View : 1326 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이지선-
dc.creator이지선-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:34Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021145-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198039-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021145-
dc.description.abstract본 연구는 한국 사회체육센터에서 실시하는 조기 program의 하나인 유아 체능단 150명 (남 : 83명, 여아 : 67명)을 대상으로 약 10개월간 신체적 운동을 실시하여 유아기 체육 교육의 중요성과 필요성을 강조하고 지도 방법과 지도내용을 통하여 6세 아동의 발육발달을 남녀별로 비교하여 체격과 체력의 변화를 파악하고 유아들의 신체활동에 실질적인 도움을 줄 기본 자료를 제시하고자 신장, 체중, 흉위, 복위, 앉아서 허리 굽히기, 한발 중심잡기, 제자리 넓이 뛰기, 제자리 높이 뛰기, 일어나 앉기, V자 앉기, 25M 달리기, 왕복 달리기 등을 측정하여 체격과 체력의 발달을 알아보고 각 종목간의 관계를 성별, 운동전후, 종목별로 분석 비교한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 체격에 있어서는 남아가 여아보다 크게 나타났는데 특히 흉위에서 유의한 차이가 있었다. ( P<0.05) 2. 운동능력에 있어 남아는 순발력, 민첩성등 동적인 운동에서, 여아는 유연성, 지구력등 정적인 운동에서 높게 나타났다. 3. 약 10개월간의 신체 적성운동에서도 유아들의 체격발달은 영향을 받았고 남아가 여아보다 유의한 정도의 향상이 있었다. (P < 0.001) 4. 체력검사 후 운동능력의 변화에 있어 남아, 여아 모두 전 종목에서 유의한 정도의 향상이 있었다. (P < 0.001) 5. 성별과 시행에 따른 상호작용은 전 종목에 걸쳐 유의한 차이가 없었다. 6. 남아의 경우 일어나 앉기, 25M 달리기, 왕복달리기, 제자리 넓이 뛰기, 제자리 높이 뛰기는 여아보다 우세하게 나타났고 각 시행간의 연습효과에서도 유의한 차이를 보이고 있다. (P < 0.001) 7. 여아의 경우 앉아서 허리 굽히기, V자 앉기, 한발로 중심 잡기는 남아 보다 우세하며 각 시행간의 연습의 효과에 따라 유의한 차이를 보이고 있다. (P <.0.01);The study is based upon the result of physical-aptitude-exercise which was held for 150 members of the pre-school gymnastic team(male children, female children:67)the exercise was taken place by sport for all Korean Association for about 10 months. The importance and the necessity of physical educationfor p re-schoolchildren are emphasized through the experimental research, and significance of the development of athletic ability was studied by instructional methid and contant. Furthermore, the ultimate goal of the research is to provide pre-school children with fundamental source which will practically the progress of physique and athletic ability. In collecting data, both bodily facts and physical-aptitude-exercise records were recorded. Bodily facts include height, weight, circumensference of the chest, and that of the abdomen, and physical-aptitude-exercise include sit and reach test, foot and toe balance, suffle run, sit up, standing long jump, standing high jump, 25M run and V - form sit. From the data that were recorded for each trial, progress of the physical and the athletic ability .were examined, and through the analysis and companison by sex, item, and before and after the exercises, the following conclusions on the relationship between every item are produced: 1. Male children are physically bigger than female children, and particularly noticeable difference is shown in circumference of the chest.( p < 0.05) 2. For athletic ability, male children are superior in dynamic exercises which demand alertness and nimbieness, where as female children are outstanding in static ones which require flexibility and tenacity 3. Around ten - month of physical-aptitude-exercise can attect bodily development, and noticeable progress is observed for male children. 4. Both male children and female children show note worty approvement in athletic ability for every items after physical- aptitude-exercise is practiced. 5. No noticeable correlation between sex and practice of physical-aptitude-exercise for every items. 6. Male children are superior to female children in the items including sit up, 25M run, shuffle run, standing long jump, and sargent jump, and remakable effect of practice is observed between each trial. (p < 0.001) 7. in contrast, female children prevail over male children in the items including sit and reach test, V - form sit, and foot and toe balance, and female children make noticeable difference in the effect of practice between each trial. (p < 0.001)-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구의 필요성 및 목적 = 1 2. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 1. 유아의 특성 = 5 2. 아동의 신체발육 = 9 3. 아동의 운동발달의 특징 = 10 4. 아동의 신체활동과 성장 = 16 Ⅲ. 연구내용 및 방법 = 18 1. 연구 대상 = 18 2. 연구 방법 = 18 3. 신체적성 프로그램 지도 계획서 = 23 4. 자료분석 = 24 Ⅳ. 결과 및 고찰 = 25 Ⅴ. 결론 및 제언 = 41 참고문헌 = 44 부록 = 47 Abstract = 94-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2326011 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 사회복지대학원-
dc.subject6세 아동-
dc.subject발육-
dc.subject발달-
dc.subject남녀 비교-
dc.title6세 아동의 발육, 발달에 대한 남녀 비교 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedSTUDY ON THE SIGNIFICANCE OF PHYSICAL ACTIVITY AND THE DEVELOPMENT OF PHYSICAL FUNCTION OF PRE·SHOOL CHILD-
dc.format.page96p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major사회복지대학원 사회체육학과-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회체육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE