 학년간에 유의미한 차이가 있었다. 2. 통제성, 개방성, 지각된 스트레스 수준, 만성성, 방어기제, 대처 방식 간에는 유의미한 상관관계가 있었다. 3. 성숙 단계별 방어기제 수준과 대처방식유형(문제 중심적, 정서 중심적 대처방식)에 따라 적응 정도에 유의미한 차이가 있었다. 4. 적응 정도를 나타내는 신체화, 우울, 불안, 전반적인 정신건강수준을 가장 잘 설명하는 변인은 대체방식, 방어기제, 통제성, 개방성, 지각된 스트레스 수준이었다. | - |
dc.description.tableofcontents | 목차 = Ⅲ 논문 개요 = Ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 스트레스의 개념 = 3 B. 스트레스와 적응 = 5 C. 스트레스와 대처 이론 = 8 Ⅲ. 연구 방법 = 13 A. 연구 대상 = 13 B. 측정 도구 = 13 C. 자료 처리 = 15 Ⅳ. 결과 및 해석 = 16 A. 스트레스 유형 = 16 B. 인지적 평가와 적응간의 상관관계 = 19 C. 대처 행동과 적응과의 관계 = 19 D. 인지적 평가, 대처 행동이 적응에 미치는 영향 = 22 Ⅴ. 결론 및 논의 = 25 참고문헌 = 30 부록 = 34 ABSTRACT = 40 | - |
dc.format | application/pdf | - |
dc.format.extent | 2274775 bytes | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 이화여자대학교 대학원 | - |
dc.subject | 교육심리학 | - |
dc.subject | 스트레스 | - |
dc.title | 스트레스 상황에서 인지적 평가와 대처행동이 적응에 미치는 영향 | - |
dc.type | Master's Thesis | - |
dc.format.page | vi, 41 p. | - |
dc.identifier.thesisdegree | Master | - |
dc.identifier.major | 대학원 교육심리학과 | - |
dc.date.awarded | 1993. 8 | - |