View : 498 Download: 0

기술ㆍ가정과 교사와 중학생의 가족가치관 및 가정교과관 비교

Title
기술ㆍ가정과 교사와 중학생의 가족가치관 및 가정교과관 비교
Other Titles
A Study on Comparison of the Family Concept and Home Economics Education Values between Middle school teachers and students: Focused on the Middle school in Busan
Authors
고은영
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교과 내에서 ‘가족생활’ 영역을 의미 있게 다루는 기술ㆍ가정과 교사의 가족가치관 및 가정교과관과 더불어 해당 교과를 학습한 중학생의 가족가치관 및 가정교과관을 살펴보고, 두 집단의 차이를 체계적으로 비교 분석함을 목적을 두고 있다. 나아가 교사와 학생 간의 인식 차이를 주지하여, 가정과 영역 중 가치지향적인 분야에 해당하는 ‘가족생활’ 영역의 내용을 이해하여 보다 실천적인 단원학습이 가능하도록 수업 내용을 구성하는데 기여하고자 하는 것이다. 본 연구의 연구문제는 첫째, 교사와 학생의 혈연중심 초혼 핵가족에 대한 이데올로기는 어떠한 차이가 있는가, 둘째, 교사와 학생의 전통적 가족주의에 대한 이념은 어떠한 차이가 있는가, 셋째, 이혼이 자녀에게 미치는 영향에 대한 교사와 학생의 인식은 어떠한가, 넷째, 가정과 교사와 학생의 가정교과에 대한 인식은 어떠한 차이를 보이는가, 다섯째, 교사와 학생 각각의 집단 내에서 가족가치관과 가정교과관은 어떠한 관계가 있는가 하는 것이다. 연구를 위해 부산 시내의 모든 중학교에서 가정교과를 담당하는 기술ㆍ가정과 교사 및 부산 시내 중학교에 재학 중인 여자 중학생을 대상으로 하여, 교사와 학생 각각 200명에게 자기기입식 설문조사를 실시한 후 교사 165명과 학생 192명 등 최종 357부를 연구 분석에 이용하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0K for Windows 프로그램을 이용하여 연구문제별로 각각 빈도와 평균, t-test, 상관관계 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 혈연중심 초혼 핵가족에 대한 인식에 있어 학생의 가치관은 교사의 가치관보다 보수적인 것으로 나타났다. 둘째, 전통적 가족주의에 대한 이념의 차이에 있어서 교사와 학생 모두 남성 중심의 가부장제에 대해 수용적이지 않다는 응답을 보였다. 남아선호사상과 관련된 질문은 교사와 학생 모두 대체로 동의하지 않았으며, 과거 남성중심의 사회에서 당연시되거나 암묵적으로 허용되었던 관점에 대해 변화된 가치관을 갖고 있었다. 또한 가족 우선성 의식 및 가통의 계승과 발전의식에 있어서는 교사와 학생 모두 남성 중심의 가부장적 가족주의는 수용하지 않았으나, 학생이 교사보다 ‘부모’와 관련된 문항에 있어서는 보수적이며 형식을 중시하는 방향으로 응답하고 있었다. 셋째, 이혼이 자녀에게 미치는 부정적 영향에 있어서 학생이 교사보다 이혼이 보수적 인식을 하고 있었다. 이혼한 가정의 자녀에 대한 부정적 고정관념에 대해서는 교사와 학생 간에 차이가 없었으나, 학생의 경우 교사에 비해 이혼에 대한 보수적인 가치관을 갖고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 가정교과에 대한 교사와 학생 간의 인식을 6개의 하위 요인인 ‘전통적 여성교육 및 수공훈련, 환경을 증진시키기 위한 과학 적용, 가족관리, 가족발달, 특수집단을 위한 중재’로 구분하여 살펴본 결과, 가정교과가 전통적 여성교육과는 관계가 적다는 관점에서는 교사와 학생이 유사했으나, 이를 제외한 대부분의 문항에서 교사와 학생 간에 가정 교과에 대한 관점의 유의미한 차이가 나타났다. 교사 집단은 가정교과가 환경의 개선을 강조하며 개선 방법을 모색함과 더불어 실질적인 환경 증진에 긍정적인 영향을 준다고 평가하고 있었으나, 학생 집단의 경우 이러한 생각에 동의하지 않았다. 또한, 교사와 학생 모두 가정교과를 수공훈련을 위한 과목으로 인식하는 것으로 나타났다. 다섯째, 교사와 학생 각각에 대해 가족가치관과 가정교과관과의 상관관계를 분석해 본 결과, 각 요인별 정적 및 부적 상관관계와 상관 정도에 있어서 교사와 학생 간의 유의미한 차이가 나타났다. 먼저 교사의 경우, 혈연중심 초혼핵가족이데올로기와 전통적 여성교육, 특수집단의 중재라는 가정교과관과는 정적 상관관계가 있으며, 가족발달 교과관과는 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 전통적 가족주의 중 부계 혈연적 배타적 가족주의에 대해서는 전통적 여성교육의 경우 정적 상관관계를 보였으며, 그 외의 가정교과관에 대해서는 부적 상관관계를 나타냈다. 가족우선성의식에서도 전통적 여성교육과 정적 상관관계를 보였으며, 환경증진을 위한 과학적용 및 가족발달, 가족관리, 특수집단의 중재, 수공훈련적 가정교과관과는 부적 상관관계를 보였다. 가통의 계승 및 발전의식의 경우도 유사한 결과를 보였으나, 가족발달이라는 가정교과관과는 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 한편, 이혼이 자녀에게 미치는 영향과의 상관관계를 보면, 전통적 여성교육은 정적 상관관계를 보인 반면, 가족발달 및 수공훈련과는 부적 상관관계를 보였다. 학생의 경우, 가족가치관 중 혈연중심 초혼 핵가족 이데올로기와 전통적 여성교육이라는 가정교과관의 정적 상관 정도는 교사보다 높았으나, 환경증진을 위한 과학 적용이라는 가정교과관과는 부적 상관관례를 보이는 것으로 나타났다. 한편, 수공훈련이라는 가정교과관에 대해서는 정적 상관관계를 나타내었다. 다음으로 전통적 가족주의 중 부계 혈연적 배타적 가족주의의 경우 가족발달이라는 가정교과관에 대해서만 정적 상관관계를 나타냈으며, 가족우선성 의식에 대해서는 가족발달 및 가족관리, 그리고 특수집단의 중재라는 가정교과관에 대해 정적 상관관계를 나타냈다. 또한 가통의 계승과 발전의식에 있어 가족우선성 의식과 관련있는 가정교과관 외에 환경증진을 위한 과학 적용이라는 교과관과 정적 상관을 나타내었다. 마지막으로, 이혼이 자녀에게 미치는 영향과 가정교과관의 상관관계를 살펴볼 때, 전통적 여성교육이라는 가정교과관 및 환경증진을 위한 과학 적용, 그리고 가족발달에서 부적 상관관계를 나타냈다. 따라서 중학교 기술 가정과 교사는 자칫 이기적 가족우선주의로 빠지기 쉬운 학생의 가족가치관을 사회 발전적인 방향으로 올바르게 선도할 수 있어야 하겠으며, 더불어 청소년기와 성인기의 중간 단계에 놓여 있는 중학생의 자립심과 자아정체감을 긍정적으로 형성하는데 있어 조언자와 격려자의 역할을 할 수 있어야겠다. 또한 가정교과의 수공 훈련적 성격인 기술적 측면 뿐만 아니라 실생활에 도움을 줄 수 있는 실천 비판적 측면을 고취시켜 개인 생활의 질 향상 및 가정과 사회 복지 증진에 기여할 수 있는 방향의 교수-학습 지도에 힘써야 할 것으로 생각된다.;The purpose of the study was to compare the family concept and Home Economics Education Values between middle school teachers and students. Taking a step forward, the study sought to practical learning and coaching in Home Economics, especially the field of family life by recognizing the established differences of teacher's and student's family-related values and the viewpoint of Home Economics Education. The subjects were 200 middle school teachers charging Technology & Home Economics and teaching Home Economics, and 200 girl's middle school students in Busan. The study finally investigated 357 copies, teachers' 165 copies and students' 192 copies included. SPSS 12.0 for Windows program was used to analyze questionnaire. The study made use of frequency analysis, technical statistics, t-test, correlation analysis. The findings were as follows: Firstly, on the recognition of a nuclear family based on blood relation and first marriage, students were conservative than teachers. Secondly, both of students and teachers agreed to an opposite idea of man-oriented blood relationship patriarchy, in the traditional familism. And also, on the a notion of preferring a son to a daughter, both of students and teachers had changed uninhibited values more than they used to. And teachers and students were disagreed on the attitude of preference family and the intention of inheritance on a family lineage. But students responded conservatively some questions concerned 'parents'. Thirdly, on the negative effects and understanding of divorce to children, students was more conservative than teachers. Even though there were little differences between teachers and students on negative effects, students had some values of the old school. Fourthly, The study classified the Viewpoint of Home Economics Education to six subordinate concepts in advance; the traditional women education, the manual training, the application of the science to develop environment, the family management, the family development, the arbitration for specific group. In the traditional women education values, both teachers and students agreed that there was little concerned in Home Economics Education. But except for this, there were some differences between teachers' and students' values and attitude of Home Economics Education. Teachers group thought that Home Economic Education services promotion of environment. But compared with teachers' opinion, students group disagreed with teachers' viewpoint that Home Economics Education contributes to improve environment around person and family. Fifthly, there were some differences between teachers and students, on family concept and home science education values. Of teacher group, a positive correlation was found between the correlation between ideology of one's first marriage nuclear family and the traditional women education. Even though the positive correlation also between the ideology and the arbitration for specific group, there were negative correlation with the family development. And also, a positive correlation was found between the traditional familism and the traditional women education. It was analogous to the man-oriented blood relationship patriarchy and except that, a negative correlation was found between the other Home Science Education Values and traditional women education. Likewise, a positive correlation was showed between the family preference and the traditional women education. some negative correlation were existed between the other values; the application of the science to develop environment, the family management, the family development, the arbitration for specific group, and the manual training. In case of the intention of inheritance on a family lineage, there were no interrelation with the family development. The positive correlation was found between the effects of divorce to the children and traditional women education, though the negative correlation the other; the family development and the manual training. Of students group, a higher positive correlation was showed than teacher group, between ideology of one's first marriage nuclear family and the traditional women education. But a negative correlation was found between the ideology and the application of the science to develop environment. Meanwhile, a positive correlation was showed between the ideology and the manual training, a positive correlation between the man-oriented blood relationship patriarchy in the traditional familism and the family development. And a positive correlation was showed between the family preference and the family management, the family development, the arbitration for specific group. Next, a positive correlation the intention of inheritance on a family lineage and the arbitration for specific group. Lastly, a negative correlation was existed between the effects of divorce to the children and values follow: the traditional women education, the application of the science to develop environment, and the family development. Therefore, the teacher in the middle school will have to lead students to have wholesome family values and to promote healthy social evolution. Likewise, the teacher will be able to be an adviser and an encourager to the students who are neither adolescence nor adult. That is the way to develop the positive self identity and the self-help of students. And the teacher will also have to make an effort to develop teaching skill, to encourage of both practical and critical sides in Home Science Education to improve the quality of human lifestyle and to increase social welfare, not only the technical side as manual training.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE