View : 739 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조연순-
dc.contributor.author閔泓子-
dc.creator閔泓子-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:04Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000018813-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197723-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018813-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to suggest an appropriate teaching method in mathematics for elementary-school first-grade-year students by developing an activity-centerd mathematical education program for elementary school first-grade-year students based on the Piaget's theory. The course of program development was associated with selection of activity objectives and contents of the program based on literary research about the Piaget's theory. And a four-stage teaching strategy to help children's activities was developed and applied upon the ground of a survey into the terms desired which was carried into 54 children of a class of first grade year of S elementary school, Seoul 20 teachers presently taking charge of the first grade year course and 20 parents of first grade year students. In implementing the pgogram, children' activities were amended and complemented through a week of prelimenary program, and therefrom reselected 10 kinds of activities were amended again in their contents and methods during four weeks of main program. Evaluation of the program was done divided into learning and attitude aspects. Evaluation of learning aspect was implemented before and after the program process with a method of paper examination onto what is related to the objectives and contents of activity, and of which the result was compared. Also, evaluation of attitude aspect was fulfilled by drawing a check-list for observation of children upon a estabilished evaluation items and creteria classified by teaching stages, and three observers recorded the childrens' attitudes during activity. Looking into the results from the program practizing, children's acquisition of concepts about activity showed more right answer(er)s, in every questionary item, in post-test rather than in pre-test. And, as the results in the aspect of attitude are gathered in general, positive interest and participation in mathematics and cooperative interaction between children showed higher effectiveness, while finding examples to apply appeared to be hard for most children to succeed. It is interpreted as having been difficult for children to make use of learned concept beyond their cognitive structure since similiar various activities have not beeen suggested to children enough. To sum up, activity-centerd mathematical education based on the Piaget's theory can highter children's positive interest and participation in mathematics, and can make children organize mathematical concepts of their own accord through mathematical e activities. Also, children, through this, can bring up cooperative spirit and self-confidence. Further in activities of mathematical education other than number concept. therefore, programs which applied the Piaget's theory should be developed around teachers.;본 연구의 목적은 Piaget이론에 기초한 국민학교 1학년 아동의 활동 중심 수학 교육 프로그램을 개발하여 국민학교 1학년에게 알맞은 수학 교수 방법을 제시하는데 있다. 프로그램 개발 과정은 Piaget이론에 관한 문헌 연구를 기초로 프로그램의 활동목표와 내용을 선정하였으며, 연구 대상인 서울 S국민학교 1학년 1개반 54명 아동과 현재 1학년을 맡고 있는 교사 20명, 그리고 1학년 학부모 20명을 대상으로 한 요구 조사를 토대로 아동의 활동을 돕기 위한 4단계 교수 전략을 개발하였다. 프로그램 실시는 1주간의 예비 프로그램의 실시를 거쳐서 활동을 수정 보완하였고, 이로부터 재선정된 10개의 활동은 4주간의 본 프로그램을 실시하면서 다시 내용과 방법을 수정해 갔다. 프로그램 평가는 아동의 학습면과 태도면으로 나누어서 실시하였는데, 학습면의 평가는 활동의 목표 및 내용과 관련된 것을 지필 검사의 방법으로 프로그램의 사전과 사후에 각각 실시하여 그 결과를 비교하였으며, 태도면의 평가는 수업 단계별로 평가 항목과 평가 기준을 설정하여 아동 관찰 체크리스트를 작성하였고, 세명의 관찰자가 활동 중 아동의 태도를 관찰 기록하였다. 또한 프로그램 실시시 이후에 교사와 관찰자의 의견을 중심으로 프로그램의 내용과 방법 그리고 프로그램 이후 아동의 태도에 대해서도 평가하였다. 이상의 프로그램을 통해 나타난 결과를 살펴보면 학습면에서 아동들의 활동에 대한 개념 습득은 사전 검사에 비해 사후 검사의 모든 문항에서 정답자의 수가 더 많았으며, 태도면에서의 결과를 전체적으로 살펴볼 때, 수학에 대한 적극적인 참여 그리고 협동적 상호작용은 효과가 높은 반면에 예를 찾아 적용하는 것은 어려워하는 것으로 나타났다. 이는 아동들에게 유사한 여러가지 활동들을 충분하게 제시하지 않았기 때문이며, 그래서 아동들은 자신이 인지구조를 뛰어 넘어 습득된 개념을 활용하기가 힘들었던 것으로 해석된다. 이상의 연구 결과를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. Piaget이론에 근거한 활동 중심 수학 교육은 아동들로 하여금 적극적인 수학에의 참여를 일으킬 수 있으며, 수학적 활동을 통하여 아동 스스로 수학의 개념을 구성할 수 있게 된다. 또한 이를 통하여 아동들은 협동심과 자율성 및 자신감을 기를 수 있게 된다. 따라서 앞으로 국민학교 1학년 이외의 다른 학년의 수학 교육 활동에도 Piaget이론을 적용한 프로그램들이 교사 중심으로 개발되어야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅳ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. Piaget 인지 발달론의 교육적 의미 = 5 B. 아동의 논리 수학적 사고의 발달 = 10 C. 활동 중심 수학 교육 방법 = 20 Ⅲ. 연구 방법 및 과정 = 28 A. 연구 대상 = 28 B. 연구 방법 및 과정 = 30 Ⅳ. 프로그램 개발 과정 = 33 A. 요구 사정 = 33 B. 목표 선정 = 39 C. 활동의 내용선정 및 조직 = 41 D. 교수 전략 개발 = 45 E. 평가 방법 = 47 Ⅴ. 프로그램 내용 = 52 Ⅵ. 프로그램 평가 = 71 A. 학습면의 평가 = 71 B. 태도면의 평가 = 72 C. 프로그램 수정 = 87 Ⅶ. 요약 및 결론 = 91 A. 요약 = 91 B. 결론 및 제언 = 93 참고문헌 = 95 부록 = 98 ABSTRACT = 126-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4823711 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectPiaget이론-
dc.subject국민학교 1학년-
dc.subject수학 교육-
dc.subject프로그램-
dc.titlePiaget이론에 기초한 국민학교 1학년 활동 중심 수학 교육 프로그램 개발 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Study of the Development of Activity-centered Mathematical Education Program of first-grade-year of elementary school based on the Piaget's Theory-
dc.format.page137 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공초등교육분야-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE