View : 589 Download: 0

Johannes Brahms의 Violin Sonata Op.108의 분석연구

Title
Johannes Brahms의 Violin Sonata Op.108의 분석연구
Other Titles
(An) Analytic study on Johannes Brahms' Violin Sonata Op.108
Authors
張貞純
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
BrahmsViolin SonataViolin Sonata Op.108
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
Johannes Brahms(1833-1897)는 고전적 전통형식에 낭만주의 이념을 표현하여 독자적인 작품세계를 이룩했으며, 특히 실내악 분야에 업적이 크다. 41년에 거쳐 작곡된 24곡 실내악 작품들은, 내성적이면서도 서정적인 Brahms특유의 정서가 가장 잘 나타나고 있다. 본 논문은 Brahms의 실내악에서 나타난 특징적 요소들을 살펴보고, 3곡의 Violin Sonata중에서 세번째 곡인 Op.108 d minor를 분석함으로써, 그의 신고전적 작품을 연구 하였다. 그 결과, 4악장 형식의 이 곡은 전체적으로, 선율을 노래하는 Violin과 화성을 받쳐주는 Piano의 조화가 종속의 의미없이 조직적으로 잘 균형을 이룬다. 특히 1악장 발전부에서의 도미넌트 지속저음(Dominant Pedal Point)과 종결구의 타닉 지속 저음(Tonic Pedal Point)의 조화, 그리고 개현부에서의 제 2주제 재현후의 제 1주제가 다시 재현되는 구성은 이곡을 특징 지어준다. 또한. 1악장의 제 1주제가 곡 전체의 중요한 동기적 요소로 이용되어, 악장간의 통일된 일관성을 갖게 한다. 리듬은 부점과 겹리듬이 많이 사용되었고, 당김음(Syncopation)과 헤미올라(Hemiola)리듬이 지배적이다. 화성면에서는 반음계적 진행에 의한 전조와 감7화음이 주로 사용되었고, 특히 피아노부에서 분산화음 형태로 많이 나타난다. 선율에 있어서는 4도와 2도의 결합이 전체악장에서 중요한 동기로 이용되며, 대위법의 전위(Inversion)기법이 주로 이용되었으며, 음형의 축소와 확대, 그리고 변형된 발전으로 Brahms완숙기의 작곡 기법이 잘 나타나 있다.;Johannes Brahms (1833-1897) who had expressed an romantic idea in a classical traditional from established a unique world in the work and played an important role in especially chamber music. J. Brahms' intropective and lyric emotion was reflected in his 24 chamber music work. In this thesis, the writer considered J. Brahms' Neo-classical works through the examination of characteristic elements in J. Brahms' chamber music and the analysis of the third Sonata OP. 108 d minor in his three Violin Sonatas. This work which is Composed of four movement form balaces logically between the Violin singing the melody and the piano supplying the harmonies without the relation of subordination. Especially this work is characterized by two elements. The first is harmony between Dominant pedal point tone at the development in the first movement and Tonic pedal point tone of coda. The second is the composition which the second theme reappeared in the recapitulation and then the first theme did again. The first theme in the first movement gives consistency all movements due to its use of motive element through all the work. As to rhythm, the dotted figurines, cross-rhythms, Syncopation and Hemiola rhythm frequently used in this work. As to harmony, the modulation according to chromatic progression and Diminished 7th chord were mostly used and they were expressed as arpeggio in the piano part. As to melody, the combination of the 4th interval and the 2nd interval composed important motive through all the movements, the inversion of counterpoint was chiefly used, the figure was magnified or minimified Varied. In this work, those all above were characterizing as the art of composition which was represented in Brahms' maturity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE