View : 843 Download: 0

유아의 기본생활교육에 대한 부모와 교사의 인식 조사

Title
유아의 기본생활교육에 대한 부모와 교사의 인식 조사
Other Titles
Survey reserch on the attitude of parents and kindergarten teachers about Basic Social Education
Authors
정현아
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아기본생활교육부모교사인식조사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
The purposes of this study are to survey the attitudes and practices of parents and kindergarten teachers on Basic Social Education and to find the differences between them. The concrete research questions are as follows: 1. What is perspective of parents and kindergarten teachers on necessity and the problems of Basic Social Education? 2. Who is considerd to be the agent of Basic Social Education? 3. How are the levels of practices and demands of parents and teachers on Basic Social Education? The subject of this study were 335 parents and 96 kindergarten teachers in Seoul. The reserch questionnare was consisted of 5 items about the necessity of Basic Social Education, 2 items about the agent of Basic Social Education, 36 items about the curriculum of Basic Social Education. The results are as follows: 1. Both of parents and kindergarten teachers take it for granted that Basic Social Education at home and in kindergarten is quite necessary. Both of them agree that the lack of children's basic social skills results from the parent's child-rearing practice. So it is necessary that parents recognize their critical role in Basic Social Education. 2. They also agree that mother is more powerful agent than father and teacher in affecting child's basic social life and that primary agent of Basic Social Education is home and secondary agent is kindergarten. 3. In actual practice of Basic Social Education, parents make clean habits, respect for cultural tradition, reduced materialism, repect for living things more trials than teachers, teachers make perseverance, respect for others, keeping social order, cooperative spirit, public morality, abstinence, good manners, trusting others more trials than parents. Parents perceive that teachers do not satisfy their demands and teachers also perceive that parents do not satisfy their demands. The practice for Basic Social Education is highly correlated with the educational level of mother the working period of the teacher.;본 연구의 목적은 유아의 기본생활교육에 대한 부모와 유치원 교사들의 인식과 실시정도를 조사하고, 부모와 교사간에 어떠한 차이가 있는지 알아보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사와 부모의 유아 기본생활교육의 필요성 및 문제점 인식은 어떠한가? 2. 유아의 기본생활교육은 누가 담당해야 한다고 생각하는가? 3. 유아의 부모와 교사들의 기본생활 교육내용에 대한 실시정도는 어떠하며 요구정도는 어떠한? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 유치원에 다니는 유아의 부모 335명과 유치원 교사 96명이었다. 연구 도구는 본 연구자가 직접 만들어서 사용했으며 연구도구의 문항 구성은 기본생활교육의 필요성 영역이 5문항, 기본생활교육 담당자 영역이 2문항, 기본생활교육내용 영역이 36문항으로 구성되었다. 부모용 질문지와 교사용 질문지의 신뢰도를 구한 결과 부모용 질문지는 Cronbach a 계수가 .8670과 .9011이 나왔으며, 교사용 질문지는 Cronbach a 계수가 .8361과 .8730이 나왔다. 자료의 처리는 빈도와 백분율, χ^(2), 등위상관계수, t-test, F검증이 사용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가정과 유치원에서의 기본생활교육의 필요성에 대한 인식은 매우 높은 것으로 나타났다. 그러나 부모는 교사들보다는 필요성을 덜 인식하는 것으로 보인다. 기본생활이 잘 이루어지지 않은 이유는 부모의 양육태도에 기인하는 것으로 부모와 교사모두 응답하고 있다. 둘째, 유아의 기본생활에 영향을 미치는 사람은 부모와 교사 모두 어머니, 아버지, 교사 순으로 일치하였으며, 기본생활교육의 담당은 가정이 일차적인 담당을 해야하며, 그 다음이 유아교육기관과 대중매체 순이라는 데 부모와 교사가 일치를 보였다. 셋째, 기본생활 교육내용의 실시에 있어서 청결, 전통윤리의식존중, 물질만능주의 탈피, 생명존중에서는 부모가 교사보다 더 많이 실시하는 것으로 나타났으며, 인내심, 타인입장존중, 질서, 협동, 절제, 양보심, 예절, 타인 신뢰감에서는 교사가 부모보다 더 많이 실시하는 것으로 나타났다. 그러나 부모와 교사 모두 서로의 요구에는 못미치는 것으로 보였으며, 어머니의 학력이 높을수록 교사의 경력이 많을 수록 기본생활교육을 더 많이 실시하는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE