View : 1234 Download: 0

중년기 여성의 위기감 적응을 위한 사회교육 프로그램 개발

Title
중년기 여성의 위기감 적응을 위한 사회교육 프로그램 개발
Other Titles
(A) Development of the Middle-Life Crisis Adjustment program Model for Middle-Aged Women
Authors
강정희
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
중년기 여성위기감적응사회교육프로그램 개발
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to develope a model of the social education program for middle-aged women which can be used in the Social Education Institute to help them to adjust the mid-life crisis due to their physical and psychological variables in this period In addition this model program would help to keep not only the indivisual happiness but also the families' well being and to prepare the rest of life more successfully. This study has been conducted by the theoritical investigation through the reviews of the literature study and the empirical research by the questionaire about the educational need of the middle-aged women. The Sample was collected from women living in seoul whose chronological age is from 35 to 60 and social age from whose first child is in puberty to last child's marriage Finally 212 were selected as datum sources. The data were analyzed by frequency percentile through the SPSS program system package. Based on the result of the questionaire the model educational programs the adjustment of the middle-life crisis are as follows : 1.The program of understanding the mid-life crisis The contents of this program are ① The Physical and Psychological Characteristics of Middle-Aged Women ② The disease of middle-age ③ The Successful Aging 2.The program of establishing the mid-life ego-identity. It is consist of ① The establishment of the new ego ② Sex-role identity 3.The program for the education of the family life. It contains ① The plan for their old ages ② The preparation of children education and marriage ③ The communication and solution of the troubles between family ④ The health and Leisure Management 4.The program of the futuristic life education .It consists of ① Volunteer Activities ② Religion and Life;본 연구는 중년기의 여성들이 이 시기의 신체적, 심리적 변화로 인해 겪게 되는 위기감에 적용할 수 있도록 사회교육기관에서 활용할 수 있는 중년기 여성의 위기감 적용 사회교육 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 중년기 여성의 위기감에 대한 적응력을 강화함으로 해서 개인은 물론 가정의 안녕과 곧 이어지는 인생 후기를 보다 성공적으로 준비하는데 도움을 주는 한 방안이 되리라 본다. 연구를 위하여 중년기 여성의 신체적, 심리적 변화, 중년 여성의 문제, 현 여성사회교육기관의 교육내용 현황, 사회교육 프로그램 구성 등에 관하여 문헌연구를 통해 이론적으로 고찰하고, 프로그램 개발의 기초조사로 중년 여성들의 교육 요구도를 알아보기 위해 질문지를 통하여 이들이 느끼는 위기감 정도, 교육내용 및 교육방법 등을 조사하였다. 자료는 SPSS를 이용하여 빈도분석, 교차분석으로 처리하였으며 그 결과는 다음과 같다. 조사대상자들의 위기감 정도는 높은 편은 아니었다(평균값 2.97). 중년기 전업주부들이 위기감 적용을 위한 사회교육 프로그램 실시에 있어 가장 교육 받기를 원하는 시간은 오전 9-10시에 시작하여 12시에 수업이 종료되는 시간대를 원하였고, 가장 선호하는 학습진행방법은 강의와 토론을 병행한 학습으로 실시되기를 희망하였으며, 교육인원은 20명 이하가 가장 적합하다고 응답하였다. 한 강좌당 소요시간은 60분이 가장 적절하며, 일주일에 2일정도 교육받기를 원하였고, 교육기간은 3개월이내, 교육기관은 지역사회 교육기관에서 실시되기를 희망하였다. 중년기 여성 위기감 적용을 위한 사회교육 프로그램의 교육내용 영역은 질문지에서 조사한 11개 내용을 가지고 1 중년기의 위기감 이해 교육프로그램 2.중년기 자아정체감 확립 교육프로그램 3, 가정생활 교육프로그램 4.미래지향 생활 교육프로그램으로 나누어 각 프로그램에 해당되는 주요 내용과 방법을 중심으로 개발하였다. 중년기의 위기감 이해 프로그램에는 하위주제로 ①중년기 여성의 심리적 특성, ②중년기 질환, ③성공적인 노화 등의 내용으로 구성하였고, 중년기 자아정체감 확립 프로그램은 ①새로운 자아상 확립, ②성역할 정체감을 중심으로, 가정생활 교육 프로그램에는 ①노후계획, ②자녀교육/결혼준비, ③가족대화와 갈등해결, ④건강관리와 여가생활, 그리고 미래지향 생활 교육 프로그램에는 ①봉사하는 삶, ②종교와 인생 등으로 구성하였다. 중년기 인구는 급격히 늘어나고 있으나, 중년기에 대한 관심이 적고 중년기에 겪게 되는 불안과 위기감에 대한 중요성이 간과되어 온 현실에서, 본 연구는 중년기 여성 위기감 적용 사회교육 프로그램을 개발하여 사회교육을 통하여 중년기 여성들의 위기감에 대한 적응력을 기를 수 있도록 시도했다는 데에 의의가 있다. 또한 본 연구에서 개발된 중년기 여성 위기감 적응 교육프로그램 개발의 실제는 현장에서 적용 가능성이 있는 프로그램으로 더욱 개발되어야 함을 밝혀 둔다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE