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텔레비젼 코메디 프로그램의 폭력이 어린이에 미치는 영향

Title
텔레비젼 코메디 프로그램의 폭력이 어린이에 미치는 영향
Other Titles
Study on Effects of Violence in Television Comedy Program to Children
Authors
조혜령
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
텔레비젼코메디 프로그램어린이폭력
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송유재
Abstract
This study starts with a premise that violence in TV comedy program affects children audience. In order to empirically evaluate the premise, we first analyse the content of actual comedy programs to see whether they contain violence and if so, what kind of violence it is. Upon the evaluation, I then examine the effects of TV comedy on children's cognition pattern, attitude toward violence and imitation behavior. Specific questions to be addressed in this study are : 1. Are there any differences in TV watching behavior (i, e., their preferences, sense of reality, familiarity with comedy programs, estimation, imitation of comedy violence) according to children's grade and gender? And does the parent's attitude toward children's TV watching influence their TV watching behavior? 2. What kind of violences appear in TV comedy and how frequently do they appear? The methods used in this study? are two-fold : first, I analyse the content of 5 actual comedy programs aired between August 1 to October 5, 1991. To this end, I employ 2 anaylists. Second, I actually survey 446 students from 3 elementary schools in Seoul, whose grades are 2, 3 and 6. The findings from the analysis of survey results of this study are : 1. As children's grade becomes higher, they tend to spend more time on TV watching and to enjoy comedy programs which contain violence. 2. The ability to perceive violence in comedy program differs depending on children's sex : girls are more likely to answer that comedy programs contain violence. 3. Childrens in all three grades appear to consider violence bad, but children in lower grades are less critical to violence. 4. Most children are likely to mimick TV comedy simply because they find the program fun. Parents tend to be more tolerable to children's imitation of TV comedy as children are in lower grades. 5. Parent's guidance on children's TV watching curtails significantly the amount of TV watching. 6. Children in 2 and 3 grade find TV comedy real and familiar, whereas those in 6 grade do not. The results from the analysis of actual comedy programs are summarized as follows : 1. In TV comedy, violence is more likely to occur at home or at school ; when violence occurs at school, it is mostly teacher who uses violence to student. 2. Physical abuse is the type of violence shown most frequently in TV comedy : verbal abuses such as namecalling, booing, yelling are also frequent. Violence tends to function as means to tease, ignore or punish a person, but it sometimes occurs without reason. In summary, children appear to enjoy TV comedy programs and thus watch them frequently. They also consider TV comedy real and acceptable. Although they think that violence is bad and that there are too much violence in TV comedy, they still show a strong tendency to imitate what they saw in comedy programs. Finally, it seems that TV comedy can affect significantly children's development as long as parents are permessive to their mimicking of violence shown in TV comedy programs.;본 연구는 텔레비젼 코메디 프로그램 내의 폭력이 시청하는 어린이들에게 영향을 미칠 것이라는 전제에서 출발하여 실제 코메디에 나타난 폭력의 내용을 분석하고, 폭력에 대한 어린이들의 인지와 태도에 미치는 영향, 그리고 모방에 대하여 고찰하였다. 이와 같은 관심에서 제기된 연구문제는 다음과 같다. 1) 어린이의 학년과 성별에 따라 코메디에 대한 시청경향, 선호도, 현실감, 친근감, 그리고, 코메디의 폭력에 대한 인지와 평가, 모방적 행태는 차이가 나는가? 여기에 부모의 시청에 대한 태도는 영향을 미치는가? 2) 코메디의 폭력은 그 내용 속에서 어떻게 표현되는가? 연구방법은 내용분석과 조사연구였다. 조사연구의 대상은 서울시내 3개 국민학교의 2, 3, 6학년으로 총 446명이었고, 이중 443명의 응답이 분석되었다. 내용분석은 1991년 8월 1일부터 10월 5일의 기간 중 표집된 5개 프로그램 각 1회분을 2명의 분석자가 분석하였다. 조사연구의 결과는 다음과 같다. 시청시간은 학년이 높을수록 많았고, 선호도는 세 학년 모두 높았다. 그리고 코메디의 폭력에 대해 선호하는 경향을 보이는 어린이가 많았다. 성별에 따른 효과는 폭력에 대한 인지에서 나타나, 여자어린이가 남자어린이보다 코메디 프로그램에 폭력이 많다고 했다. 또 세 학년 모두 폭력을 나쁘게 생각하고는 있지만 학년이 낮을수록 폭력에 대해 허용적인 의견이 많았다. 또한 대다수의 어린이가 재미있기 때문에 코메디의 내용을 모방하는 것으로 나타났다. 어린이의 모방에 대한 부모의 태도는 학년이 낮을수록 허용적이었고, 부모의 시청통제는 어린이의 시청량에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 현실감과 친근감은 2, 3학년은 현실감있게 그리고 친근하게 느끼는 것으로 나타났으나 6학년은 그렇지 않은 어린이가 더 많았다. 내용분석의 결과는 코메디 내의 폭력이 가정과 학교 등의 생활공간에서 많이 일어나는 것으로 나타났으며, 사제지간에 많이 나타나 학생이 피해자인 경우가 많았다. 제시된 폭력의 유형으로는 구타가 가장 많았고, 언어적인 폭력인 욕설·비속어·야유·고성 등도 많이 사용되었다. 그리고 개인에 대한 조롱과 무시 또는 처벌을 위해 폭력이 사용되는 경향이 있었고, 이유없이 사용되는 폭력도 많았다. 결국, 어린이들은 코메디를 선호해 높은 시청빈도를 보이며 상당히 현실감 있고 친근하게 받아들인다고 볼 수 있다. 또 코메디의 폭력을 나쁘다고 평가하며, 코메디의 폭력의 양이 많다고 생각하지만 모방경향은 강하게 나타나고 있고, 부모의 모방에 대한 태도도 허용적이어서 어린이들이 받는 영향은 비교적 크다고 볼 수 있다.
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