View : 858 Download: 0

Henri Duparc가곡에 대한 연구

Title
Henri Duparc가곡에 대한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE SONGS OF HENRI DUPARC : Centering around Au pays ou' se fait la guerre, Se're'nade florentine, Lamento
Authors
이정은
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Henri Duparc가곡음악교육Lamento
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
Though Henri Duparc didn't compse instrumental work for solo aid ensemble, and limited the number of worrks to not more than 17 pleces, each piece of all his song is regarded as the sonng of high dimension in the musical aspect. Following the tradition, Duparc made efforts so as to be free in the form and tonality, and his work had much influence on C.Debussy (1862∼1918) and M. Ravel (1875∼1937) who are contemporary composers. This study presents an analysis of the contents and form of the poem along with the rhythm and harmony. Three songs were chosen for comparison: "Au pays ou se fait la guerre (1869), "Serenade fflorentine (1880), and "Lamento (1883) which represent the early, middle, and later period of Duparc's work respectively. Also, general characteristics of his songs is briefly investigated. The vocal part is characterized by stepwise and large leap progression as well as concentration in middle and high ranges. The melody flows with a specific note .in the center, and includes recitation. Motive material of each song is deduced from the basic motive which is initially presented. The motive material, in turn, is applied to the melody of vocal part or piano part, and as cyclic motive. As for the harmony, triad, 7th chord, secondary dominant, diminished 7th, and Neapolitan six chord were used among others. Tonic and Dominant chords were frequently applied as a pedal point, and the modality is seen throughout the works. One can find in the songs various features of Duparc's creative musical word.;Henri Duparc (1848~1933)는 독주곡, 합주곡과 같은 기악작품은 거의 작곡하지 않았고, Duparc의 성악작품도 17곡에 불과한 적은 수의 작품만을 남겼지만 그의 모든 가곡은 한곡 한곡이 음악적인 면에서 차원높은 곡으로 평가되고 있다. Duparc는 전통을 존중하면서도 형식과 조성에 있어서 보다 자유로와지고자 노력하였으며 그러한 그의 작품 성향은 동시대의 작곡가인 Claude Debussy (1862∼1918) 와 Maurice Ravel (1875∼1973) 에게 많은 영향을 끼치게 된다. 본 연구는 그의 17곡의 가곡 중 초기 작품인「Au pays ou、se fait la guerre」(1869) 중기 작품인「Se′re′nade florentine」(1880) 말기 작품인 Lamento (1883)를 중심으로 시의 내용과 형식 및 선율적 특징, 리듬의 진행과정, 화성의 구성을 분석해 보았고, 분석에 앞서 Duparc가곡의 일반적인 특징과 그의 가곡에 영향을 미친 시의 학파에 대해서도 고찰해 본 것이다. 성악부 선율은 순차, 도약진행이 적절히 안배되어 진행되며 음역은 중음역, 고음역 중심의 진행이 많고, 특정한 한 음을 중심으로 흐르거나 낭독조의 적인 진행도 포함되고 있다. 또한 각 곡 모두 처음 제시된 기본동기에서 유래된 동기적 소재가 성악부 선율이나 피아노부 진행에 응용되며 기본동기가 순환동기적인 역할로 나타나기도 한다. 화음은 3화음 7화음, 2차적 딸림7화음, 감7화음, N_(6) 등이 사용 되었으며 Tonic 과 Dominant 지속음이 많이 응용되었고, 곳에 따라 선법적인 진행이 보여지기도 한다. Duparc의 가곡에 있어서의 여러 독창적인 특징들이 이 작품속에서도 예외없이 나타나고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE