View : 713 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김기웅-
dc.contributor.author마은주-
dc.creator마은주-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:22Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:22Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017410-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197292-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017410-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine the relation between post-KR delay interval, activity during post-KR delay interval and motor learning. It was hypothesized that : 1) The duration of post-KR delay interval had a significant effect upon learning; 2) The activity during the post-KR delay interval had effect upon performance; 3) The activity during the post-KR delay interval dose not effect upon learning. To test these hypothesis, 60 university female subjects were equally divided into six groups, tested with a ballistic timing task in conditions differing in terms of post-KR delay interval(10 secs vs. 30 secs ) and the interpolated activities(mental vs. motor vs. cognitive), with ten blocks of ten practice trials, i.e., within 2x3x10 factorial design with repeated-measure on blocks. Subjects were also given 2 blocks of ten retention trials. The analyses of both absolute and variable errors in time ( msec ) revealed that : 1) There was no statistically significant difference between groups differing in post-KR delay interval; 2) No significant effect was evident due to different interpolated activities in acquisition phase; 3) There was no significant difference due to the activity during the post-KR interval in retention phase. These results showed that the post-KR delay interval length and the activity during the post-KR interval had no effect upon motor learning.;본 연구는 결과 지식후 지연 간격과 지연 간격중 간삽 활동이 학습에 미치는 영향을 검토하는데에 있다. 이를 위하여 본 연구에서는 선행 연구결과와 문헌 섭렵을 근거로하여, 다음과 같은 가설을 설정하였다. 1. 결과 지식후 지연 간격의 길이는 학습에 영향을 미친다. 2. 결과 지식후 지연 간격동안의 간삽 활동을 수행에 영향을 미친다. 3. 결과 지식후 지연 간격동안의 간삽 활동은 학습에 영향을 미치지 않는다. 이러한 가설을 검증하기 위하여, 본 연구에서는 이화여자대학 체육대학 학생 50명을 지연 간격 ( 10초 : 30초 ) 과 지연 간격동안의 간삽 활동 ( 정신적 : 율동적 : 인지적 ) 이 상이한 6개 조절에 각각 10 명씩 배정하여 실험하였다. 실험자는 피험자들에게 실험과제인 타이밍 과제에 대해 청각 신호가 주어지면, 정확한 시간에 맞추어 반응하도록 하였다. 실험과제 수행은 컴퓨터 ( computer ) 로 프로그램하여 동작 시간 ( movement time ) 과 오차시간 ( error time ) 을 각각 자동적으로 측정하였다. 피험자의 연습 시행은 총 100회의 시행을 하였으며, 24 시간후 10회의 파지 시행을 실시하였다. 그 결과를 각각 변량 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 1. 결과 지식후 지연 간격의 차이에 따른 수행은 통계적으로 의의있는 차이가 없었으나, 2. 결과 지식후 지연 간격동안 간삽 활동은 습득 단계에서 통계적으로 의의있는 차이가 있었다. 즉 간삽활동이 수행에 영향을 주었다. 3. 결과 지식후 지연 간격동안 간삽 활동은 파지 단계에서 통계적으로 의의있는 차이가 없었다. 즉 간삽활동이 학습에는 영향을 미치지 않았다. 이와같은 결과는, 결과 지식후 지연 간격 길이는 학습에 큰 영향을 미치지 않으며, 지연 간격동안 간삽 활동도 학습에 영향을 미치지 않음을 시사해 주었으며, 오히려 학습에 도움을 줄 수 있는 가능성을 뒷받침해 주었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = 1 Ⅰ. 서론 = 3 A. 연구의 필요성 및 목적 = 3 B. 연구 문제 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 운동학습 = 6 1. 운동 학습의 개념 및 단계 = 6 2. 운동 학습의 이론 = 7 B. 운동 학습의 영향 요인 = 8 1. 연습 = 8 2. 피드백 (feedback) = 9 3. 결과 지식 (knowledge of result) (KR) = 10 C. 결과 지식후 간격 = 10 1. 결과 지식후 간격 길이의 효과 = 11 2. 결과 지식후 간격동안의 활동 효과 = 12 D. 가설 = 14 Ⅲ. 연구방법 = 15 A. 연구 대상 = 15 B. 실험 기재 및 과제 = 15 C. 실험 절차 = 16 Ⅳ. 결과 = 19 A. 절대 오차 분석 결과 = 19 B. 가변 오차 분석 결과 = 22 Ⅴ. 논의 및 결론 = 26 참고문헌 = 28 부록 = 31 ABSTRACT = 32-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1170927 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject결과지식-
dc.subject지연간격-
dc.subject간삽활동-
dc.subject운동학습-
dc.subject.ddc700-
dc.title결과지식후 지연간격과 지연간격중 간삽활동이 운동학습에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Effect of the Duration of Post-KR Interval and Interpolated Activities on Motor Learning-
dc.format.page40 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 체육학과-
dc.date.awarded1991. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE