View : 725 Download: 0

Benjamin Britten의 합창곡 "The War Requiem" Op. 66에 관한 연구

Title
Benjamin Britten의 합창곡 "The War Requiem" Op. 66에 관한 연구
Other Titles
(An) Analytical Study on Benjamin Britten's "The War Requiem" Op. 66
Authors
김선미
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Britten합창곡The War RequiemBenjamin
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Henry Purcell 이후 영국 최대의 작곡가로 간주되는 Benjamin Britten(1913∼1976) 은 20세기 초·중반에 활동한 음악가이다. 그는 피아니스트, 지휘자, 학자 등의 다방면에 걸쳐 활동한 인물로서 오폐라를 포함한 무대를 위한 음악, 관현악곡, 실내악과 기악곡, 연가곡과 성악곡, 영화음악 그리고 여러나라의 민요 및 Henry Purcell의 음악 재현을 위한 편곡등 모든 음악양식을 망라한 작품을 남겼다. Britten의 수많은 성악곡 중에서도 합창음악이 차지하는 위치는 그의 탁월한 독창성의 견지에서 볼때 매우 중요하다. 그의 합창곡은 잘 닦여져 온 전통적인 방법들을 과감히 탈피하여 Elgar시대의 대규모 오케스트라를 합창자와 연주자가 하나로 결합된 유연한 매체로 대체하고 있으며 독특한 새로운 음악적 스타일을 창조하고 있다. 따라서 본 논문에서는 그의 말기작품중의 하나인 의 일부를 분석함으로써 Britten 의 합창음악 양식의 특징을 고찰하고자 한다. Britten 의 은 독창, 합창, 소년합창을 위한 대규모의 오케스트라 작품인데, Requiem Mass의 라틴어 가사와 1918년 프랑스에서 전사한 젊은 영국군인 Wilfred Owen의 시들이 서로 교체되는 형식으로 되어 있다. 이 곡의 중심되는 구조적인 요소는 C-F# tritone이다. 합창선율과 독창선율은 증 4도 (감 5도)음정관계의 선율구조를 형성하며 대위법적으로 진행되거나 수직적인 화성형태로 전개된다. 또한 반주부는 ostinato와 pedal point 가 사용된다. 화성은 3화음을 비롯하여 7,9,11,13화음들이 해결없이 자유롭게 사용되었으며 또한 전통적인 화성진행과 더불어 3화음의 연속진형, 복화음, 4도화성, 5도화성이 함께 사용되었다. 조성체계가 흐트러지지 않고 명확하게 제시되기도 하나, 완전한 화음구조를 피하고 조성을 깨뜨리는 음이 사용됨으로써 조성감을 흐리게 하고 있다. 선율 구조에 있어서는 모방진행, 전위, 확대, 축소의 방법을 사용한다. 이와 같이 Britten은 이 작품에서 유럽의 오랜 음악적 전통과 위대한 영국의 유산에 기초를 두고 다양한 현대적 요소들을 자신의 고유한 방법으로 통합시키고 있다.;Benjamin Britten(1913 ∼ 1976) is one of the great musicians of England who achieved distinction not only in composition and piano but also in musiciology during the 20th century, He tried to make the western musical pattern suitable for English taste by combining it with the traditional music of England. So he left a number of masterpieces throughout the various musical areas, that is, in opera, stage music, song cycle, vocal music, choral music, cinema music, folksong and arrangement for the revival of Henry Purcell's. Within the bulk of Britten's vocal music, a special place must be reserved for his choral work. It also deserves unusual appreciation for the sake of its pure originality, It ostensibly avoids traditional well-trodden path, and generally replaces the big orchestra of Elgar's day with the more flexible combination of the performer and choirs. By focusing on the best composition in Britten's last period, is the large scaled piece for solo, chorus & boy's chior and it is composed of the orchestrial musics which have Latin texts and Wilfred Owen' poetry. The core structure of is C-F# tritone. The choral part and solo part are based on the harmonic interval of tritone and tend to be progressed by counterpoint or vertical chordal form. The ostinato & pedal point are used in the accompaniment and unison is carefully utilized for the expansion of the musical range. As for the harmony, the traditional harmony motion as well as triad parallel motion, poly chord, 4th & 5th harmony is the characteristic of . The 3th, 7th, 9th, 11th & 13th harmony are often found and the methods of imitation, inversion, augmentation & diminution are used in the melody structure. Besides destruction of the combination of the key, the bitonal & polytonal parts seem to be prevalent in . In conclusion it can be said that Britten's musical style is very distinctively revealed in . Therefore this study will provide the useful implications to understand Britten's choral music more effectively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE