View : 363 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金芝娟-
dc.creator金芝娟-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:49Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021225-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198188-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021225-
dc.description.abstractA painter sees not onlycen object by its surface, but also what he or she already cogitated, and him or hers perception, because painting is the creative expression activity through a painter's acrtistic concept Therefore, a painter completes his or her work by reforming and by giving new meanings to each object rather than valuening the object's surface. Painting, thus, can be accomplished by the interaction between mental sensibility and material, which means painters' subjective conception being expressal through the objects shown on the paintings. Considering paintings as away of expression, they can be expressed in many ways as they represent the inside of human mentality. As the way of expression, author has been working by giving symbolic meaning to an object and by having unterests in indirect methods of metamorphic expression. In addition, author has trued to express the metamorphic unage representing her emotion and ideal by forming an image of social circumstances such as loss of humanity, destruction of the buildings and nature, and reforning on the painting. Analyzing and introspecting the works produced is such ways of already described, in expression of untermal meanings and delivering them can be a cornerston for the future activity.;회화란 화가의 미의식을 통한 창조적 표현활동이기 때문에, 화가의 눈은 단지 보여지는 의미를 두지 않고, 이미 인식되어진 것과, 자신의 내면을 토대로 사물을 감지한다. 그리하여 단순히 사물의 외형을 옮기는 것에 가치를 두기 보다는 심상표현을 위해 대상에 새로운 의미를 부여하고, 그것들을 재구성하여 작품을 완성한다. 이렇듯 그림을 그린다는 것은 일종의 정신적 감수성과 물질의 만남에서 이루어진다고 볼 수 있다. 이것은 화가의 주관적 사고가 회화속에 나타난 대상을 통해 표출되고 있음을 나타낸다. 또한 회화가 하나의 표현이라고 볼 때 그것은 인간 내부의 심적인 표현이며 그 표현은 실로 다양한 방법을 통해 나타날 수 있다. 그 표현 방법의 일환으로 본인은 대상에 상징적인 의미를 부여하고 간접적으로 자신의 내면을 표현하는 은유적 표현에 관심을 갖고, 작업을 하였다. 본 논문에서는 은유적 표현에 대한 이론적 고찰을 통해 은유적 표현의 형성과정과 그 의미의 전달에 대해 전개하고자 한다. 또한 본인은 작품에서도 현대 기계문명 속에서 나타난 인간성 상실, 인간소외 현상과 자연의 파괴 등, 사회적 상황을 건물과 자연물의 형상에 반영시켜 이미지를 형성하고, 화면속에 재구성 함으로서 그것을 통해 자신의 감정과 사상을 표현하는 은유적 이미지의 표현을 시도하였다. 이와같은 방법을 통해 얻어진 작품을 내면의 표현과 의미의 전달에 대해 분석하고 반성하여 봄으로서 은유적 표현에 대해 이론적으로 기반을 다지고 앞으로 작업을 하는데 도움을 받고자 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅰ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 본론 = 3 A. 내면표현의 배경 = 3 a. 주관적 시각의 은유적 표현 = 3 b. 이미지를 통한 내면의 표현 = 6 B. 작품에 있어서의 내면 표현 = 9 a. 주제 설정의 배경 = 9 b. 단색조의 화면구성 = 11 c. 도시와 자연의 이미지 표현 = 14 Ⅲ. 작품분석 = 16 Ⅳ. 결론 = 37 참고문헌 = 39 ABSTRACT = 40-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1316546 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject도시-
dc.subject자연-
dc.subject은유적표현-
dc.title都市와 自然을 素材로한 隱喩的 表現 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study For the Metamorphical Expression Representing A City And Nature-
dc.format.pageii, 41p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 동양화과-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE