View : 742 Download: 0

사회체육학과 교육과정 개발을 위한 요구사정에 관한 연구

Title
사회체육학과 교육과정 개발을 위한 요구사정에 관한 연구
Other Titles
Needs Assessment for the development of the curriculum model for the department of Community sports and Recreation
Authors
김진경
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
사회체육학과교육과정개발요구사정curriculum model
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to provide the basic material to develop a model of curriculum in the department of Community Sports and Recreation in university. For this purpose, fristly, this study presented about the need assess for the development of the curriculum for the department of Community Sports and Recreation, Sports for all leader and the present curriculum through reviewing the literature. Secondly, we surveyed that the 372 subjects were selected by simple random sampling among the Sports for all leader of private, commucial and public sports center in Seoul and Kyung-gi. The data used for this study were collected by a self-administration questionnnaire. On the basis of the results analyzed in this study, conclusions were made as follows 1. The aims of the curriculum in the department of Community Sports and Recreation must have clear objective and a sense of duty, and must be imbued with professional knowledge about major fields. Furthermore, leaders who have the ability to adapt the demands of the Sports for all field must be developed. 2. The objectives of the curriculum in the department of Community Sports and Recreation must foster teaching ability of practical, a fitness diagnosis, movement prescription capability, and establishing the development of creativity for the exercise program. 3. The contents of the curriculum in department of Community Sports and Recreation must be selected and organized to acquire the professional knowledges for Sports for all leader. In particular, it must include the theory aspect in recreation, movement prescription, training method, sport psychology, sport medicine and sport counselling etc. and the activity aspect in swimming, sport massage, recreation, tennis, bowling, ski, basketball, gymnastics and aerobic dance etc. 4. The management for the contents of curriculum in the department of Community Sports and Recreation must emphasize the volunteer activity and the activity in actual Sports for all field. Also, it must be operated by the classification of the professional field. It is desirable to have experience of the activity in various fields.;본 연구의 목적은 대학의 사회체육지도자 양성교육을 위한 사회체육학과 교육과정을 모형 개발하는 데 필요한 기초자료를 제시하는 데 있다. 이 목적을 달성하기 위해서 본 연구에서는 사회체육학과 교육과정 개발을 위한 사전조사 단계로 관계전문서적 및 연구논문 등의 문헌고찰을 통해 교육과정 개발과 요구사정 그리고 사회체육지도자에 대해서 알아보고, 현행 사회체육학과 교육과정의 현황을 제시하였으며, 현재 서울 및 경기도 지역 에 위치한 민간, 상업, 공공체육시설에서 지도자로 활동하고 있는 사회체육지도자 342명을 대상으로 사회체육학과 교육과정 구성의 기본 방향, 목표, 내용의 선정 및 조직, 운영등에 관한 의견들을 작성된 설문지를 통해 알아보았다. 조사 대상자들을 통해 얻은 자료를 토대로 하여 다음과 같은 결과를 제시하였다. 1. 사회체육학과 교육과정 기본방향은 사회체육현장에 적응할 능력과 전공에 관한 전문지식을 갖추고 있으며, 뚜렷한 목적의식과 사명감이 있는 지도자를 양성하는데 두어야 할 것이다. 2. 사회체육학과 교육과정 목표는 실기지도능력을 배양하고, 체력진단 및 운동처방능력을 기르고, 운동프로그램을 작성할 수 있는 능력을 개발하는 방향으로 설정해야 할 것이다. 3. 사회체육학과 교육과정 내용은 이론교과목인 사회체육지도법, 구급처치, 레크리에이션, 운동처방, 트레이닝 방법론, 스포츠심리학, 유아체육, 사회체육실습, 스포츠 의학, 스포츠 카운셀링 등과 실기교과목인 수영, 스포츠 마사지, 레크리에이션, 에어로빅, 농구, 체조, 테니스, 볼링, 스키 등이 반드시 포함되어 사회체육지도자가 실제로 사회체육 헌장에서 효율적으로 업무를 수행할 수 있는 기술을 익힐 수 있도록 선정되고, 조직되어야 할 것이다. 4. 사회체육학과 교육과정 내용의 운영은 자원봉사활동을 활성화 시키고, 사회체육현장을 중심으로 운영되어지며, 사회체육지도자 전문분야별로 분류되어 운영되어야 한다. 또한 여러 분야의 실기를 고르게 이수할 수 있도록 하는 것이 바람직하다. 5. 사회체육지도자의 질을 향상시키기 위해서는 교육과정의 개발에 있어서 단기간만을 위한 교육과정이 아닌 평생 동안 이어질 수 있는 재교육의 프로그램도 함께 개발되고 제공되어야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE