View : 941 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor홍양자-
dc.contributor.author金蕙淑-
dc.creator金蕙淑-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:29Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:29Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017843-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197370-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017843-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to provide the basic informations for the progress of life-instruction, and to confirm the influence of daily living activities on the physical fit-ness. The method of this study is used by questionnaire and physical fitness examination. The students are selected by 720 students of 5th grade of 5 elementary school in Busan city. The results are as follows ; 1. The education on the basic life-habit of students in primary school were insufficient because the results of questionnaire are above the average(43.3%), average(42.7%), below the average(14.0%). 2. The difference between each basic life-habit is very significant on all students (p<0,001). 3. The difference between basic life-habits and physical fitnesses is very significant (p<0.001). 4. The difference between each basic life-habit and physical fitness is very significant in makig use of time and greetings (p<0.001).;본 연구는 국민학교 아동들의 基本的 生活習慣에 대한 실태를 조사하여 생활지도의 향상을 위한 기초자료를 제공하고자 하며 基本的 生活習慣의 일상적 신체반복활동이 체력에 미치는 영향을 파악하는 데 연구의 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 부산시내 5개 국민학교의 5학년 아동 726명을 대상으로 基本的 生活習慣에 대한 설문조사와 체력측정을 실시하였다. 자료분석은 SAS를 이용하여 평균·표준편차를 산출하고 ANOVA, 상관도, t-test를 사용하여 비교분석 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 基本的 生活習慣에 대한 실천정도는 긍정(43.3%), 보통(42.7%), 부정(14.0%)으로서 국민학교 아동들에 대한 基本的 生活習慣 교육이 부족한 것으로 나타났다. 2. 基本的 生活習慣의 각 항목간 상관도는 남여 아동 모두에게 매우 유의한 차를 가지고 영향을 미치는 것으로 나타났다.(P<0.001) 3. 基本的 生活習慣과 체력 간에는 서로 유의한 차를 가지고 영향을 미치는 것으로 나타났다.(P<0,001) 4. 基本的 生活習慣의 각 변인과 체력 간에는 時間觀念(P<0.01)과 인사性(P<0.001)에서 아주 유의한 차를 가지고 영향을 미치는 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 表目次 = ⅴ 論文槪要 = ⅶ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 問題의 提起 = 1 B. 연구의 目的 = 3 C. 연구의 制限点 = 4 Ⅱ. 理論的 背景 = 5 A. 生活習慣의 意義 및 重要性 = 5 B. 基本的 生活習慣의 내용 = 7 C. 先行硏究 = 8 Ⅲ. 硏究의 方法 = 14 A. 연구의 대상 = 14 B. 측정도구 및 내용 = 15 C. 자료 처리 및 분석 = 19 Ⅳ. 結果 및 考察 = 21 A. 基本的 生活習慣의 실천정도 = 21 B. 基本的 生活習慣의 분석 = 21 C. 基本的 生活習慣과 體力과의 관계 = 28 Ⅴ. 結論 = 58 參考文獻 = 60 ABSTRACT = 63 附錄 = 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2451825 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject국민학교-
dc.subject아동-
dc.subject생활습관-
dc.subject체력-
dc.subject체육교육-
dc.subject.ddc700-
dc.title국민학교 아동의 기본적 생활습관과 체력에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on physical fitnesses and basic life-habits of Students in elementary school-
dc.format.page86 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE