View : 508 Download: 0

중학교 과학 교육에서의 성별, 학년별, 학급 형태별 교육 성과의 비교 분석

Title
중학교 과학 교육에서의 성별, 학년별, 학급 형태별 교육 성과의 비교 분석
Other Titles
(An) Analysis of Educaional Achievement for Science Education According to Sexualities, Grades and Class Patterns in Middle School
Authors
이재기
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
중학교과학교육성별학급
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이인규
Abstract
The purpose of this work was to study the effect of science education according to sexualities, grades and class patterns in middle school, dealing with scientific thinking, scientific achievement and attitudes towards science for middle school students in Seoul. The teachers' preconception to them was also investigated. The following results were obtained in this work. 1. The third year students have better scientific thinking than the first year students, and the girl students have better one than the boys. 2. The girl students have better scientific achievement than the boys for the first year students, while contrary result was observed for the third year students. 3. The first year students have better attitudes towards science than the third year students, and the boys have better ones than the girls. 4. The type of class does not give any effect on the scientific thinking, the scientific achievement, and the attitudes towards science. 5. Strong correlations were observed among the scientific thinking, the scientific achievement. and the attitudes towards science. 6. Most of the teachers prefer to teaching science in coeducation class of boys and girls, and consider that boy students are more interested and comprehensible than girl students in science, while coeducation have favorable effect on the both. 7. As a result, the following conclusions are available through the above study: the development of the scientific thinking, the scientific achievement, and the attitude towards science for the girl students is slower than that of boys. The teachers are requested to take care of the girl students more than the boys for the achievement, and the teachers would have an exact comprehension to the coeducation rather than an obscure preference.;본 연구의 목적은 서울시내의 중학교에서 성별, 학년별, 학급 형태별 구분에 따라 학생들의 과학적 사고력, 과학 성취, 과학을 대하는 태도가 어떤 영향을 받고 있는 가를 알아 보고, 이에 대한 교사들의 영향도 알아보고자 하는 것이다. 연구를 위하여 서울시내의 중학교중에서 남녀 공학을 실시하는 학교, 남자학교, 여자학교를 각각 2개교씩을 정하였으며, 각 학교의 1학년과 3학년을 무작위로 한학급씩 선정하여 과학적 사고력검사, 과학 성취도 검사, 과학을 대하는 태도 검사를 실시하여 그 결과를 얻었다. 또, 교사용 설문을 각 학교의 교사들에게 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 과학적 사고력 검사 결과, 남학생은 3학년이 1학년보다 높았으며, 여학생은 3학년과 1학년이 유의한 차이가 없었다. 1학년에서는 남학생과 여학생의 유의한 차이가 없지만, 3학년에서는 남학생이 여학생보다 높았다. 2. 과학 성취는 1학년에서는 여학생이 남학생보다 높으며, 3학년에서는 남학생이 여학생보다 높다. 3. 과학을 대하는 태도 검사 결과, 남학생과 여학생 모두에서 1학년이 3학년보다 높았으며, 1학년에서는 남학생과 여학생의 태도가 유의한 차이가 없었지만 3학년에서는 남학생이 여학생보다 높았다. 4. 학급 형태는 과학적 사고력, 과학 성취, 과학을 대하는 태도에 아무런 영향을 주지 않는다. 5. 과학적 사고력과 과학 성취와 과학을 대하는 태도는 서로 밀접하게 영향을 주고 있다. 6. 과학 교사들은 대부분 남녀 혼성학급에서 과학을 가르치기를 원하고, 과학교육에서 남학생이 여학생보다 더 많은 흥미와 이해력을 가지고 있다고 여기며, 혼성학급이 단일 학급 보다 남녀 학생 서로에게 바람직한 영향을 주고 있다고 생각한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE