View : 742 Download: 0

일기에 나타난 국민학교 아동의 관심영역 및 태도에 관한 분석연구

Title
일기에 나타난 국민학교 아동의 관심영역 및 태도에 관한 분석연구
Other Titles
ANALYSIS OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS' ATTITUDE AND CONCERN IN SEVERAL DOMAINS OF LIFE REVEALED IN THEIR DIARIES0
Authors
趙寅順
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
일기국민학교아동관심영역
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The study was to analyze the major domains of children's concerns and attitudes through their diaries. The major domains of children's concerns in the contents of diary was classified into 5 domains; 'private life', 'home life', 'school life' 'social life' and 'national life', which was originated from the domains of life in social studies and moral education. Children's attitudes was classified into two kinds of attitudes ; the one is the emotion which can arise in resistance and the other is the one which can arise in the positive desire and the removal of tension, which is based on the classification of Hurlock. In analyzing the diaries, the diaries which was plain in subject were selected and the frequency was measured according to each topics and attitudes appeared in the contents. The tendency of each grade and sex was drawn. The questions in the study were as follows: 1. What tendency is there in the several domains of children's life according to grade and sex? 2. What tendency is there in children's attitude about each domain of life according to grade and sex? In order to answer the above-mentioned. questions, the students in the second, fourth and sixth grade was selected in Helementary school; 30 boys and 30gir1s from each grade, a total of 180 students were chosen among them as the object of this study. In the children's diaries from march, 1984, to July, 1984, 4 pieces from each student were handed every month; therefore, a total of 20 pieces from each student were in use as the materials for analyzing. The answer to the above-mentioned questions was made as follows : 1. The children showed the highest concern rate about the 'private life' through the whole grades; while they showed the lowest concern rate about the 'national life'. Meanwhile, as the grade gots higher, they showed the decreasing interest rate about the 'private life'; while they showed the increasing concern rate about the 'national life'. According to the tendency of sex, girls showed the higher concern rate about 'private life' and 'home life' in order named; boys about 'school life', 'social life' and 'national life'. 2. Considering the Children's attitude about each domain of life according to grade, all of the students in the second, fourth and sixth grade showed the positive attitude through the whole domains by high rate; the higher grade be-cames, the larger the proportion of the negative attitude becames. According to sex, boys showed a little bit higher rate in negative attitude about 'private life' and 'home life' ; girls about 'social life' and 'national life'. The study could come to the conclusion that elementary school students showed the most concern about 'private life' and the least concern about 'national life' ; they were too much subjective and tend to concrete thinking in each domain of life ; however, they gradually became more objective and came to think generally also. It should be pointed out that the education of children in home and school remained on the private level rather than on the national level. The fact that children's attitude of life appeared positive strongly through the whole domains of life showed that their character was developing desirably.;본 연구는 아동들이 자신의 일상적인 생활 및 태도를 대체로 자세하고 솔직하게 반영하였다고 볼 수 있는 일기를 분석하므로써 아동들의 주요 관심영역 및 그에 대한 태도를 알아보고자 하였다, 아동들의 생활영역은, 일기에 나타난 소재(글감)들을 국민학교 사회과, 도덕과에서 추구하는 생활영역에 근거한 5개 영역 즉 「개인생활」,「가정생활」, 「학교생활」,「사회생활」, 「국가생활」로 분류하여 살펴보았으며, 태도는 헐록(Hurlock)의 정서 분류에 따라 저항으로 생기는 정서와 적극적 욕구 및 긴장 해소로 생기는 정서를 각각 부정적 태도 및 긍정적 태도로 보았다. 이상에서 일기의 내용 분석은 주제가 뚜렷한 것만을 선택하여 각 소재별 또한 그 내용에 나타나는 태도별로 그 빈도를 측정하였으며 얻은 빈도는 백분율로 환산하여 학년별. 성별로 그 경향을 알아보았다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 아동기 생활영역은 학년별·성별에 따라 어떠한 경향이 있는가? 2. 아동기 생활의 각 영역에 대한 태도는 학년별·성별에 따라 어떠한 경향이 있는가? 이상의 문제를 다루기 위해 연구대상은 H국민학교 2학년·4학년 6학년 남·여 각각 30명씩 총 180명으로 하였다. 분석 자료로는 이 아동들이 기록한 1984년 3월부터 1984년 7월까지의 일기장이며 매월 4편씩 추출하였다. 따라서 아동 개인당 일기의 총 수는 20편씩이다. 일기분석을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 1. 아동이 관심을 보인 생활영역을 학년별로 보면 전 학년에 걸쳐「개인생활」에서 가장 높은 비율의 관심을 나타낸 반면 「국가생활」에서 가장 낮은 비율을 보이고 있다. 그러나 학년이 높아짐에 따라 「개인생활」의 비율은 다소 감소하는 경향을 보이며 「국가생활」의 비율은 증가 경향을 보인다. 한편 성별 경향에 있어서는 「개인생활」「가정생활」에서 여자 아동이 더 높은 비율로 관심을 나타내며 「학교생활」「사회생활」「국가생활」에서 남자 아동이 더 높은 비율로 관심을 나타냈다. 2. 각 생활영역에 대한 태도를 학년별로 보면 2학년·4학년·6학년 모두 높은 비율로 전 영역에 걸쳐 긍정적 태도를 보이나, 학년의 변화에 따라 볼 때는 전반적으로 학년이 높아질수록 부정적 태도의 비율이 점차 증가되고 있다. 또한 성별로 보면 「개인생활」및 「가정생활」은 남자 아동이 다소 높은 비율로 부정적 태도를 보이나 「사회생활」 및 「국가생활」에서는 여자 아동이 남자 아동보다 다소 높은 비율로 부정적 태도를 보이고 있다. 이상의 연구 결과에서 국민학교 아동의 관심영역이「개인생활」을 첫째로 하며 「국가생활」에 대한 관심도가 가장 낮은 것으로 볼 때 아동기의 관심영역은 자신을 중심으로 한 주관적이고 구체적인 면에 치우치며 점차 객관적이고 일반적인 면으로 발달한다고 볼 수 있다. 그러나 반면 가정 및 학교 교육이 국가적인 차원보다는 개인적인 차원에 머무르고 있다고도 볼 수 있다. 또한 아동의 「개인생활」중에는 신체·취미·일과·경제등이 포함되는 것으로 보아 그들의 흥미를 알 수 있으므로 그 분야에 대한 배려와 적절한 지도가 있을 때 아동들은 건전한 가치 및 태도를 발달시킬 수 있을 것이다. 한편 아동기의 생활태도가 전 영역에 걸쳐 높은 비율로 긍정적인 태도를 나타내는 것은 어린이의 인성(人性)이 바람직하게 발달함을 보여주는 것이라고 볼 수 있다 그러나 학년이 높아짐에 따라 전반적으로 부정적 태도의 비율이 증가되는 것은 아동이 자신의 행동의 통제 및 부모, 교사, 친구등 인간관계에서 오는 갈등, 학습 및 학교생활의 부담감, 욕구불만등에서 기인한다고 본다. 따라서 부모 및 교사와 아동간의 관계가 원만히 이루어지고 그들의 욕구 및 흥미에 관심을 기울이며 즐거운 학교생활이 되도록 학습 및 학교환경을 아동의 요구에 맞게 배려할 때 아동은 더욱 바람직한 인성(人性)을 발달시킬 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE