View : 491 Download: 0

초등학교 국어과 교육과정 변천에 따른 동화교재의 주제연구

Title
초등학교 국어과 교육과정 변천에 따른 동화교재의 주제연구
Authors
최문수
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
초등학교국어과 교육과정동화교재주제연구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The goals of literature education are to help students understand and appreciate the literary works correctly, go through diverse literary experiences and thereby develop their aesthetic sense and insights into human beings and ultimately develop their personality in a desirable way. In order to achieve these goals, the themes of literary works play an important role. In children's literature, the theme contains a core thought intended to be delivered to children, and therefore, it may be necessary to review the pedagogic functions of children's literary works in terms of their themes. With such a basic conception in mind, this study was aimed at analyzing the texts of those children's fairy tales carried in the elementary school Korean language textbooks of the five curriculum amendments t o identify what themes have been most highlighted and what differences there exist among the curriculum amendments and among grades and understand children's social value systems or learning attitudes. To this end, the following study points were set up; First, what themes have been most highlighted in the fairy tales carried in elementary textbooks? Second, how differently the themes of the fairy tales have changed? Third, how are featured the themes highlighted as per type of fairy tales? Fourth, how are featured the themes highlighted as per grade? The objects of this study were 147 literary works carried in the Korean language textbooks of the five curriculum amendments for all the six grades. After all, 15 themes could be selected, and thereupon, each theme was analyzed to identify its weight, preferences and frequencies by period and grade. The results of this study can be summarized as follows; First, the themes of 147 works carried in the elementary Korean language textbooks can be grouped into 15 categories: good deeds and rewards, avarice and loss, wisdom, family love, faith to parents, friendship, self-awakening, love of animal, love of nature, warm heart, sincerity, diligence, honesty, belief and morality, love of the traditional culture and patriotism, etc. Among these themes, "warm heart" has been highlighted most. Second, the themes have been affected by the political, economic and cultural changes besetting the amendment of our curriculum, while their highlights have varied depending on periods and grades. Third, the themes are related with the types of fairy tales. The traditional tales put an emphasis on wisdom and wit, while the ancient stories and creative ones highlight wisdom and warm heart, respectively. Fourth, the themes of lower-grade fairy tales deal primarily with those issues practicable. As the students advance to higher grades, they have to handle not merely individual themes but those featuring social o r national ones. In this sense, the themes may well be hierarchial. In overall terms, the themes of our elementary fairy tales deal with a correct social behavior or humanity frequently. However, it is deemed necessary that fairy tales should awaken our children of the global changes and individual or social issues and thereby adapt themselves to the changing environment and explore their life for themselves.;문학교육은 문학작품을 바르게 이해하고 감상하는 능력을 길러서 풍부하고 다양한 문학적 체험을 하게 하며 이를 통하여 미적 인식력과 인간에 대한 통찰력을 길러 바람직한 인간을 형성하도록 하는데 목적이 있다. 이러한 문학교육의 목적을 달성하는데 문학작품의 주제는 중요한 역할을 한다. 아동문학 구성요소 중에서 주제는 작품의 핵심으로 아동들에게 전달하고자 하는 사상을 포함하고 있으므로 주제를 통한 문학 작품의 교육적 기능을 생각해 볼 필요가 있다. 본 연구에서는 문학작품 중 초등학교에서 주로 다루어지는 동화교재에 중점을 두고 그 주제에 초점을 맞추어 다섯 차례의 교육과정 개정과 함께 국어교과서에 수록되어 온 동화교재를 분석함으로써 어떠한 주제가 가장 강조되어 왔으며 교과서 동화교재 속에 나타나고 있는 주제들이 교육과정 개정과 각 학년에 따라 어떠한 차이를 보이면서 강조되고 있는 가를 알아보았다. 이러한 분석연구는 국어 교과서의 동화교재 주제를 통한 아동들의 사회적 가치나 태도학습을 이해하는데 도움이 될 수 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 국어 교과서의 동화교재에서 가장 강조되어 온 주제는 어떠한 것인가? 둘째, 교과서 동화교재 속에 나타나고 있는 주제들은 교육과정개정에 따라 어떠한 차이를 보이며 변화해 왔는가? 셋째, 교과서에 수록된 동화교재의 유형에 따라 강조되는 주제들의 모습은 어떠한가? 넷째, 각 학년에 따라 강조되어 온 동화교재의 주제들은 어떠한 양상을 보이는가? 본 연구에서는 1차부터 5차까지의 교육과정개정에서 1, 2, 3, 4, 5, 6학년 국어 교과서에 수록되어 온 147편의 문학작품을 분석대상으로 하였다. 이들 작품에서 나타나는 주제 15가지를 선정하여 각 주제에 대한 교재단원 수와 비중을 조사함으로써 선호되어 온 주제를 알아보았으며 교육과정과 학년에 따른 선호주제의 변화를 알아보기 위해서 각 주제마다 시기별, 학년별 교재단원 수를 조사하였다. 본 연구의 분석결과 요약하면 다음과 같다. 첫째, 국어교과서에 수록되어 온 147편의 동화교재 속에 나타나는 주제는 15가지 - 선행과 보은, 과욕은 손해, 지혜와 슬기, 가족애, 효성, 우정, 자기인식, 동물사랑, 자연사랑, 따듯한 마음, 성실·근면, 정직, 신념과 노력, 전통문화에 대한 사랑, 나라사랑 - 로 이 중에서 가장 강조되었던 주제는 '따뜻한 마음'이다. 둘째, 동화교재의 주제들은 우리나라 교육과정개정의 배경이 되는 정치, 경제, 문화적 시대변화에 영향을 받아 시기별, 학년별로 차이를 보이며 강조되고 있다. 셋째, 동화의 주제는 동화의 유형과도 관계가 있다 전래동화에서는 지혜와 슬기, 고대소설에서는 선행과 보은, 창작동화에서는 따뜻한 마음 등의 주제가 강조되고 있다. 넷째, 동화교재의 주제는 저학년에서는 실천 가능한 습관화에 관한 주제를 많이 다루고 있으며 고학년으로 갈수록 자신에서 벗어나 사회, 국가에 관계된 사고력이 요구되는 주제를 다룸으로써 점차 심화되는 위계성을 띠고 있다. 전체적으로 국어 교과서의 동화교재 주제들은 일상생활에서 가져야 하는 바른 마음가짐과 인간으로서의 아름다운 정서를 기르게 하는 주제를 많이 선정하고 있다. 그러나 어린이를 위한 동화교재에서는 이 외에도 복잡한 시대변화를 수용하고 국제 사회화 시대에 적응하며 개인이나 사회의 문제를 인식하고 스스로 삶을 개척해 나가는데 도움이 되는 적극적인 주제들의 선정이 필요하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE