View : 704 Download: 0

이야기 표현을 주제로 한 도예 조형 연구

Title
이야기 표현을 주제로 한 도예 조형 연구
Other Titles
(THE) STUDY OF FORMATIVE CERAMIC ART ON EXPRESSION OF STORY : with special reference to Heung-Boo Jeon
Authors
강진명
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
이야기 표현도예조형흥부전
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리는 생활 속에서 많은 이야기를 접하며 살고 있다. 이야기의 내용은 다양할 뿐만 아니라, 표현되어지는 형식 또한 다양하다. 본 연구자는 글과 그림같은 2차원적 요소로 표현되어 오던 흥부전을 흙이라는 소재를 가지고 이야기 내용전달로써 시각언어인 입체 조형물로 나타내어 보는 이들에게 또 다른 감상의 즐거움을 주고자 의도하였다. 이론적 배경으로 이야기의 다양한 표현방법과 이야기로 조형작업을 하는 작가들의 작품관을 찾아보고, 이야기를 다룬 미술작품들의 현실재현의 특징과 두드러지는 인물형상 등장의 특징을 기존작품에서 찾아 지적해봄으로써 본 연구자의 작품제작에 도움이 되고자 하였다. 작품의 표현 방법은 욕심장이 형 놀부와 착한 아우 흥부가 제비라는 매체를 통해 하늘의 벌과 복을 받고 새로운 삶을 살게 된다는 '권선징악'의 교훈을 주는 조선 후기 대표작인 "흥부전"의 주요 열 장면을 택해 이야기가 전달되는 한도내에서 연구자 의도로 재구성하였고, 우리의 정서가 느껴지게 전통적인 색감과 선을 그대로 살리려고 노력하였다. 성형방법은 석고틀을 이용한 이장주입기법, 코일링기법, 판작업, 물레등 성형 기법을 총괄적으로 활용하여 작품 이미지를 부각시킬 수 있게 하였다. 태토 또한 작품의 특성과 유약 발색을 고려하여 다양하게, 고려도토, 석기점토, 산청토, 청토 등을 사용하였고, 유약은 투명유와 색유로 그리고 작품 5는 던컨사 File Dance와 Monterey Jade로 '시유하고, 특성에 따라 시유를 하지 않은 것도 있다. 소성은 0.14㎥ 전기가마에서 고려도토를 태토로한 작품의 대부분을 800℃ 마침온도로 6시간동안 1차 소성하고, 1260℃ 마침 온도로 10시간 동안 2차 산화소성하였다. 다른 태토의 작품들은 0.7㎥ 석유가마에서 마침온도 900℃로 8시간동안 2차 소성하고, 1.5㎥ 가스가마에서 1250℃ 마침온도로 10시간 동안 산화, 환원으로 2차 소성하였다. 작품 5는 1000℃ 마침온도로 0.5㎥ 가스가마에 8시간동안 3차 소성하였다. 본 연구자는 순수 조형적 도예 조형물로 "흥부전"의 장면들을 해학적으로 표현함으로써 새로운 이미지의 이야기 표현을 하였고, 전래동화 "흥부전"에서 얻을 수 있는 전통의 색과 선을 살려 한국적 이미지의 도예조형 작업을 하므로서, 하나의 작품으로 이야기 전달효과와 동시에 예술작품 감상의 기회를 제공하는 효과를 가졌다. 앞으로 이번 연구과정을 바탕으로 전래동화를 가지고 순수 조형적 도예 작업을 하여 감상자들에게 우리의 정서를 느끼고 동심의 세계에서 자신을 돌아보는 기회를 제공하여 주고자 한다.;In our common life there exist numerous tales and are continuously being spreaded by the forms of books and mass communications as well as words. Furthermore in the field of art, tales are one of most favorable materials and bases of intuition. In this paper "Heung-bu Jeon", one of the popular Korean traditional tales, is represented by the form of ceramic forms. Ceramic is definitely three dimensional, so with the view of communication, it can overcome the possible limitations which often occurs in the realization of story by pictures, which is restricted to be only two dimensional. This paper introduces the artists who usually perform the realization of tales or stories by works of three dimensional forms. Also their works and the methodologies are investigated. For the works in this paper, to express the emotion and atmosphere of original story the traditional colors and line, patterns are mainly used. The author used slip casting with gypsum mold, coiling method, slab-building, throwing method and modeling, this combination of the methods can emboss the original image of the story without any loss of harmony. And adoption of various kinds of clay materials like porcelain clay, stoneware clay, compound clay, celadon clay, San-Chung clay and etc can enhance the artistic image. For the glazing, clear glaze and various colored glazes are used, some works are made by non-glazed without any over-glazing. The works made of porcelain clay are fired in the electric kiln. Primarily at ending temperature 800℃ and secondarily at 1260℃ with oxidation. The works made of the other materials are fired primarily in kerosene oil kiln at 900℃ and secondarily in gas kiln at 1250℃ with oxidation and restoration. For the work No.5 have been fired thirdly in gas kiln at ending temperature 1000℃. In this paper author tried to represent humorous expression of "Heung-boo Jeon" and to find a method for creating the new image from the original story by pure formative ceramic forms.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE