View : 690 Download: 0

텔레비젼 유아교육 프로그램에 대한 어린이의 주의집중도와 이해도에 관한 연구

Title
텔레비젼 유아교육 프로그램에 대한 어린이의 주의집중도와 이해도에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE ATTENTION AND THE COMPREHENSION OF EDUCATIONAL TV PROGRAM FOR EARLY CHILDHOOD
Authors
심경아
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
텔레비젼유아교육 프로그램어린이주의집중도이해도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영주
Abstract
어린이들은 TV를 시청하는데 많은 시간을 보내고 있으며 TV로부터 많은 영향을 받는 것으로 나타났다. 특히 TV 프로그램이 어린이들에게 미치는 교육적인 영향을 고려할 때, 양질의 TV 유아 교육 프로그램의 제작과 관련된 연구가 요청된다. 현재 한국에서 실시된 TV 유아교육 프로그램에 대한 연구는 희박하고, 이루어진 연구의 대부분이 프로그램의 선호도나 시청률등을 다루고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 우수한 TV 유아교육 프로그램 제작에 기초자료를 제공하기 위한 연구의 일환으로, 현재 방영되고 있는 TV 유아교육 프로그램을 선정하고 어린이들의 프로그램에 대한 주의집중도와 이해도를 조사분석하는 것이다. 구체적으로 프로그램 시청시 어린이의 연령이나 시청조건, 프로그램의 제작기법이나 형태적 특성 (formal feature)이 어린이의 주의집중도와 이해도에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. TV 유아교육 프로그램에 대한 어린이의 주의집중도는 어떠한가? 2. TV 유아교육 프로그램에 대한 어린이의 이해도는 어떠한가? 3. TV 유아교육 프로그램에 대한 어린이의 주의집중도와 이해도는 어떤 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재하는 세 유치원으로 부터 선정된 3. 4. 5. 6. 세의 남여 어린이 51명이었다. 본 연구의 자료는 한국교육개발원(KEDI)에서 제작·방영하는 “텔레비젼 유치원” 프로그램으로 1987년 7월 13일 방영된 “신나는 물놀이”를 사용하였다. “텔레비젼 유치원”에 대한 이해도 측정문항은 총 28문항으로 구성되었다. 예비연구는 7월 4일에 실시하였으며 본 연구는 7월 9일과 10일에 걸쳐 실시하였고 7월 13일에는 보충조사를 하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 컴퓨터 프로그램에 의해 처리되었고, 연령별, 세그먼트별, 시청조건별, 집단간의 주의집중도와 이해도의 차이는 t-test와 F-test에 의해 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. TV 유아교육 프로그램에 대한 어린이의 주의집중도 1) 프로그램에 대한 어린이들의 평균 주의집중도는 96%로 상당히 높게 나타났다. 2) 주의집중도를 3. 4세 집단과 5. 6세 집단으로 나누어 비교 분석한 결과, 연령에 따른 주의집중도의 차이는 나타나지 않았다(t=0.55 p>.05). 3) TV 프로그램 시청후 이해도검사가 실시된다는 것을 사전에 주지시킨 지시집단과 사전에 안내하지 않은 비지시집단간에 있어서 즉, 시청조건의 차이에 따른 주의집중도의 차이는 나타나지 않았다(t=0.918 p>.05) 4) 어린이들의 주의집중도를 높힌 것으로 나타난, 프로그램의 형태적특성은 요정언니의 요술장면에 사용된 시각적·청각적 특수효과 또한 음향효과 및 나래이션이 없는 VTR인써트 장면등이었다. 5) 어린이의 주의집중도가 늦게 나타난 세그먼트의 내용 및 형태적특성은 움직임이 없는 성인남자인형의 등장, 화면의 변화가 없는 장면 또한 스튜디오 진행자의 정리장면등이었다. 2. TV 유아교육 프로그램에 대한 어린이의 이해도 1) 프로그램에 대한 어린이들의 평균 이해도는 100점 만점에 38점으로 낮게 나타났다. 2) 이해도를 3. 4세 집단과 5. 6세 집단으로 나누어 비교분석한 결과 연령에 따라 큰 차이를 보였다(t=3.78 p>.01). 3) TV 시청후 이해도검사가 실시된다는 것을 사전에 주지시킨 지시집단과 시청시 아무런 지시도 하지 않은 비지시집단간에 있어서는 이해도의 차이가 나타나지 않았다(t=1.13 p>.05). 4) 어린이들의 이해도를 높힌 것으로 나타난 프로그램의 행태적특성은 요정언니의 요술장면에 사용된 시각적·청각적 특수효과 또한 등장인물의 활동, 특이한 목소리등으로 나타났다. 3. TV 유아교육 프로그램에 대한 어린이의 주의집중도와 이해도의 관계는 Pearson의 상관계수로 산출한 결과 r=.14로 나타나, 전체 프로그램에 대한 주의집중도와 이해도는 지극히 낮은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과로, TV 프로그램에 대한 주의집중도와 이해도는 서로 영향을 미치지 않는다고 볼 수 있다.;It has been reported that children spend many hours a day on TV and they are greatly influenced by the TV programs. In this study, as one of the efforts to provide basic resources for good quality TV programs, one of current educational TV programs for early childhood was selected and the child's attention and the comprehension of the programs were analyzed. The purpose of this study was to investigate the influence of age, viewing condition, production technique, and formal features of TV programs upon the child's attention and the comprehension of educational programs for early childhood in TV viewing. The objectives of this study were as follows: 1. What is the child's attention to educational TV programs for early childhood? 2. What is the child's comprehension of educational TV programs for early childhood? 3. What is the correlation between the child's attention and the comprehension of educational TV programs for early childhood? The subjects were equally distributed among 51 children from three kindergartens located in Seoul, by sex, and by ages 3, 4, 5, and 6 years. The children were shown one of the "TELEVISION KINDERGARTEN programs, "Wonderful rippling of water", which was produced by KEDI (Korean Educational Development Institute) and aired on July 13, 1987. All 28 questions were given to the children for the comprehension test on that program. The finding s were as follows: 1. Attention to Educational TV Program 1) The average rate was very high (96%). 2) There was no significant difference between age 3-4 years group and age 5-6 years group (t=0.55, P>.05). 3) There was no significant difference between the two different viewing conditions, i.e., between instruction group which was notified of the test in advance and rhe other non-instruction group which was not (t=0.918, P>.05). 4) Attention was enhanced by formal features of a fairy's magic scene with special audio-visual effects, sound effects, VTR insert scene without narration, and etc. 5) Attention was reduced by segments and formal features of an adult male puppet, moderate scene without change, closing scene, and etc. 2. Comprehension of Educational TV Program 1) The average Score was low (38/100). 2) There was significant difference between age 3-4 years group and age 5-6 years group (t=3.78, p<.01). 3) There was no significant difference between the two different viewing conditions, i.e., between instruction group which was notified of the test in advance and the other non-instruction group which was not (t=1.13, P>.05). 4) Comprehension was enhanced by formal features of a magic scene with special audio-visual effects, character's activities, peculiar voices, and etc. 3. Correlation between the Child's Attention and the Comprehension of Educational TV Program. According to the Pearson's 'r' number, the relationship was very low (r=.14). It means the child's attention and the comprehension of TV programs are not affected by each at all.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE