View : 989 Download: 0

신규간호사의 간호단위별 예비교육과 간호수행정도에 관한 연구

Title
신규간호사의 간호단위별 예비교육과 간호수행정도에 관한 연구
Other Titles
New graduate nurse and the nurse performance
Authors
최선숙
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
신규간호사간호단위별예비교육간호수행간호교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
신규간호사들은 채용된 후 새로운 환경에 빨리 적응할 수 있도록 정규적 또는 비정규적인 방법에 따라 예비교육(Orientation)을 받고 있다. 그러나 1993년 임상간호사회 보고에 의하면 신규간호사의 예비교육 과정중 간호부서에서 실시하는 강의식 교육이 62.5%였으며 일반 간호단위에서 이루어지는 실무교육은 31%뿐이라고 하였다(임상간호사회,1993).따라서 신규간호사들이 간호사가 되기위한 정규 교육인 대학 교육 후, 실제적으로 병원 상황에서 적응하는 준비가 부족한 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 신규간호사 예비교육중 강의식 교육이 아닌 실제적으로 환자를 직접간호하면서 교육하는 간호단위별 예비교육에 대한 현황과 신규간호사의 요구도, 간호단위별 예비교육에 대한 만족도와 간호수행 정도를 파악함으로써 이론과 실무의 괴리를 감소하며 일관성 있고 통일된 신규간호사의 간호단위별 예비교육과정을 정립하는데 필요한 기초자료를 제공하기 위하여 시행되였다. 연구 대상은 서울시내 1개 S종합 병원으로 외래, 수술실, 회복실, 응급실, 투석실을 제외한 간호단위에서, 1995년 2월에 졸업하고 3월현재 채용되어 근무중인 신규간호사 총 256명이였다. 자료 수집 기간은 1995. 4. 7 - 4. 15일 사이에 1차 질문지를 배부하여 회수하였고, 1995. 7. 7 - 7. 15일 사이에 2차로 일부 간호수행에 대한 질문지만 배부하여 회수하였다. 연구도구는 김명숙(1982)과 Hillard(1974)의 문헌고찰을 근거로 본 연구자가 구성한 간호단위별 예비교육 특성문항 및 교육 만족도 측정 도구와 Schwirian(1978)이 개발한 간호수행 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 부호화하여 SPSS PC +를 이용하여 전산통계 처리하였다. 대상자의 일반적 특성은 실수와 백분율로 간호단위별 예비교육의 현황 및 요구도의 차이는 t-test로, 예비교육만족도와 간호수행은 산술평균 및 표준편차, 평균평점을, 기타 제변수와 일반적 특성과의 관계는 t-test와 ANOVA를 사용하고 간호수행의 시기별 변화정도는 Paired-t-test, 차이의 평균은 ANOVA를 사용하였다. 교육만족도와 간호수행의 상관성은 Pearson상관관계를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 병동의 예비교육 특성에 대한 현황 및 요구도는 근무 형태만 제외한 모든 특성, 즉 신규간호사들이 각 간호단위로 배치된 후 환자 할당 받은 시기(t=-7.64, p=.00),할당 환자수(1주:t=3.73, p=.00, 2주:1,=6.70, p=.00, 3주:t=6.12, p=.00),간호단위별 예비교육 기간(t=-8.50, p=.00), 간호단위별 예비교육 담당간호사 수 (t=11.21. p=.00), 그들의 임상경력(t=-13.11 ,p=.00),교육 감당간호사의 교육방법(t=-10.85, p=.00),교육 담당간호사의 태도(t=-2.18, p=.03)등이 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 특수부서의 예비교육 특성에 대한 현황 및 요구도는 환자 할당시기, 할당 환자 수를 제외한 모든 특성, 간호단위별 예비교육 기간(t=-2.52, p=.01),근무형태 (t=2.15, p=.04),간호단위별 예비교육 담당간호사 수 (t=8.16. p=.00),그들의 임상경력(t=-4.54, p=.00),교육 담당간호사의 교육방법(t=-6.63, p=.00),교육 담당간호사의 태도(t=-3.34, p=.00)등이 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 한편, 신규간호사가 원하는 간호단위별 예비교육에 적합한 실무교육자는 동료간호사가 58.6%로 가장 높았고 그 다음으로 교육전담자 21.1%, 책임간호사 17.6%, 수간호사 2.7%순으로 나타났다. 또한 신규간호사들이 원하는 교육 담당간호사의 학력(교육정도)은 상관없다가 41.4%, 대졸이 35.2%, 전문대졸 23.4%로 크게 중점을 두지 않았다. 2. 간호단위별 예비교육만족도는 평균 2.40점으로 보통보다 높으며, 영역별로는 인간관계 만족도가 가장 높았다. 간호단위별 예비교육 만족도는 결혼상태(F=2.29, P<.05)와 교육정도(F=-2.27, p<.05)가 통계적으로 유의하였다. 부서별 교육만족도는 병동보다 특수부서가 높았다(t=-2.71, p <.01). 문항별로는 간호단위 구성원의 도움 정도가 2.67점으로 가장 높았고, 가장낮은 문항은 교육해 주는 동료 간호사의 시간적인 여유 1.89점, 이였다. 3. 신규간호사가 배치 후 3개월 시점의 간호수행 정도는 평균 3.55점으로 보통 보다 잘하는 것으로 나타났으며, 영역별로는 대인관계 및 의사결정이 가장 높았다. 일반적 특성과 간호수행과의 차이는 통계적으로 유의하지 않았다. 부서별 간호수행 정도는 병동보다 특수부서가 높았다(t=-2.92, p <.01).문항별로 간호수행이 가장 높은 것은 배치 후 3개월, 6개월 모든 시기에 대인관계 및 의사소통 영역인 "환자의 개인적인 비밀을 지켜준다"가 4.14점이며, 가장 낮은 것은 교육 및 협조의 영역인 "환자와 가족을 위한 간호계획을 세울때 지역사회 자원이 적절한 것인지 확인후 이용한다"가 2.61점이었다. 신규간호사가 배치된 후 3개월, 6개월 시점의 간호수행 변화의 차이는 계획 및 평가가 1.235점으로 가장 높았다. 4. 신규간호사가 각 간호단위에 배치된 후 1일 - 1주 사이에 할당되는 환자수(F=3.69, p<.05), 간호단위별 예비교육기간(F=4.14, p<.01),교육을 해 주는 동료간호사 수 (F=2.27, p<.06)와 태도(F=4.36, p<.05)등은 간호수행과의 차이가 퉁계적으로 유의하였다. 즉, 신규간호사가 각 간호단위에 배치된 후 1일 - 1주 사이에 병동에서는 4-6명, 특수부서는 1명정도 할당해 주는 것, 긴호단위별 예비교육 기간은 4주-6주 시행한 경우, 간호사 3-4명에게서 교육을 받은 경우, 따뜻하고 친절한 태도로서 가르친 경우가 간호수행이 가장 높게 나타났다. 5. 간호단위별 예비교육 만족도와 간호수행과의 상관성은, 신규간호사가 각 간호 단위로 배치된 후 3개월 시점이 r = .45, 6개월 시점이 r = .15로 6개월 시점보다 3개월 시점의 예비교육만족도가 간호수행과 관련성이 있는 것으로 나타났다. 교육만족도의 영역별 상관성은 인간관계 만족도(r =.44)가 간호수행에 가장 많은 영향력을 주는 것으로 나타났다. 결론적으로, 신규간호사 간호단위별 예비교육은 현황 및 요구도의 차이와 예비교육만족도가 낮은 항목을 감안하여 계획하여야 하며 예비교육만족도 문항 중 인간관계에 대한 만족도가 높을 때 간호수행이 높은 것을 고려하여, 각 간호단위에서는 신규간호사의 어려움과 갈등을 이해해주고 적응할 수 있도록 사랑과 관심으로 대해 줄것을 제언하는 바이다. 또한 신규간호사가 예비교육이 끝난 후에도 역할인식이 될 수 있도록 계속적인 교육과 관심이 필요하다.;The study purpose to present basic materials needed to set up a training session which enables nurses just entering the actual vocation to deal with the gap between reality and theory. The results obtained through this study are summalized as follows. 1. The condition and requirement on the preliminary educational characteristics of wards indicated that significant statistical differences were dependent on the following characteristics except solely work patterns. · Time of assign a patient to the graduate nurses whose stationing for each nursing unit was finished · Numbers of the assigned patients · Period of preliminary education for each nursing unit · Number of nurses in change of the preliminary education for each nursing unit · Clinical career · Teaching method of nurses in charge of education · Attitude, etc. The condition and requirement on the preliminary educational characteristics of the special departments showed that significant statistical differences were dependent on the following characteristics. · Assignment time of patient, every characteristics except the number of the assigned patient, period of preliminary education for each nursing unit · Duty pattern · Number of nurses in change of the preliminary education for each nursing unit · Clinical career · Teaching method of nurses in change of education · Attitude, etc. Investigations of the suitable business education for the nursing unit indicate that new graduate nurses prefer a fellow nurse (58.6%) as their educator to full-time educator (21.1%), senior nurse (17.6%) and head nurse. Furthermore, next result shows that new graduate nurses lay little emphasis on the educator's academic career. · No connection (41.4%) · University graduate (35.2%) · College graduate (23.4%) 2. The satisfaction of the nursing unit about preliminary education reaches average 2.40 which level represents higher than that of the normal, and the satisfaction for the human relationship shows the highest of all the items. The satisfaction of the nursing unit about preliminary education indicated that significant statistical differences were dependent on the marital status (F=2.29, P<0.05) and the educational degree (F=-2.27, P<0.05). In case of the department's satisfaction, special departments show higher degree than that of general wards (t=-2.71, P<0.01). From items, assistance from the unit members gets the highest point (2.67 point), whilst the lowest was focused on the sufficient time for a fellow nurse in charge of education (1.89 point). 3. Three months later, the nursing performance of new graduate nurse reaches average 3.55point which result shows that the performance of new nurse exceed the normal one. Human relationship and determination of intention mark the highest point from the items. No statistical difference is observed between general characteristic and nursing performance. In view of nursing performance among the departments, special department marks higher point than general wards(t=-2.92, P<0.01). Nursing performance marks the highest level up to 4.14 point on both period 3 and 6 month since new nurses were assigned into wards. Personal relationship and mutual understanding domain marks the level of 4.14 point. ; Keeping the patients' private secret. The domain of education and cooperation shows the lowest 2.61 point ; In planing stage which determines the nurse plan for the patient and family, consider the adapatibility of the local society's resources. As to the nursing performance change of newly stationed nurses at 3 month and 6 month, plan and assessment item marks the highest level of 1.235 point. 4. No statistical difference was observed such as following cases. · Numbers of the assigned patients during the first week to the new graduate nurses whose stationing for each nursing unit was finished. · Period of preliminary education for the each nursing unit · Numbers and attitude of fellow nurses in change of education, etc. In such circumstance as assigning 4-6 patients per wards and one patient per special department, and 6 weeks have passed since the preliminary education was practiced, nursing performance produces good results. 5. Relations between the satisfaction of the preliminary education and nursing performance for each nursing unit represent that 3 month's education has more effectiveness than 6 month's. As to relationship between the items on the educational satisfaction, satisfactory for the human relationship has more influence on the nursing performance. Finally, the preliminary education for the new graduate nursing unit should be planned with considering the satisfaction of the preliminary education which marks the lower point items, and the difference between the current situation and the rate of desire. Nursing performance can be increased as higher satisfaction of human relationship was achieved. Therefore, each nursing unit should deal the new graduate nurse with love and warmth in order that they can adapt themselves into new surroundings. It is also necessary continuing education and interest to be recognized their duty after preliminary education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE