View : 622 Download: 0

中學校 學生의 自我槪念과 家庭環境과의 關係

Title
中學校 學生의 自我槪念과 家庭環境과의 關係
Other Titles
Correlation between the Self-conception and Family Environment of Junior High School Students
Authors
김정자
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
중학교학생자아개념가정환경
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
내일의 주인이 될 청소년들이 처해있는 환경은 高度의 산업발달과 과학기술을 자랑하는 편리한 文化時代인 反면에 人口問題 都市집중 및 대중사회화 등으로 날로 複雜해지고 있다. 따라서 學校環境 역시 中學生들에게 지나친 부담과 압박을 주게되어 티없이 자라야할 그들에게 身體的 精神的으로 問題를 일으킬 念慮가 다분하다. 이러한 환경중에서도 學校와 家庭의 要請에 잘 適應하고 自己들의 바른 진로를 開拓해 갈 수 있는 일꾼으로 성장하는데는 여러 심리학자들이 말한바와 같이 자아관 確立이라고 생각한다. 故로 中學生들의 自我槪念을 調査하여 敎育現場에서 그들을 이해하고 도우며 現 生活指導와 學習指導에 도움을 갖고자 하는것이 이硏究의 目的이다. 이 硏究의 피험자료는 서울 강남지구 청담동에 있는 中學校 2學年 男學生 135名과 서울근교 금곡에 있는 中學校 2學年 男學生 135名을 대상으로 하였으며, 사용도구는 정원식저 (코리안 테스팅 센터)의 自我槪念 檢査와 家庭環境調査書를 함께 使用하였으며, 資料處理로 各各 點數의 平均과 표준편차를 구하여 두집단의 차를 t 검증하였으며 自我槪念과 家庭環境과의 상관계수와 t 검증을 하였다. 이 硏究를 通해서 얻어진 結果는 다음과 같다. 1. 서울學生들의 自我槪念이 총자아 긍정을 비롯한 모든 변인에서 京畿道 學生들의 自我槪念 點數보다 유의하게 높았다. 따라서 서울 中學校 學生들은 京畿道 地方 中學生들에 비해 比較的 自己自身에 대한 매력과 자신감 및 긍지를 가지고 있으며 자기 家庭에 대해서도 긍정적이고 수용성이 높으며 모든면에 積極的이고 能動的으로 行動하고 있음을 알 수 있었다. 2. 集團性格의 역할기대에서만 서울의 父母가 京畿道地方 學生들의 부모보다 子女에 대한 역할기대가 큰것으로 나타났다. 3. 서울地域 學生들의 心理的 과정과 道德的 自我에서 留意한 정적인 關係를 보였고 성격적, 社會的 總自我 긍정등에서는 역상관을 보였다. 이것은 심리과정의 점수가 높은 家庭環境이 自我槪念의 몇몇 要因에는 오히려 좋지않는 影響을 줌을 알 수 있었다. 또 地方의 境遇에도 心理的 過程과 성취의욕에서 역상관을 보였는데 이것은 성취의욕을 높게 가진데서 부터 오는 현상이라 보여지며 또한 현 自己들의 生活에 滿足하지 못하고 있는것을 나타내고 있다. 4. 父母의 職業과 子女의 自我槪念과의 關係에서 父母의 職業이 子女의 自我槪念에 지대한 影響이 미침을 알 수 있었다. 父母의 社會 經濟的 지위에 따라 子女의 自我槪念 形成에 차이가 많았다. 즉 社會的 經濟的 安全性이 높은 家庭의 子女가 自我槪念 點數가 높고 저소득이거나 社會的인 地位가 낮을때 自我槪念 점수가 낮게 나타났다.;Ⅰ. Purpose of Study The present society where the young boys and girls are living at present is enjoying the era of convenience benefited by the industrial development and advanced technology. On the other hand, it becomes more complicated by the nature of over population, concentration of people into cities, socialization of populace. In this kind of situation in society, the school society is also greatly affected by the contemporary social changes. In this environment, the Way of adapting oneself to the society for young pupils is to establish self-conception which will affect formation of personality and activities. The self-conception of junior high school students is explored for the purpose of their guidance and direction of their school life for purpose of this study lies on this promise. Ⅱ. Problems of the study (1) Does the trait of self-conception differ from the students in Seoul and local area? (2) Is there any relationship between psychological family environment and self-conception? (3) Does the degree of student's self-conception have the difference in accordance with their occupation of parents? Ⅲ. Subjects of the study: 135 middle school boys in kyumgok, kyunggi-Do, were selected by random. Ⅳ. Result of study (1) The scores of self-conception in Seoul were higher than the local students. (2) The trait of family environment in Seoul indicated remarkably higher anticipation for their career promotion, and their treud was open-minded and friendly while the achievement motives were higher in local students. (3) For the relationship between the family psychological environment and self conception, positive correlation was shown in the field of parents attitude toward their children. (4) The parents occupation has greatly affected the children's self-conception. (5) Difference information of children's self conception has been appeared in accordance with the social and economic position of their parents, and the attitude parents' fostering their children along with the physical environment of the family are greatly affected by the children's self-conception.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE