View : 1251 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor고용수-
dc.contributor.author황미경-
dc.creator황미경-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015831-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196732-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015831-
dc.description.abstract본 논문은 근세기의 종교교육 사상을 고찰한 것이다. 근세기의 종교교육은 "회심"과 "양육"을 각각 교육적 핵심으로 다룸으로써 교육론의 특성은 이분(二分)되어진다. 회심 중심의 교육론은 정통신학과 신비주의의 기초를 가진 경건주의의 신학적 경향에서 유출된 것이다. 이 이론에 따르면 구원을 위하여 개인의 회심은 교육의 필수적 과정이므로 따라서 회심은 교육의 본질이 되고 또 회심을 위한 교육을 실천해야 한다는 것이다. 이에반해 양육 중심의 이론은 경건주의에 항거하고 나타난 합리주의에 기초한다. 따라서 다분히 인간중심적인 성향의 영향을 받고 있다. 양육은 기독교적 삶을 살게하기 위한 교육의 과정이고 목표이다. 그러므로 교육의 본질로서의 양육은 "연속적"인 특성을 지니는 반면 회심은 "변화"라는 단속적 특성을 지닌다. 이와같은 교육관은 근세기에서는 극단의 논리로 주장되어졌다. 그러나 현대에 와서 기독교 교육은 그 기초가 회심이라는 영성의 영역과 양육이라는 교육적 배려가 함께 어우러질 때만이 기독교 교육의 본질적 수행을 다할 수 있다는 견해를 수용한다. 따라서 교육의 바람직한 시각에서 볼 때 양자는 교육적 범주속에 함께 존재하여 통합과 전체적인 교육의 안목을 제시해 주어야 한다. 이와같은 내용은 다음의 차례에 따라 서술된다. 제Ⅰ장에서는 서론 부분으로 연구의 목적과 전개 방법을 다룬다. 제Ⅱ장에서는 근세기의 교육사상을 하나는 회심위주의 교육론과 다른 하나는 양육위주의 교육론으로 나누어 고찰한다. 이 두 이론은 각각 교육목표, 교육과정, 교육자와 학습자 이해 그리고 교육의 장이라는 기준에 의해 비교 서술된다. 제Ⅲ장에서는 회심과 양육이론에서 본 교육의 가능성이 검토된다. 먼저 회심과 양육이론을 분석하여 그들의 제한성과 공헌점을 찾아보고 교육을 위한 두 이론의 통합 가능성에 대한 답변을 웨스터호프3세에게서 듣는다. 제Ⅳ장 결론에서는 간단한 요약과 함께 회심중심과 양육중심의 두 이론이 준 교육적 성찰을 기록함으로써 본 논문을 종결지었다.;This study is focused on the recent thought of the Religion Education Recently the religious education deals "conversion" and "nurture" with each educational core, and therefore the educational theory has binary characteristic. The educational theory of the center of conversion stems from the theological trend of pietism based on orthodox theology and mysticism. According to this theory, it takes the position that conversion should be the essentials of education and practice the education for conversion, because conversion is an indispensible course for individual salvation. On the contrary the theory of the cneter of Nurture is based on rationalism revealed against pietism. Therefore this is mostly influenced on anthropocentric tendency. "future" is the process and the goal of education for christian life. So nurture as the essentials of education has "continous" characteristic, but conversion has a discrete characteristic, "change". Recently this view of education is maintained as the extreme logic. But in modern times, only when the area of spirituality as conversion and the educational consideration as nurture is mixed together, christian education will have the opinion that can carry its essentials. So through a desirable view of education, both should propose an insight of syntyetic and whole education, which should be in educational category together. The contents of this thesis are as follows; Chapter Ⅰ, presents the goal and developmental method of the study. Chapter Ⅱ, about recent educational thought, the one presents the educational theory of the center of conversion, the other of nurture. Both theories are comparatively described by the standard based on each educational goal, curriculum, understanding of instructor and learner, and educational field. In chapter Ⅲ, the educational possibility is presented through the theory of conversion and nuture. Above all, through the analysis of them, this thesis finds out their limitation and contribution and the synthetic possibility of both theories is answered by westerhoff Ⅲ. In conclusion, along with the abstract, this thesis is concluded by the recording of education reflection given by both theories of the center of conversion and nurture.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제 제기와 연구의 필요성 = 1 B. 연구 방법과 전개 = 2 Ⅱ. 근세기의 기독교교육 사상 = 5 A. 회심위주의 교육론 = 5 1. 사상적 배경 = 5 2. 교육 사상 = 9 가. 교육 목표 = 9 나. 교육 과정 = 11 다. 교육자와 학습자 이해 = 15 라. 교육의 장 (場) = 17 B. 양육 위주의 교육론 = 19 1. 사상적 배경 = 19 2. 교육 사상 = 25 가. 교육 목표 = 25 나. 교육 과정 = 28 다. 교육자와 학습자 이해 = 32 라. 교육의 장 = 40 Ⅲ. 회심과 양육이론에서 본 교육의 가능성 = 46 A. 두 이론의 비교 분석 = 46 1. 회심 이론 분석 = 46 2. 양육이론 분석 = 53 B. 두 이론에 기초한 교육의 가능성 = 57 Ⅳ. 결론 = 61 A. 요약 = 61 B. 제언 = 62 참고문헌 = 64 ABSTRACT = 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1914474 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject회심-
dc.subject양육이론-
dc.subject종교교육 사상-
dc.subject종교교육-
dc.title회심과 양육이론 비교연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle근세기 종교교육 사상을 중심으로-
dc.title.translatedComparative research between conversion and nurture theory : on the center of the recent religious education theory-
dc.format.page76 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공종교교육분야-
dc.date.awarded1988. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE