View : 462 Download: 0

채묵의 현대적 표현을 위한 연구

Title
채묵의 현대적 표현을 위한 연구
Other Titles
(A) Study on the Space Expression by Coloring Ink
Authors
朴銀敬
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
채묵현대적 표현동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날의 繪畵는 單純히 可視的인 世界를 再現하는 것만이 아니고, 눈에 보이지 않는 世界, 內面의 世界, 魂의 領域에까지 探究하여야 한다는 데에 그 本質的인 役割이 있다. 사실, 그러한 內面의 世界는 直接 눈으로 볼 수는 없다 하더라도 人間에게는 嚴然히 內在해 있는 것이므로 오히려 可視的인 世界보다도 더 重要한 意味를 지니기 때문이다. 또한 表現方式도 多樣하여 主題나 技法에 따라 그 나름대로의 特性에 맞는 獨創的인 技法을 摸索하기에 끊임없는 實驗을 계속해왔다. 우리는 직접 혹은 간접적으로 의미가 부여된 方式에 따라, 感覺 및 想像에 의해서 주어진 최소한의 特質的인 表現構造와 형식을 갖는 대상을 藝術作品이라 보고 있다. 그러나 그것이 藝術作品인 한, 感性的인 것만으로 파악될 수 없고, 作品의 藝術性이 포착되어야 한다 즉, 하나의 예술작품은 예술성을 그 내용으로 삼는다고 할 수 있다. 藝術性에 있어서는 작가자신의 主觀的 사고내용이 意識的이든 無意識的이든 作品에 반영되어진다고 보는데, 本人이 갖고 있는 畵面에 펼쳐질 수 있는 가능성을 作品의 內容에 表出하고 있다. 그리하여 繪畵空間은 저절로 表出되어지는 美意識을 통한 충동과 절제의 表現方式에 따르고 있다. 또한 밀도 짙은 繪畵空間을 表現하기 위해, 종이에 있어서는 偶然的인 효과를 주도하지만 역시 秩序意識을 통해 偶然性에 통제를 가하고, 여기에 線, 色, 面, 形들을 造形要素로 삼아 空間을 구성해 나가려고 시도하려한다. 구체적으로 예를 들자면 本人의 作品에도 感情表出的인 色彩를 內面的인 충동에 關連시키면서 空間을 構成해 나간다. 즉, 抽象繪畵의 純粹性을 追求하면서 本人이 갖고있는 感覺에 基礎를 둔 獨特한 造形的 形式을 통한 獨自的인 畵面을 構成하기위해 다분히 動的인 書面效果를 나타내는 律動과같은 繪畵要素와 偶然性이 개입된 多樣한 技法硏究를 하고자하였다. 이에 本 論文에서는 獨特한 造形的 形式을 通한 獨自的인 畵面을 構成하기 위해 墨과 色彩를 利用한 彩墨의 全般的인 경향을 敍述하였다. 구체적인 硏究方法으로 첫째 彩墨의 言語學的 意義를 살펴보고 둘째 色彩의 自律的인 表現, 세째 色面에 의한 空間構成에 대해 硏究하여 本人의 作品을 製作하였다. 또한 이 墨과 彩色을 적절히 使用함으로써 보다 獨自的인 作品을 創出함에 있어 本人의 作品을 通해 그 내용을 밝히려 하였다.;The paintings of today has an essential role in not only reproducing a simply visible world but also making pursuit as far as to the realm of soul, the intrinsically internal world and that of invisible world. In fact, although such an inner world would be unable to be directly seen with eyes, as it does solemnly indwell in human beings, it is in virtue of possessing more important meaning rather than a visible world. It has also diverse expression modes, and according to either theme or technique, a series of endless experiment have been continued to grope for creative techniques to suit the peculiarity in its own way. Dynamic fine arts are the expression of artististic fulfilled with the lively motion of subjective inner life power, as being apart from naturalistic expressive tendency that is faithful to subjective actual existence as observed in classical art or intellectual art, and thus, it is an idealistic expression to have actively objectivized the inner tension and the inspiration of subjectivity through composing a dramatic effect and a violent visual space by either adopting a bold organic curve line endowed with vitality or vague composition, as well as using intense shading contrast or diverse colors, etc. According to the basic concept of such an abstract painting, the work, by this individual have also endeavoured to compose the space by connecting sentiment-expressive colors with inner impetus. That is, by seeking the purity of abstract paintings, a series of diversified technical studies were attempted to have been intervened by pictorial elements and contingency as the rhythm reflecting a rather dynamic pictorial effect in order to compose unique picture through the peculiarly formative forms based on tee sensation possessed by this individual. Therefore, in this thesis, an overall tendency of coloring ink that has used the ink and color to compose to compose original picture through peculiarly formative forms. With concrete study method, firstly, an observation was made on the linguistic significance of coloring ink, secondly, the autonomous expression of colors, and thirdly, a study was made on the space composition by color aspect. In manufacturing the works of this individual, the contents have been attempted to clarify through the works of this individual in creating more original way of works by appropriately using the particular ink and painting color.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE