View : 655 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor서정화-
dc.contributor.author박혜정-
dc.creator박혜정-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:57Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:57Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000016487-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197048-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016487-
dc.description.abstractTeacher's job satisfaction is acquired at the process of addomplishing his work and such is relatively adequacy in fulfilling private and private and professional desires. As the qualitive improvement of the education depends on teacher's role, student, school, especially in larger meaning, their job satisfaction, we must make effective plans so as promote the teacher's job satisfaction that is very important task for successful education. This study is aimed at examing many previous teacher's investigations and furnishing basic and important data for the persuit of promoting the teacher's job satisfaction, Therefore it is to present theoretical back ground for the teachers' job satisfaction and measure the degree of them in this study. To accomplish above purposes, prepared the theoretical base by putting together all related books and prededant studies in advance and prepared written inquirly on base of the above. The written inquirly collected 450 teachers of primary, middle, high school in Kwand-ju and local area and 400 preliminary teachers in college. The effective answers were 357 persons(79.3%) in teachers and 337 persons (86.3%) in college and examined intentions at 5& level through X^(2) computer disposal. The following is the result of invested teacher's view on the teacher's job satisfaction. 1) Most of teachers have good human relations wish school master, head teacher, students, co-teachers, parents of students in connection with the teacher's job satisfaction, only preliminary teachers show negatively the relationship parents of students. 2) They are also considerably discontented with their instruction, teaching support, the living guide for students, etc. in the degree of duty satisfaction. 3) Futher they showed relatively negative views on the local circumstance and labor condition, too. The cooperation with a local community and investment of educational activities, only and especially teacher's treatment must be promoted as well. 4) On the improvement of specialization, the dissatisfaction ratio on the opportunity of study, in-service training and acquisition of hegher qualification and academic degree is very low. But it seems interest on the improvement of specialization will become weedened. 5) On administration system, they are very dessatisfied with the promation of learing. 6) on the recognized position the satisfaction ratio of present teachers is less high than of preliminary teachers.;교사의 직무만족도는 개인인 교사가 주어진 역할을 수행하는 과정에서 자신의 개인적 전문적 욕구가 충족되는 정도를 가리킨다. 교육의 질적 수준이 교사에게 달려있고, 이는 교사의 직무만족과 밀접히 관련되었기 때문에 교사의 직무만족을 높이기 위한 방안을 마련하는 일은 교육의 성패를 가름하는 중요한 과제가 아닐 수 없다. 따라서 교육활동의 주체가 되는 교사의 직무만족의 실태를 파악하여 직무만족을 높일 수 있는 방안을 마련할 필요가 절실하다. 그러므로 본 연구는 교사 직무만족에 대한 이론적 배경을 근거로 하여 우리나라 교직 조건에 근거한 현직교사와 예비교사들의 직무만족 정도의 현실적 상태를 파악하고, 교사들의 직무만족에 영향을 미치는 요인을 찾아내어 교사들의 사기 향상과 직무만족도를 향상시키는데 필요한 정책 및 의사결정의 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 먼저 관련 문헌과 선행 연구를 종합하여 이론적 기저를 마련하고 이를 토대로 하여 설문지를 작성하였다. 설문지는 광주시와 근교 지역의 초·중·고등학교 교사 450명과 예비교사 400명에게 배포되었으며 현직교사의 경우는 357부 「회수율 79.3%」그리고 338부 「회수율 86.3%」가 회수되었다. 전산 처리되어 백분율과 유의수준 5%에서 X^(2)검증을 하였다. 본 연구 결과에 의하면 예비교사들의 예상 직무만족도는 중간 수준이나 현직교사들은 대체로 불만족한 수준이며, 특히 현직 초기와 중기에 있는 교사의 경우에는 매우 불만족한 것으로 나타났다. 현직 교사들은 인간관계에 가장 만족하고 있으며, 행정체제와 보상면에서 매우 불만족 하고 있으며, 예비교사들은 안정지위에 가장 만족하고 있으며, 행정체제에 매우 불만족함을 나타내고 있다. 따라서 교사들의 직무만족도를 증진시키기 위해서는 현직교사와 예비교사의 경우를 각기 다르게 고려하는 조치가 필요하며 직무만족을 향상시키기 위한 요인들은 행정체제, 보상, 근무환경, 인정지위등 다각적이어야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구의 주요내용 = 2 C. 연구방법 및 절차 = 2 D. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 구성원의 욕구 및 동기 = 6 B. 조직에서의 직무만족 = 13 C. 교사의 직무만족도 = 14 Ⅲ. 현직교사와 예비교사의 직무만족도분석 = 18 A. 교사직무만족도의 요인별 실태분석 = 18 1. 인간관계에 대한 직무만족도 = 18 2. 담당직무에 대한 직무만족도 = 28 3. 근무환경에 대한 직무만족도 = 36 4. 보상체제에 대한 직무만족도 = 41 5. 전문성 신장에 대한 직무만족도 = 46 6. 행정체제에 대한 직무만족도 = 49 7. 인정지위에 대한 직무만족도 = 52 B. 논의 = 56 1. 성별 = 56 2. 학교별 = 57 3. 학교급별 = 58 4. 출신학교별 = 59 5. 경력별 = 60 6. 현직교사와 예비교사 = 61 Ⅳ. 요약 및 결론 = 65 A. 요약 = 65 B. 결론 = 69 C. 제언 = 69 참고문헌 = 70 설문지 = 73 ABSTRACT = 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3857301 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject현직교사-
dc.subject직무만족도-
dc.subject예비교사-
dc.subject광주시-
dc.title현직교사의 직무만족도와 예비교사의 예상 직무만족도에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle광주시를 중심으로-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE JOB SATISFACTION OF THE PRESENT TEACHERS AND THE EXPECTANT JOB SATISFACTION OF PRELIMINARY TEACHERS-
dc.format.page89 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육행정분야-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE