View : 752 Download: 0

동굴 형태의 이미지 표현

Title
동굴 형태의 이미지 표현
Other Titles
IMAGE RECOMPOSITION OF A CAVE
Authors
이지영
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
동굴 형태이미지표현작품제작
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
자연은 예로부터 인간의 미의식, 예술활동의 모태가 되어 왔는데, 그 현상에는 조화로운 원리로서의 질서가 있기 때문이다. 즉 자연은 예술의 표현 소재로써, 이를 맹목적으로 형상화하는 것이 아니라, 자신의 고유한 형식으로 재구성된 또 하나의 자연으로 창작하는 것이다. 이와같은 창조행위는 염색에 있어서도 작가의 주관에 따라 다각적으로 표현되고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 착발염기법 (着拔染技法)에 의하여 자연형태중 동굴의 이미지를 표현하므로써 독창적인 조형세계를 추구하는데, 그 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 위해 이론적 배경에서 자연과 예술, 자연의 표현에 대해 고찰하며, 작품제작을 위해 형태의 변형과 재료 및 방법을 연구해 보았다. 이와같은 연구를 바탕으로 작품을 제작 분석해본 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인간은 항상 새로운 욕구의 충족을 위해 창조적 모색을 그치지 않았으며, 이 창조적 모색에 의해 표현양식은 늘 다시 형성되면서 끊임없는 변화를 계속해 왔다는 사실을 알 수 있었다. 둘째, 인간은 자연과 분리될 수 없는 존재로서, 예술가는 자연대상을 재현하는 것이 아니라 작가나름대로의 조형의지로 변형, 표현하는 것이라는 사실을 알 수 있었다. 셋째, 자연의 다양한 변화와 질서를 연구자 나름의 해석으로 단순화된 형태와 색채로 표현함으로써 자연의 생명감을 율동적으로 표현하는데 적절한 소재였다고 생각되나, 단순화되고 생략되는 변형과정에서 좀 더 유동적으로 표현되지 못한 아쉬움이 있다. 넷째, 착발염기법 (着拔染技法)은 표현에 있어 다른 방법에서 나타낼 수 없는 독특한 조형세계를 추구하는데 적절한 방법이었다고 생각된다. 이러한 착발염법의 실험과 작품제작을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 초방염이나 기타 다른 방법에 있어, 방염 (防染)됐던 부분에 새로이 염색할 경우 방염(防染)?榮?파라핀의 흰선이 착발염기법에서는 생기지 않는다. 둘째, 다른 염색방법에 있어 한번 염색된 부분에는 같은 계통의 색으로 변화를 줄 수 밖에 없지만, 착발염은 바탕색이 환원제 (還元劑)에 의 해 발색 (拔色)되고 불발성염료(不拔性染料)의 다른 색상으로 염착시킬 수 있는 장점이 있다. 셋째, 착발염은 호료(糊料)를 이용하기 때문에 붓이나 콘(Con)등 그외 여러 가지 도구를 사용하여 가는 선에서부터 다양하고 우연적인 효과까지 표현할 수 있다. 그러나 제작과정에서 발염기법상의 여러가지 문제, 공정의 까다로움으로 인해 많은 시간과 제작의 어려움이 있었다. 또한 가발성(可拔性)과 불발성(不拔性)으로 구분되어지는 색상의 제한으로 좀 더 다양한 색채표현을 하지 못한 것이 아쉽다. 이같은 결론으로 염색공예도 계속적인 연구와 노력을 한다면 더욱 더 독창적인 조형세계를 확대해 나갈 수 있으리라 생각된다.;Nature has become the mother's womb for the aesthetic sense of human being and artistic activities since time immemorial, because there has been existing public order as harmonious principle in the phenomena. That is, nature, as an expressional material of art, does not only symbolize this recklessly but also creat another form of nature recomposed of its own peculiar form. It is the reality that these creative acts, even in the process of dyeing, would be multilaterally represented pursuant to an author's subjectivity. Therefore, in this study through expressing the image of a cave among the figures of nature in conformity with color discharge dyeing its object is set forth. For this purpose, a series of studies have been attempted on groping the metamorphosis of shapes for the production of works through considering about nature and art along with the representation of nature from the view of theoretical background. On the basis of such a study, the results that have been conducted by the analysis for producing works are summarized as follows : Firstly, it was able to have been understood that as human being would not cease a creative groping in order to fulfill his or her new desire at all times, constant changes have been continuing while reshaping always the expressional mode by this creative groping. Secondly, it was also able to apprehend that since human being is an existence that could not be isolated from nature, artist would not reemerge the subject of nature but also transform and express it with his or her formative will in one's own way. Thirdly, although expressing the diversified variation and order of nature in a simplified form and color according to the interpretation of this individual, it is assumed to be an appropriate material to rhythmically represent the sense of life by nature, nevertheless, it leaves something to be desired because of the fact that it would not be able to a bit more floatingly express itself during the transforming process that has been both simplified and omitted. Fourthly, it was deemed that the color dischagre dyeing would be a proper method to seek after an unique formative world which could not be expressed by different way. The effect acquired by the experiment of the color discharge dyeing and work production is as following. Firstly, in case of paraffin dyeing or by the other ways, if you dye again on the part prevented dyeing, white line of dyed paraffin doesn't show in color discharge dyeing. Secondly, in the other ways of dyeing, you can charge the color only in the same tone on the part dyed already. However, color discharge dyeing has a merit, i.e., ground color fades away by reducing agent and dyed into other colors of indischargeable dyestuffs. Thirdly, in color discharge dyeing, for the use of paste you can express from decline line to various and unexpected effect by using brush, con and other implements. However, during the manufacturing process, a great deal of time and difficulties were existed due to the complexity of process as well as a number of problems on discharge dyeing method, Also, because of limiting color tone as to demarcate dischargeability and indischargeability, it is felt as a sense of lacking in a little more diversified color representation. Therefore, it is well expected that furthermore unique molding world would be able to expand its sphere if continuous studies and endeavors be made with dyeing handicraft as the conclusion described above.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE