View : 811 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor문인숙-
dc.contributor.author김보애-
dc.creator김보애-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000019247-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197932-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019247-
dc.description.abstract비행청소년과 비행성향이 없다고 생각하는 일반 청소년의 구별은 모호하다. 그것은 청소년기에 머물고 있는 청소년들은 누구나 비행성향을 내재화하고 있다고 볼 수 있기 때문이다. 다만 그것이 외면으로 어떻게 표출되었느냐에 따라서 우리는 비행청소년의 여부를 가름할 뿐이다. 청소년기는 혼돈의 시기인 동시에 자신의 정체성을 찾으려 노력하는 제2의 탄생을 위한 산고를 겪는 시기이다. 자신의 정체성을 찾는 시기동안 청소년들은 다양한 혼돈의 요인들을 접하게 되며 이러한 요인들이 어떤 변수로 작용하느냐에 따라 혼돈의 시기는 연장되기도 한다. 이 때의 한 청소년의 사회문제시 되는 행동은 그로 하여금 비행청소년의 범주에 들게 한다. 청소년의 비행 중 약물남용은 개인 자체의 신체적, 정신적, 사회적 성장에 장애를 가져올뿐 아니라 각종 사고 및 비행등의 사회문제가 된다. 본 연구는 약물남용 청소년 중 환각제흡입, 즉 본드흡입을 하는 청소년들에게 본드흡입 단절과 본드흡입으로 인한 성격장애를 극복하고 심리, 사회적 재활을 위하여 Sand-Play Therapy를 활용, 재활을 도모한 사례연구이다. Sand-Play Therapy는 1929년 London에서 Lowenfeld에 의해 창시된 세계기법으로써 심리 치료기법이다. Sand-Play Therapy는 치료자와 클라이언트간의 긴밀한 rapport형성을 기반으로 하는 지지기법이다. 다시 말해서 치료자는 클라이언트에게 비지시적인 태도로 수용과 존중을 하고, 클라이언트는 치료자에게 전이함으로써 자기 치유의 힘을 최대화하는 것이다. 이 때 클라이언트는 Sand Box라는 <통로>를 동하여 자신을 통합해간다. Sand-Play Therapy에서는 재료로써 모래상자와 다양한 완구를 필요로 한다. 이러한 도구를 가지고 클라이언트는 자발적인 동기로 모래상자 안에 자신의 내면 세계를 표현해 나간다. 특히 환각제흡입 청소년들은 Sand Box 안에 自己를 표출함으로써 自己 내면 무의식의 fantasy를 체험하게 된다. 이것은 환각제 흡입 청소년이 Sand Box를 접하기 위한 강한 동기가 된다. 치료자가 청소년의 내적인 흐름을 공감하는 프로그램이 희소한 현 시점에서 자신을 표출함에 있어 언어화가 어려운 사춘기 청소년들에게 모래는 Sand-Play에 필요한 정도의 퇴행을 하게 하고, 모래상자 안에서 안정과 통합을 이루는 Sand-Play Therapy는 환각제 흡입 청소년들을 개별 접근해 나가는데 적절하고 유용한 기제가 되었다. 우리나라에서는 아직까지 약물남용 청소년에게 대한 임상 사회사업적 접근이 초기 단계에 있어 많은 제한점을 가지고 있지만 약 6년간 서울시 동대문구 장안2동에 소재하고 있는 서울시립동부아동상담소에서 약물남용 청소년들에게 시도한 임상사회사업적 접근은 대체적으로 양호한 결과를 가져왔다. 특히 본드 흡입을 한 청소년들을 가정에서 분리하여 기숙사 생활을 시키며 집단으로 접근한 집단상담, 집단 사회교육은 좋은 결과를 가져왔다. 그것은 청소년들이 또래집단 안에서 구심점을 찾고 안정감을 가진다는 특성을 최대한 활용하여 사회사업적 접근을 했기 때문이다. 그러나 이러한 집단사회사 업적 접근은 청소년의 내면을 파악하는데 어려움을 겪었다. 그래서 이러한 부분을 보완하여 보다 심층적이고 전반적인 심리치료의 기법을 활용한 사례연구를 한 것이 이 연구의 핵심이다. 본 연구에서는 두개의 사례를 다루었다. 사례 Ⅰ는 본드를 약 5년간 흡입한 사례로써 서울시립동부아동상담소에 입소하여 또래집단과 공동생활, 사회교육, 집단상담을 통하여 본드흡입은 단절됐으나 성격장애와 진로선정을 하기까지의 불안과 혼돈을 정리하는데 Sand-Play Therapy를 적용한 사례이다. 사례Ⅱ는 약 3년간 본드 흡입을 한 사례이다. 사례Ⅱ도 서울시립동부아동상담소에 입소하여 입소프로그램에 참여하고 본드흡입을 단절했다. 그러나 가정에서 아버지와의 불화와 그 개인의 정체감 혼란으로 인한 방황을 Sand-Play Therapy로 자신을 통합, 통찰 함으로써 아버지와의 화해와 가정의 화목을 이루었고 자신의 가치정립을 도모한 사례이다. 이렇게 본 연구에서는 또래집단의 역동성을 활용하여 본드흡입 단절은 했으나 그 개인의 내적인 의식과 무의식의 통합이 이루어지지 않아 불안정한 인성을 형성하는 청소년들에게 Sand-Play Therapy를 활용하여 그 개인의 내적인 통합을 이루게 하는 즉 본드흡입의 재발도 막고 자신의 가치정립을 할 수 있도록 도모한 사례연구이다.;Distinction between Juvenile delinquents and the ordinary adolescents regarded to be of no delinquent disposition is unclear. It is assumed that every one in adolescence has an innate tendency of delinquency, and that how that innate turn of mind has outwardly expressed can serve as the only criterion by which we determind on one's being a Juvenile delinquent. Adolescence is the period of psychological labor and anarchy through which adolescents are going searching for their own self-identity aiming for their re-birth. In this period, adolescents are faced with quite a few varied variables, some factors of which are likely to help extend the duration of this anarchy. A socially unacceptable behavior committed by an adolescent in this period, then, is readily categorized into Juvenile delinquency and the adolescent himself, into Juvenile delinquents. Adolescent drug abusers, among Juvenile delinquents, are of serious social problem. This is because drug abuse harms not only the individual drug abuser's physical, mental, and social growth but also causes social problems including all kinds of incidents and delinquencies. This study aims at investigating the use of Sand-Play Therapy for rehabilitation of adolescent Bond-abusers. The rehabilitation is oriented toward both social and psychological, through the drug abusers' dropping of Bond-use habits and their overcoming of drug-caused psychological defects. It is generally assumed that the clinical social work approaches used in our country for adolescent drug abusers have only partially been proved due mainly to the fact that they have only recently introduced into the field and are thus still in their early stages of development. The clinical social work approaches adopted for adolescent drug abusers in the Seoul Dong Bu Child Guidance and Counseling Center located in Changan 2-dong. Dongdaemun-ku, Seoul are assessed to have produced quite positive results. Of the approaches used there, Croup Counseling and Group Social Education have brought good results, whose basic framework includes placement of the Bond abusing adolescents away from their homes and into their new life in the dormitories. This framework is based upon the primary characteristic of adolescence that the youth in this age have a strong tendency to find their place and securith in their own peer group. Group-oriented social work approaches of this kind, however, were found to have some limitations in specifying/describing the innate psychological energy possed by the adolescents. Efforts were made to complement these problem areas, hence to devise an in-depth, overall psycho-therapentic method, which this study adopted as the approach for its case work done. Two cased were discussed in thes study. Case I deals with a subject with five-year-old habit of Bond-inhaling. The subject, upon being committed to the Seoul Dong Bu Child Guidance and Counseling Center, was placed in joint life with peers, plus educational programs and group counseling. He managed to succeed in dropping his habit, though he still stayed on in the unstable and confused psychological stage in terms of deciding upon his own life career. He finally ended up establishing his own self-identity and view of value through Sand-Play Therapy. Case Ⅱ deals with the 3-year-old use of Bond. The subject in this case also managed to break his habit through the in-clinic residential program provided by the Seoul Dong Bu Child Guidance and Counseling, Center. His psychological wandering continued, however, caused by the conflict with his father and by the loss of his own self-identity. Sand-Play Therapy was tried to help him introspect himself, thereby integrate and recover his own values and also re-establish peace with his father and family. In these two cases, the clients were those who had given up their habits of Bond use through the dynamics of peer groups, but still remained in the unstable stage of mind due to their failure to integrate both consciousness and unconsciousness. The clinical approaches adopted in this study made use of Sand-Play Therapy, which found its core role as the helper for those psychologically unstable clients to integrate themselves, i.e, to refraim from their resumption of Bond-use habits and, to establish their own values. Following are the results yielded by this study: Sand-Play Therapy is the support method which is based upon the rapport established between the counselor and the client. In this method, the counselor transfers undirected total reception and respect to the client, which the latter re-transfers to the fomer. Through this process, the client can maximize his own strength of self-treatment: He comes to integrate himself through the tunnel of Sand Box. Adolescent hallucinogen users, among others, can experience unconscious fantasy in their deep-rooted innate state of mind by outwardly expressing themselves in the Sand Box. This experience constitutes their strong motives to keep in Sand-Play. These results suggest that Sand-Play Therapy can serve as an effective and useful devise to case work adolescent drug abusers at the present time when there is a lack of programs in which the counselors can share the adolescents' innate flow of image. For those adolescents in the age of puberty who have difficulty expressing themselves with language, sand is a good device to bring forth a desired regress, and Sand Box deserves a high praise for its role to effectively restrain the clients within its boundary and to help recover their own self-identity and view of value. To conclude, it is assumed that Sand-play Therapy can serve as an individualized internal program with the aim to help adolescent drug abusers establish their own self-identity and view of value leading to their social and psychological rehabilitation. This assumption, then, extends the basis upon which we can expect that Sand-Play Therapy can be used as a practical clinical social work program with effective engagement with adolescent drug abusers.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구목적 및 연구문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 환각제흡입 청소년 = 5 1. 환각제흡입의 정의 및 그 작용과 사용방법 = 5 2. 청소년이 환각제흡입을 하게 되는 요인 = 8 B. Sand-Play Therapy (箱庭療法 : 모래상자놀이치료) = 12 1. 역사적 배경 = 12 2. Sand-Play Therapy의 본질 = 14 3. Sand-Play Therapy의 기법 = 17 4. 환각제 흡입 청소년과 Sand-Play Therapy의 관계 = 23 Ⅲ. 사례연구 = 25 A. 전반적 사례연구의 개요 = 25 B. 사례연구 Ⅰ = 28 C. 사례연구 Ⅱ = 41 Ⅳ. 결론 = 54 참고문헌 = 62 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3800822 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject환각제흡입-
dc.subject청소년-
dc.subject재활-
dc.subjectSand-Play Therapy-
dc.title환각제흡입 청소년 재활을 위한 Sand-Play Therapy 활용 사례연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Use of Sand-Play Therapy for Habilitation of Adolescent Drug Abusrers-
dc.format.page75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회사업학과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE