View : 586 Download: 0

初·中·高等學校 保健敎育에 대한 學父母의 認識 및 要求度 調査

Title
初·中·高等學校 保健敎育에 대한 學父母의 認識 및 要求度 調査
Other Titles
(The) Study of Acknowledgement and Needs of the parents about Elementary, Middle, and High School Students' Health Education
Authors
崔眞榮
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 건강교육과
Keywords
초·중·고등학교보건교육학부모인식요구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
As the purpose of school education is defined as to change the charateristics of human behavior intentionally, the changes of knowledge, attitude and behavior concerning the health, pursued by health education, can be accomplished most efficiently through school education. In the selecting the curriculum of health education, the demand of learners should be considered: the basic desire of humans, the demands of learners during the growth period, and the general health need that is expected by society. Especially, It is important that riot only demands of learners should be reflected significantly in planning the contents of health education, but also the demand for health education by their parents who have been observing their physical and mental developments since the moments of their birth. Therefore, this research has been attempted to measure health perception and needs of 1158 respondents, the parents of elementary, middle, and high school students, residing in Seoul and In-chon. 1. The majority of parents had high interests in health and their children's health education. In addition, more than half of parents showed positive responses in their willingness to participate organizational activities. 2. 41.7% of parents thought that their children were receiving health education regularly. For their recognitions of the course title, 'Physical Education' was most highly recognized by the parents of elementary and middle school students, and 'Military Drill' for the parents of high school students. 3. A high number of parents perceived the problems of school health education. Among the problems, inappropriateness of teachers was considred the most serious problem, and the followings were the shortage of audio-visual education materials, and so on. 4. There was a high number of parents, who thought that health education teachers' knowledge was deficient, and 86.3% of them agreed that additional education for the teachers should be desired. 5. 95.5% of them acknowledged the necessity of health education: 78.8% of them recognized the reinforcement of .health education; and 60.0% of them percepted the necessity of establishing the independent health education courses. 6. For the matter of instruction period, the majority of parents responded that health education should be taught from "kindergarten" and "elementary school". For the appropriate instruction hour per a week, the majority answered 1 hour. Most respondents answered that those, who majored in health education, should be the appropriate teachers. 7. There was a significant difference in parents' standpoint on the present health education condition based on their interest and participation attitude. In addition, there was a significant difference in parents' viewpoint on the percepting the significance of health education based on their health education backgrounds, interests on health education and participation attitude. 8. The most desired areas of health education were Safety Education and Health-Habit. The followings were Environmental Health, Prevention of Diesase, Mental Health, Growth and Nutrition, and Drug-Abuse in a sequent order. 9. Health education needs showed differences according to children's developmental stages. The parents of elementary school students showed a high acknowledgement on Health-Habit, Growth and Nutrition, and Prevention of disease, Safety Education. On the other hand, as the children entered into the advanced schools, the parents' recognition of the health education needs shifted into Sex education, Drug Abuse, and Mental Health. 10. For the health education needs, the parents' perception showed significant differences depending on the following factors: necessity of health education, the reinforcement of health education, and the establishment of independent health relasted courses.;학교교육의 목적이 인간행동 특성을 계획적으로 변화시키는 것이라 정의되는 만큼 보건교육에서 추구하는 건강에 대한 지식, 태도, 행위의 변화는 학교교육에 의해 가장 효율적으로 달성될 수 있다. 학교보건교육을 실시하기 위한 교육내용 선정시에는 학습자의 요구인 인간의 기본적인 욕구와 학습자의 성장 발달 시기에 따른 요구 뿐 아니라 사회에서 건강에 관련하여 기대하는 요구들이 함께 고려되어야 한다. 특히 학습자인 학생 뿐 아니라 자녀들의 신체적, 정신적, 성장·발달을 그들의 출생과 더불어 같이 겪고 관찰하는 학부모들의 보건교육에 대한 인식과 자녀들에게 필요하다고 생각하는 보건교육 요구도는 보건교육 교과과정을 계획하는데 중요하게 반영되어야 한다고 본다. 따라서 본 연구는 서울과 인천지역의 초·중·고등학교 학부모 1158명을 대상으로 학교보건교육에 대한 학부모의 인식과 요구도를 알아보고자 시도되었다. 1 대상자의 보건관련 특성에서 건강과 자녀의 보건교육에 대다수의 학부모가 관심을 가지고 있었으며, 절반이상의 학부모가 조직참여에 대하여 긍정적 태도를 보였다. 2. 자녀가 정규적으로 보건교육을 받고 있다고 생각하는 학부모는 전체의 41.7%였으며, 보건교육이 이루어지는 과목에 대하여 국민학교, 중학교는 '체육'이 고등학교는 '교련' 과목이 가장 높은 인지도를 보였다. 3. 학부모의 학교보건교육의 문제점에 대한 인지도는 높은 것으로 나타났으며, 그 이유로는 보건교육 담당교사의 부적절을 가장 많이 지적하였고, 다음으로 시청각 교육자료의 부족, 교육부족 등의 순이었다. 4. 현재 보건교육을 담당하고 있는 교사의 지식에 대하여 충분하지 않다고 생각하는 학부모가 더 많았으며, 대상자의 대부분(86.3%)이 교사의 보수교육을 원하는 것으로 나타났다. 5. 보건교육의 필요성에 대하여 95.5%, 보건교육 강화에 대해서는 78.8%, 보건과목의 단독 교과목 설정에 대해서는 60.0%의 학부모가 필요성을 인식하고 있는 것으로 나타났다. 6. 보건교육 실시장소로는 가정·학교가 89.2%로 가장 많았고, 실시시기로는 대다수의 학부모가 '유치원부터'와 '국민학교부터'를 원해 조기 보건교육에 대한 인식이 높은 것으로 나타났다. 적당한 주당 교육시간으로는 1시간 정도가 가장 많았고, 적절한 담당교사로는 초·중·고등학교 학부모 모두 보건교육 전공자를 가장 많이 지적하였다. 7. 보건교육 실시현황에 대한 인식은 대상자의 보건교육에 대한 관심과 조직 참여 태도가 유의한 관련성을 가지고 있는 것으로 나타났으며, 보건교육 중요성에 대한 인식은 대상자의 보건교육 경험여부, 보건교육에 대한 관심, 조직참여 태도가 유의한 관련성을 가지고 있는 것으로 나타났다. 8. 학부모가 가장 원하는 자녀의 보건교육 영역은 안전교육 영역과 건강습관 영역이었으며, 그 다음이 환경보건 영리, 질병예방 영역, 정신보건 영역 등의 순이었다. 9. 학부모의 보건교육 요구도는 자녀가 국민학생인 경우 건강습관, 발육발달 및 영양, 안전교육 영역에서 높은 요구도를 보인 반면 상급학교로 갈수록 성육육, 습관성 약물중독, 정신보건 영역에서 높은 요구도를 보였다. 10.보건교육 요구도는 보건교육 필요성, 보건교육의 강화, 보건과목의 단독 교과목 설정에 대한 학부모의 인식과 유의한 관련성을 가지고 있는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE