View : 1229 Download: 0

Edgar Dale의 시청각교육 이론에 관한 연구

Title
Edgar Dale의 시청각교육 이론에 관한 연구
Authors
변경화
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공시청각교육분야
Keywords
Edagr Dale시청각교육경험의 원추교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Edgar Dale has marked 41 years of distingushed service to the audiovisual education until his retirement from The Ohio State University i n 1970. He is genarally identified as the primary figure in the formulation of audiovisual theory because of 'Cone of Experience' in 'Audiovisual Methods in Teaching'. It was first published in 1946 and revised in 1954 and 1969. It has greatly contributed to the prevailing theoretical rationale for the use of audiovisual materials in the classroom. The main purpose of this study is to review Edgar Dale's audiovisual theory and 'Cone of experience' and to find his contribution to audiovisual education. The conternts of this study are as follows: 1. 'Cone of Experience' is the continuum of concreteness to abstraction which classifies the materials and methods of instruction. To compare 'Cone af Experience' with orther models which classifies instructional media by the degree of concreteness to abstraction or other standards. 2. Th analyze each level of experiences included in the cone, to study scholar's criticism on the cone and to find supporting ideas on it. 3. To study the practical use of the cone in instructional plan, to study it in relation to the process of concept development and to find possible interpretation of the cone for cognitive and affective learning. 4. To study the first edition and revised edition of 'Audiovisual Methods in Teaching' and to find Dale's theoretical development and his contribution to this field as a scholar and president (1937-1938) of Development of Visual Instruction of the National Education Association. The findings are summarized as follow: Although certain scholars criticize the viewpoint of concreteness to abstraction as the simple method of ranking media, 'Cone of Experience' is still a useful model for selecting madia in teaching and learning process. The cone implies that it not only classifies instructional media through the degree of concreteness and abstraction but also agrees with the age development of children and relates to the process of concept development. It is possible that the cone is interpreted for cognitive and affective learning. Edgar dale had ar, important role to establish the audiovisual theory and to spread the use of the materials in the classroom. Comparing the first edition with revised edition of 'Audiovisual Method in Teaching', it is found that he has constructed his theory composed of not only concreteness and abstraction but also communication theory and the systematic approach. Dale has contributed to audiovisual education as a scholar and president of the DVI. During his term (1937-1938) a new constitution was adopted which increased the number officer and broadened representation throughout the country.;시각교육과 시청각교육을 주도해온 이론은 시청각자료가 언어위주의 교육방법보다 더욱 구체적인 경험을 학습자에게 제공하므로 학습의 효과가 증대된다는 사상이었다. 이러한 이론을 바탕으로 많은 학자들이 구체성과 추상성의 관점에 입각하며 자료의 속성을 판단하고, 다양한 자료들을 분류하여 교사가 수업시간에 자료를 활용할 때, 선택의 지침이 되는 모형을 고안하였다. Edgar Dale은 학습자에게 경험을 제공하는 학습경험과 시청각자료들을 구체성과 추상성의 정도에 따라 10단계로 분류한 ‘경험의 원추’(Cone of Experience)를 고안하였다. Edgar Dale은 ‘경험의 원추’와 당시 시청각교육 분야에서 교과서로 널리 활용되었던 저서 「시청각적 교수방법」(Audiovsual Methods in Teaching)으로 인하여 이 분야의 대표적인 학자로 인식되었다. 본 논문은 Edgar Dale의 ‘경험의 원추’와 그의 전반적인 시청각교육이론을 고찰한 것으로 연구내용은 다음과 같다. (1) Edgar Dale의 전반적인 시청각교육이론과 이 분야에 있어서 그가 이룬 기여에 대하여 연구하였다. (2) 여러 학자들이 구체성과 추상성의 관점으로 시청각자료를 분류한 모형과 다른 관점에 의해 분류한 모형과 ‘경험의 원추’를 고찰한다. (3) ‘경험의 원추’를 구성하고 있는 경험과 자료의 각 단계를 분석하고, 여러 학자들이 지적한 원추의 결점과 Dale 자신이 표명한 원추에 대한 견해를 조합하여 살펴본다. (4) 원추를 수업계획 시에 활용한 경우와, 원추와 개념발달의 과정과 관련지어 발전시킨 모형에 대해 고찰하였다. 또한 인지영역과 정서영역에 원추가 적용되는 경우를 연구하였다. 연구결과를 종합해 볼때, Edgar Dale의 ‘경험의 원추’는 실험결과가 뒷받침되는 완벽한 모형은 아니지만 그 시대에 창안된 다른 모형보다 학습이론상의 시사점을 많이 내포하고 있다. ‘경험의 원추’가 지닌 결점은「시청각적 교수방법」의 거듭된 개정판에 나타난 그의 발전된 사상에 의해서 보완된다. 한편 ‘경험의 원추’가 지니는 의의는 ‘경험의 원추’의 각 경험단계가 학습자의 연령발달과 대체로 일치하므로 교사가 학습자를 위해 매체를 선택할 때 참고할 수 있는 모형이라고 간주되며, 인지적인 영역뿐만 아니라 정서적인 영역을 위한 매체선택 시에도 참고가 될 수 있다. Edgar Dale의 전반적인 시청각교육이론은 구체성과 추상성에 의거한 경험론을 전개한 것으로, 이 사상은 실제 시청각교육을 이끌었으며, 이 분야를 소개하고 보급하는데에 이바지를 하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE