View : 914 Download: 0

교사의 과업태도와 교사가 기대하는 교장의 지도성 유형

Title
교사의 과업태도와 교사가 기대하는 교장의 지도성 유형
Other Titles
ATTITUDE OF SCHOOL TEACHERS AND THEY EXPECTED FOR STYLE OF PRINCIPAL'S LEADERSHIP : A POINT OF PRIMARY SCHOOLS IN KYUNG KI DO
Authors
전영애
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
교사과업태도교장지도성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 국민학교 교사의 과업태도와 교사가 기대하는 교장의 지도성 유형을 조사하고 국민학교 교사의 과업태도와 교장의 행정지도 유형간에는 어떤 상관관계가 있는가를 밝혀서 교장의 행정지도 자료로 제시하는데 목적이 있다. 앞선 연구를 통해 지도성에 대한 여러 이론을 살펴보고 경기도 안양시와 안산시, 시흥시에 있는 국민학교 21개교를 선정하여 각 학교마다 A. W. Halpin의 지도자 행동 기술 질문지(LBDQ)와 R. Hamlin과 R. Nemo의 성취-안정 측정 검사지(CMS) 420부를 배부해서 회수한 총 351명의 반응 결과를 분석 하였다. 연구의 내용으로는 교사의 과업태도를 안정적, 성취적 두 유형의 과업태도로 분류하였고, 학교장의 지도성 행정유형을 효율형, 인화형, 과업형, 비효율형으로 분류한 다음 국민학교 교사는 어떤 과업태도를 갖고 있으며, 어떤 유형의 학교장을 기대하고 있는가를 알아 보았다. 또 교사의 과업태도와 지도성 유형간에는 어떤 관계가 있는가를 성별, 경력별, 출신학교별로 살펴보았다. 수집된 자료처리로 CMS는 평균 11점 이상인 것을 교사의 태도로 규정하고 LBDQ는 과업, 인화 문항별로 평균을 산출하여 분류 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 국민학교 교사는 안정적 과업태도 보다 성취적 과업태도를 가진 교사가 많았고, 성별로는 여교사보다는 남교사가, 경력별로는 경력이 적을수록 성취적 과업태도가 강하게 나타났으며 출신학교별로는 사범학교를 졸업한 교사보다는 교육대학 4년을 졸업한 교사가 성취적 과업태도가 더 강한 것으로 나타났다. 2. 학교장의 지도성 유형에 대한 국민학교 교사들의 기대정도는 인화적인 지도성을 가장 많이 기대했고 다음이 인화와 과업 양차원의 지도성을 적절히 배합한 효율적인 지도성을 기대했으며 다음으로 과업형과 비효율성의 지도성 유형을 기대했는데 그 기대정도는 매우 낮았다. 3. 성취적 과업태도를 가진 국민학교 교사는 과업중심의 지도성을 가진 학교장을, 안정적 과업태도를 가진 교사는 인화 중심의 지도성을 가진 학교장을 더 기대하는 경향을 보였다. 종합적으로 국민학교 교사들은 성취적인 과업태도를 가진 집단이면서 인화적인 지도성 유형의 학교장을 기대하는 집단인 고로 이에 따른 행정력을 적절히 발휘할 때 조직의 목표가 효율적으로 달성되리라 여겨진다.;This is aimed for presenting data of principal's leadership made it clear existing what corelation between his leadership style and attitude, to search of his leadership style and expected attitude of school teachers by the teacher. Throughout previous study examined the result of respondence to total 351 students which had retrieved from distribution of 420 questionnaires that used with A.W.Halpin's LBDQ(Leader's Behavior Discription Questionnaire) and R.Hanlin & R.Nemo's C M S per each school chosen 21 primary schools locating in An Yang or An San city in Kyung Ki Do. The content of study has been sorted as a teacher's attitude in aspect of attitude for stability and achievement, and after sorting 4 category as a style of effective, consideration structure, initiating structure, uneffective, looked at what attitude in primary school teacher have, and also of what style of the principal and teachers expected, and too, by sexes, career, graduate from school of what relations exist between teacher's attitude and style of leadership. By the means of disposition of data collected, C M S rehulated attitude for above average 11 points, and L B D Q is sorted calculating by initiating, consideration, clause and the average. It's results are as follows: 1. Primary school teachers were more attitude for achievement than attitude for stability, and more male teachers than female teachers by sexes and appeared the more strong attitude for achievement so as to less careers by career, and attitude of teacher graduated from four year course of teacher's college than those came from teacher's school by graduates from each school. 2, An extend of school teacher to styles of principal's leadership might be expected a lot to leadership of consideration, the nest was expected by effective leadership associated withe appropriate leadership both liner of consideration and initiating, and next for the style of attitude and uneffective, but it was very low. 3. It has been showed that an attitude for achievement of school teachers were more expected to the principal possesing that initiating structure leadership style and an attitude for stability of teachers prefered to the principal who possesed consideration structure leadership style. Collectively, school teachers are a group of attitude for achievement, because of a group expecting for principal of consideration structure leadership style so that when it demonstrate proper leadership, the purpose of t his should be easily attained.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE